Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen

Auteur Topic: Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen  (gelezen 61025 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 18 december 2013, 10:30:06
Ja die wel uiteraard, maar daar rijden er nog maar weinig van rond bij ons. Ze hebben besloten om de buitengebieden van nieuwe voertuigen te voorzien, en de voertuigen van de buitengebieden naar de steden te doen......

Overigens zijn bussen bij ons wel allemaal voorzien van grill-flitsers.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 23 december 2013, 02:50:24
Citaat van: Jerommeke link=msg=1229229 date=1387276785
Ik zag recent een (nieuw) AT-voertuig met xenon knipperend groot licht, in het ''ouderwetse'' links-rechts-links-rechts-tegelijk-tegelijk patroon  O0

Ik meen dat in de regling OGS 2009 staat dat ze gelijktijdig aan en uit moeten gaan. Oftewel dat wat jij omschrijft niet is toegestaan..?

sylvester1986

• Gast
Reactie #52 Gepost op: 23 december 2013, 11:43:54
Citaat van: Jerommeke link=msg=1229229 date=1387276785
Ik zag recent een (nieuw) AT-voertuig met xenon knipperend groot licht, in het ''ouderwetse'' links-rechts-links-rechts-tegelijk-tegelijk patroon  O0
Dit patroon zit op het 1e voertuig.
Prio 1 Arrestatieteam met 4 undercovervoertuigen met spoed naar een onbekende meldig Eindhoven
112Dongen

sylvester1986

• Gast
Reactie #53 Gepost op: 27 december 2013, 00:40:08
Naast het voorbeeld van Jerommeke heb je nog 2 versies van de wig/wag.

Snel simultaan
showtje wijkteam auto roosendaal Volkswagen golf +
Putte HV mika en chavo

Langzaam/snel simultaan
Showtje politie auto bij brand lakkenhalle
nick melet

beantsje

• Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 27 december 2013, 10:10:07
Als volslagen leek op dit gebied reageer ik ook even.
Als ik een sirene hoor, heb ik vaak veel moeite om te bepalen in welke richting die zit. Onlangs las ik dat dat voor veel mensen geldt. Heb ooit iets op tv gezien dat dat te maken heeft met het feit dat het geluid toch wel een vrij kale sinus is. Door wat ruis in te bouwen, leek het geluid veel beter te localiseren.
Daarnaast: er is hier (Drenthe) een experiment geweest dat bij een naderende ambu ook een radiosignaal werd uitgezonden. Hoor je het geluidssignaal ineens op je radio. Dat heb ik zelf 2 x meegemaakt. Vond ik een hele goede, maar heb het nu al een poos niet meer gehoord. Komt dit er definitief, weet iemand dat?

Tenslotte: ik vind het blauwe licht altijd enorm opvallen. Je moet natuurlijk altijd wel blijven kijken. Als je het nog gekker maakt, krijg je dan ook niet meer schrikreacties? Ik sta soms te kijken hoe debiel paniekerig sommigen reageren op zo'n zwaailicht. Goedbedoeld natuurlijk, maar soms ook bloedlink...

gebruiker0401206

• Gast
Reactie #55 Gepost op: 27 december 2013, 13:21:29
Op de AT BMW zit een Whelen flasher op de Xenon modules. Of beter gezegd, tussen de lichtmodule en de koplamp. Deze Whelen variant is namelijk de enige koplampknipperautomaat die geen storingen veroorzaakt in het CANsysteem van het voertuig en waar je niet achteraf nog eens moet gaan prutsen met weerstanden en diodes.

De X5 is uitgerust met Bixenon koplampen, de wigwag stuurt in dit geval een klepje aan, dat wegklapt voor de Xenon lamp. Voertuigen met Bixenon zijn namelijk in veel gevallen uitgerust met een klepje voor de lamp, dat bij grootlicht inschakelen wegklapt.

Iedere keer de Xenon lamp aan en uitzetten zorgt voor een flinke tik van de lampen en dat verminderd de levensduur van de gasontladingslamp enorm.

Dat er een verschillend patroon op de Golf plus en de Touran zit, kan ik me goed voorstellen. De auto's zijn opgebouwd door 2 verschillende opbouwers. Honac en TMCS.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 28 december 2013, 00:24:40
Ja formeel is het niet toegestaan om alternerende verlichting te plaatsen. Maar het werkt geweldig. Nog beter dan simultaan. ach beleid he...

Carv

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 28 december 2013, 00:59:42
Citaat van: CopVR3 link=msg=1231895 date=1388186680
Ja formeel is het niet toegestaan om alternerende verlichting te plaatsen. Maar het werkt geweldig. Nog beter dan simultaan. ach beleid he...

Dat is zeker niet makkelijk om aan te passen  ::)

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 28 december 2013, 04:16:33
Citaat van: Carv link=msg=1231903 date=1388188782
Dat is zeker niet makkelijk om aan te passen  ::)

hihi, vast gewoon een pulse op een draadje... misschien wel een wit met paars draadje ;)

gebruiker0401206

• Gast
Reactie #59 Gepost op: 28 december 2013, 13:24:26
Inderdaad wit/paars en voor zover ik weet zijn onopvallende voertuigen voor een deel vrijgesteld van de nieuwe wetgeving. Zou de papieren er even bij moeten pakken om na te kijken.

Groeten, Ruud