Maar wanneer worden er in 1 MB-G 7,5Kn nog 6 personen vervoert, buiten het feit dat de meeste die ik de laatst tijd heb gezien nog maar 4 zitplaatsen hadden waarvan 2 zonder veiligheidsgordels.
Er zijn nog talloze situaties waarin er met 6 personen in één lange MB (met veiligheidsgordels) wordt verplaatst. Dit omdat de MB bij veel eenheden de primaire wijze van transport van personen is.
Indien noodzakelijk kunnen er trouwens in een Amarok 5 personen vervoert worden en alle zitplaatsen voorzien van veiligheidsgordels.
Bij de defensie uitvoering wordt de radio geplaatst in het midden van de achterbank. Ofwel, er blijven vier zitplaatsen over.
M.b.t. een omgehangen en bewapende militair is dat nog altijd behoorlijk krap, zeker met instappen en uitstappen. Die deurtjes van de achterbank zijn nu ook niet bepaald ruim uitgevoerd. Maar we gaan het afwachten of dit voertuig praktisch is. Verder wat Highfield zegt.
M.b.t. de quote dat de voertuigen niet worden ingezet voor militaire operaties en/of taken met dreiging: ja, dat is de papieren wijsheid op grond waarvan de voertuigen worden aangeschaft. Uruzgan was ook een opbouwmissie. Het is sterk afhankelijk van de definitie van "dreiging" en de definitie van "militaire operaties". Militaire operaties en dreiging zijn heel brede begrippen. Ik kan nu al wel garanderen dat op enig moment de voertuigen ingezet gaan worden in een militaire operatie en met enige vorm van dreiging. Het feit dat er wordt gesproken over Duitsland en Noorwegen zegt daarin al genoeg. Terreinvoertuigen zijn een primaire vorm van militair transport, waar dan ook ter wereld, en in alle omstandigheden. Defensie koopt heus geen Amaroks omdat die dingen alleen in Nederland of Noorwegen bij oefeningen gebruikt gaan worden.
M.b.t. de doorwaaddiepte: deze is voor de Amarok standaard volgens de folder 50 cm. De MB doet volgens de folder 60 centimeter.
Andere specificaties volgens de folder (dus los van eventuele aanpassingen!):
De Amarok doet hellingen tot 100%, de MB tot 80%.
De zijwaartste hellinghoek is 50 graden voor de Amarok en 54 graden voor de MB.
De inloophoek is 28 graden voor de Amarok en 36 graden voor de MB.
De uitloophoek is 23,6 graden voor de Amarok en 27 graden voor de MB.