Heren, lees nu eens wat ik "schrijf".
Ik ontken niet wat jullie beweren. Maar met alle respect, ik als verzender van de signalen zie wat de door mij verzonden signalen met jullie als ontvanger daarvan doet. Licht draagt nu eenmaal verder en is dus per definitie eerder bij de ontvanger als het geluid. Het is dus voor mij primair van belang dat het verkeer voor mij zo vroeg mogelijk van mijn komst in kennis wordt gesteld.
Geld is kennelijk veeeeeeel belangrijker als veiligheid.
Maar er is ook niemand die vind dat lampjes niet bijdragen aan je vrije doorgang... en we begrijpen ook allemaal dat elk voorrangsvoertuig zsm ergens door of langs wil. Ik snap ook dat je het bekijkt vanuit jou oogpunt als gebruiker alleen denk ik dat dat een verkeerde insteek is, kijk eens door de ogen van de verkeersdeelnemer aan wie jij voorrang vraagt, bedenk je (en misschien is dat wel lastig door een gekleurde bril en dat kan ik ook begrijpen) hou je als "boerenl#l" reageren zoals de gemiddelde weg gebruiker zich door het verkeer begeeft. Ik bedoel daarmee om te proberen te bezien wat je als normaal verkeersdeelnemer allemaal bezig houd in het verkeer, ook de zaken die daar eigenlijk niet thuis horen en incl. het slechte kijk gedrag.
Als mensen slecht kijken en je een voorrangsvoertuig ook nog eens achter diverse obstakels verstopt dan bieden (althans imo) extra lampjes geen meer waarde, ik kijk er immers niet naar, ik zie ze niet omdat ik onvoldoende kijk en zeker niet 24/7 een voorrangsvoertuig verwacht, ze zijn (gelukkig) te zeldzaam.
Het is in mijn optiek dan ook een combinatie van, laat je duidelijk horen, zeker binnen de bebouwdekom want je lampjes worden enorm beperkt, terwijl geluid weerkaatst en langs de obstakel gaat die je verlichting blokkeren.
Als ik je hoor maar nog niet zie ga ik zoeken naar de opvallende lampjes, waar zit dat kreng, waar wil die heen, waar kan ik ruimte maken. Als ik reageren moet als ik je zie (zeker in bebouwdekom) ben ik eigenlijk al te laat.
En dan denk ik dat iedereen op dit forum al met een meer of minder gekleurde bril kijkt, werp die eens af bedenk wat er allemaal aan rotzooi langs de weg staat en wat er aan licht blokkerende handel op de weg rijdt.
Ik denk dat je te veel uitgaat van een onbelemmerd zicht, je geeft zelf al aan dat je dat je onbelemmerd beeld opzoekt waarmee je m.i. aangeeft dat je je meer dan bewust bent van de beperking van je lampjes.
Uit mijn eigen gedrag weet ik dat ik de lampjes ga zoeken in het verkeer als ik het kabaal hoor, ik kijk niet bij elke keer in mijn spiegels kijken of er per ongeluk blauw achter op komt, ik kijk niet bewust naar blauw als ik een kruising op rijd.... ik probeer echter wel bewust het kabaal te horen, radio niet hard maar gewoon op de achtergrond, geen luide gesprekken, geen harde spelletjesgeluiden van de kids... en nogmaals ben er van overtuigt dat ik al meer bewust ben van de mogelijkheid een kabaalauto tegen te komen dan de gemiddelde weggebruiker.