Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen

Auteur Topic: Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen  (gelezen 61024 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #70 Gepost op: 5 januari 2014, 12:44:27
Citaat van: André Welten link=msg=1234228 date=1388921987
is het niet iets van: wij hadden alles aanstaan, dat je het dan niet hoort of ziet is jouw probleem..?

Nou, ik hoop niet dat een goede advocaat zich hiermee "met een kluitje in het riet" laat praten.
Volgens mij begint een goede advocaat met het uitzoeken of een dakset en/of geluidsinstallatie al aan de wettelijke eisen voldoet. (gekeurd en wel)

Want wat ik volgens mij tegen kom hier in de topics scheelt het daaraan ook nog wel eens.

Maar goed, laten we maar eens afwachten wat de antwoorden op mijn vraag is, ik ben benieuwd.

Citaat van: André Welten link=msg=1234228 date=1388921987


is het niet iets van: wij hadden alles aanstaan, dat je het dan niet hoort of ziet is jouw probleem..? Is even heel kort door de bocht; ik benijd de hulpverleners niet die dergelijke gevallen meemaken, zeker niet als de gevolgen letsel of fatale afloop met zich meebrengen.

Sorry, ik was even te snel met reageren en het citaat toevoegen. Je laatste opmerking daar sta ik volledig achter.
Maar nu even wat anders, als ik gereedschap krijg van mijn baas waar ik niet mee kan werken, of misschien onveilig is, dan geef ik dat aan en verwacht binnen een redelijke termijn ander gereedschap of ik laat de klus liggen.
Nu is dat in sommige gevallen natuurlijk niet mogelijk als je b.v. met een politiewagen in het rond moet rijden. Maar de beroepsgroep kan volgens mij zelf ook aktie ondernemen (al zal dat niet makkelijk gaan ben ik van mening, gezien andere opmerkingen in topics).
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #71 Gepost op: 5 januari 2014, 12:53:48
Citaat van: André Welten link=msg=1234228 date=1388921987
is het niet iets van: wij hadden alles aanstaan, dat je het dan niet hoort of ziet is jouw probleem..? Is even heel kort door de bocht; ik benijd de hulpverleners niet die dergelijke gevallen meemaken, zeker niet als de gevolgen letsel of fatale afloop met zich meebrengen.

Dus dat ontslaat bestuurder dan van Art. 5 ???

Voor moeten laten gaan daar wordt wel bij vanuitgegaan dat het voorrangsvoertuig ook is opgevallen, verder helemaal niets.  O0

Citaat van: skippy02 link=msg=1234215 date=1388919943
Waar ik nu wel eens benieuwd naar ben is hoe de advocaten omgaan met de opmerkingen dat een voorrangsvoertuig met OGS te laat opgemerkt was en dat daardoor de aanrijding ontstaan is.

Of men nu wel of niet OGS aan heeft doet niet ter zake, ook bij een aanrijding met OGS aan en wel of niet duidelijk opgemerkt zal de afhandeling gaan via de normale schuldvraag.
Maar dit is verzekeringstechnisch en heeft niets met de persoonlijke schuldvraag te maken.
Persoonlijke schuldvraag is intern bij de diensten en zal zonder bijkomende gevaarlijk rijgedrag bij OGS ook als geen schuld worden afgedaan.

Dus OGS voertuig rijdt volgens de regels door rood en steekt een voorrangsweg over waarbij een ongeval met een kruisend voertuig ontstaat resulteert in:
Verzekeringstechnisch: Is het OGS voertuig fout en zal er aan het andere voertuig worden uitgekeerd.
Persoonlijk: Volgt een onderzoek dat uitwijst dat er geen bijkomend gevaarlijk rijgedrag is vertoont en zal de bestuurder die onder OGS rijdt niet schuldig worden bevonden.
Persoonlijk: Volgt een onderzoek dat uitwijst dat er bijkomend gevaarlijk rijgedrag is vertoont dan zal de bestuurder die onder OGS rijdt schuldig worden bevonden aan het ongeval en kunnen er gevolgen optreden die verstrekkend kunnen zijn.

En dus kan een agent die weet dat zijn voertuig niet voldoende opvalt zo maar ineens schuldig worden bevonden want hij weet dat hij verminderd opvalt.  :-\  
Één van de dingen die ook wordt genoemd door de bonden als argument.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #72 Gepost op: 5 januari 2014, 13:02:31
Citaat van: HIT link=msg=1234231 date=1388922828
Dus dat ontslaat bestuurder dan van Art. 5 ???

