Middel hulpverlening (man door dak bij saneren asbest) Aalsmeerderweg - Rijsenhout 12-12-2013

Auteur Topic: Middel hulpverlening (man door dak bij saneren asbest) Aalsmeerderweg - Rijsenhout 12-12-2013  (gelezen 12349 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1228034 date=1386877572
Ik snap ook niet dat er gewacht is op de inzet van de blauwe pakken. Ik zou gelijk met ademlucht naar binnen zijn gegaan.

Uit de foto's concludeer ik dat de medewerkers van ambulance en MMT echt hebben staan wachten op het naar buiten brengen van het slachtoffer. Een voor mijn onacceptabele situatie.

Ik ben benieuwd of iemand hier meer info over heeft.

Wel bijzonder trouwens dat ik bij twee collega's gewoon de huid zie met een blauw pak aan!
Ik vind het zeer terecht dat het MMT en ambulance personeel niet naar binnen gaat zonder bescherming en dus brandweer personeel het slachtoffer laat bergen. Zijn twee redenen voor: Asbest is gewoon dodelijk en je kunt er sterk aan twijfelen of er schoon gewerkt is.


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Citaat van: JJ75 link=msg=1228166 date=1386929018
...Asbest is gewoon dodelijk ...

Laten we nu niet gaan overdrijven. Het is niet zo dat als je zonder bescherming daar naar binnen gaat je meteen dood neervalt. Hoe vaak zouden dit soort ongevallen nou voorkomen? een SO dat in een asbest omgeving ligt met de brandweer niet in de buurt. Het aantal keeren dat je dat als ambulance medewerker mee maakt in je cariere is denk ik op een hand te tellen. De gevaren van een eenmalige asbest besmetting zijn extreem gering.

Dat de brandweer beschermende kleding aantrekt snap ik volledig aangezien zij veel vaker met asbest in aanraking komen


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Met asbest val je alleen meteen dood neer als er een grote plaat op je valt. Dat is ook niet het grootste doodsoorzaak van asbest. Juist die opdwarrelende vezeltjes kunnen je een keer later in je leven een verschrikkelijke dood bezorgen. Hoe meer vezels des te groter de kans maar een paar zijn in principe al genoeg. Omdat de kans erg klein is wordt dit risico van een paar vezels geaccepteerd maar is niet uitgesloten.

Het beeld van de locatie, niet aanwezig zijn van valbescherming, niet aanwezig zijn van steigers, rommel op de vloer ed geeft mij het vermoeden dat (asbest)veilig werken niet de norm is.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik zag huis nabij het ademluchtmasker. Als men geen bluspak maar blauw (chemie?)pak gebruikt dan moet je er ook voor zorgen dat er geen huid zichtbaar is zou ik zeggen.

Citaat van: Danny722 link=msg=1228119 date=1386891012
Normaliter doe je chemicaliënhandschoenen aan bij zo'n overall. Nu waren latex handschoenen ter voorkoming van contact met het slachtoffer voldoende.

Helemaal mee eens. Ik vind alleen dat dat brandweer naar binnen had kunnen gaan in bluspak.

Citaat van: JJ75 link=msg=1228166 date=1386929018
Ik vind het zeer terecht dat het MMT en ambulance personeel niet naar binnen gaat zonder bescherming en dus brandweer personeel het slachtoffer laat bergen. Zijn twee redenen voor: Asbest is gewoon dodelijk en je kunt er sterk aan twijfelen of er schoon gewerkt is.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Op brandweerhoofddorp.wordpress.com staat een duidelijke chronologische fotoreportage van deze casus door brandweer fotograaf Jeffrey Koper :  







Foto's Jeffrey Koper complete serie op brandweerhoofddorp.wordpress.com
Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ja en daaruit concludeer ik dat er niet direct een inzet in bluspak gedaan is maar in blauw pak en medische hulpdiensten echt staan te wachten.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Die medici hebben op plaats ongeval ook niets te zoeken. Die kunnen pas iets doen als ze een schoon slachtoffer en schone werkomgeving hebben.

Blijft over de vraag waarom de overalls en niet in bluspak. Misschien is daar wel een reden voor geweest.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1228446 date=1387017533

Blijft over de vraag waarom de overalls en niet in bluspak. Misschien is daar wel een reden voor geweest.
Grijpreddingen mogen altijd in bluspak geschieden. Dat geld bv net zoals reddingen met gevaarlijke stoffen. dan mogen wij ook een redding doen in bluspak, om vervolgens later in bv chemiepak het incident te stabiliseren. ;)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Citaat van: Peter71 link=msg=1228448 date=1387017794
Grijpreddingen mogen altijd in bluspak geschieden. Dat geld bv net zoals reddingen met gevaarlijke stoffen. dan mogen wij ook een redding doen in bluspak, om vervolgens later in bv chemiepak het incident te stabiliseren. ;)
Volgens het boekje zou een grijpredding zou uitgevoerd moeten worden dat er géén direct contact is met de stof, daarom "een gradatie lager". ;) Al begrijp ik je punt natuurlijk!
343, never forget.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Joris link=msg=1228449 date=1387017931
Volgens het boekje zou een grijpredding zou uitgevoerd moeten worden dat er géén direct contact is met de stof, daarom "een gradatie lager". ;) Al begrijp ik je punt natuurlijk!
Klopt geheel wat je verteld Joris. Moet je dus afvragen of asbest nu zo spannend is om speciale pakkies aan te gaan trekken om dan pas een slachtoffer te gaan halen. Terwijl je zelf een bluspak aan hebt wat tegen zeer veel zaken bestand is. En het met simpel afspoelen de meeste rommel van je pak af is. ;)