Voor moeten laten gaan daar wordt wel bij vanuitgegaan dat het voorrangsvoertuig ook is opgevallen, verder helemaal niets.  O0

Of men nu wel of niet OGS aan heeft doet niet ter zake, ook bij een aanrijding met OGS aan en wel of niet duidelijk opgemerkt zal de afhandeling gaan via de normale schuldvraag.
Maar dit is verzekeringstechnisch en heeft niets met de persoonlijke schuldvraag te maken.
Persoonlijke schuldvraag is intern bij de diensten en zal zonder bijkomende gevaarlijk rijgedrag bij OGS ook als geen schuld worden afgedaan.

Dus OGS voertuig rijdt volgens de regels door rood en steekt een voorrangsweg over waarbij een ongeval met een kruisend voertuig ontstaat resulteert in:
Verzekeringstechnisch: Is het OGS voertuig fout en zal er aan het andere voertuig worden uitgekeerd.
Persoonlijk: Volgt een onderzoek dat uitwijst dat er geen bijkomend gevaarlijk rijgedrag is vertoont en zal de bestuurder die onder OGS rijdt niet schuldig worden bevonden.
Persoonlijk: Volgt een onderzoek dat uitwijst dat er bijkomend gevaarlijk rijgedrag is vertoont dan zal de bestuurder die onder OGS rijdt schuldig worden bevonden aan het ongeval en kunnen er gevolgen optreden die verstrekkend kunnen zijn.

En dus kan een agent die weet dat zijn voertuig niet voldoende opvalt zo maar ineens schuldig worden bevonden want hij weet dat hij verminderd opvalt.  :-\  
Één van de dingen die ook wordt genoemd door de bonden als argument.  O0

Helder verhaal, HIT.  O0

Dus als b.v. een agent schuldig wordt bevonden aan een aanrijding kan hij misschien via een hoger beroep vrijgesproken worden omdat hij op pad gestuurd wordt door zijn werkgever met materiaal wat niet voldoende geschikt is voor het werk wat hij daarmee doet? (heeft de ARBO hier ook iets mee te maken?)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #73 Gepost op: 5 januari 2014, 13:11:11
Citaat van: skippy02 link=msg=1234234 date=1388923351
Helder verhaal, HIT.  O0

Dus als b.v. een agent schuldig wordt bevonden aan een aanrijding kan hij misschien via een hoger beroep vrijgesproken worden omdat hij op pad gestuurd wordt door zijn werkgever met materiaal wat niet voldoende geschikt is voor het werk wat hij daarmee doet? (heeft de ARBO hier ook iets mee te maken?)

Nee, schuldig wordt hij dan waarschijnlijk bevonden doordat hij hiermee art. 5 overtreed.
 
Echter mag hij geen werk weigeren dus dat is wel een interessante.  O0 :(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #74 Gepost op: 5 januari 2014, 20:25:33
Over de signalering van politievoertuigen kunnen we hier verder: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=81049
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 6 januari 2014, 00:06:05
In het begin een wagen met koplamp flitsers.
PRIO 1 Onopvallende Politie en 2X Hondegeleiders met Spoed in Amsterdam
112NoordWestNL


sylvester1986

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 23 januari 2014, 23:03:05
Normaal hebben de Amerikanen hun wagens helemaal vol met signalering, maar ik vind deze wagen toch wel wat sneu.
LAPD Slicktop Police Car -- Steady Burn Red Light
code3paris


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #77 Gepost op: 23 januari 2014, 23:05:52
Citaat van: Sylvester link=msg=1234440 date=1388963165
In het begin een wagen met koplamp flitsers.

Meerwaarde 0,0...
De koplampen zijn feller als die hide-a-way's en het hele effect wordt teniet gedaan, dat geldt zo'n beetje alle hide-a-way's die in de koplampen worden gezet. Voor dat geld had je dan beter een dashbordflitser er in kunnen hangen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jeffrey112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
    • 112SpottersRotterdam
Reactie #78 Gepost op: 8 februari 2014, 17:10:00
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1233852 date=1388759660
Nieuwste wagen van de matrialendienst VRR. Leuk is dat hier gekozen is voor LED-Draaipitten.



Foto : Jeffrey van Buuren

haha leuk om te zien dat mijn foto word gebruikt, er zijn ook meerdere nieuwe MD-wagens zoals MD90-1, MD90-2, MD90-3, MD90-4, MD90-5, MD90-6 en er komt nog een MD90-7.http://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/uitgebreid/cheesy.gifhttp://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/uitgebreid/b020.gif


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #79 Gepost op: 9 februari 2014, 23:44:27
Hoe werkt dat eigenlijk met de alternerende koplampen?
Gaat die functie uit bij het gebruik van richting aangeven (gebruik knipperlicht)?

Ik kan me zo voorstellen dat een HV-wagen die de kk aan heeft minder zichtbaar is welke richting hij/zij op wil.
Volgens mij gaan ze niet uit bij het gebruik van richting aangeven.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.