Uitrukken of niet?

Auteur Topic: Uitrukken of niet?  (gelezen 36849 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest8310

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 18 december 2013, 17:58:59
Maar even naar aanleiding van de voorbeelden waarop dit topic is gebaseerd: Deze mensen kunnen natuurlijk prima met taxi of eigen vervoer naar de HAP komen. Deze verwondingen kunnen in 99 van de 100 gevallen prima door de huisarts worden afgehandeld. En het voordeel is dan weer: de huisartsenzorg, ook de spoedeisende in ANW-uren, vallen buiten het eigen risico. Laten we al die snijwondjes nou gewoon lekker bij de huisarts houden, dat scheelt én een hoop geld én onnodige belasting van de SEH. En die paar gevallen die niet door de (dienstdoende) huisarts kunnen worden afgehandeld kunnen dan prima alsnog, met verwijzing, naar de SEH.

Tuurlijk, er zullen voorbeelden zijn van ernstige bloedingen waarbij een ambu en directe presentatie SEH gewenst is, en bij twijfel kan er natuurlijk altijd 112 gebeld worden. Maar laten we met z'n allen de zorg betaalbaar houden. En als we eerlijk zijn: meestal is het vooral de paniek door de aanzicht van wat bloed. Maak het eens schoon, houd het eventueel omhoog en druk het af/verbindt het goed. Vaak valt het dan opeens allemaal best mee en stopt het bloeden ook echt wel. Je loopt niet zomaar leeg. Vervolgens heb je in principe letterlijk uren (!) de tijd om het knap te hechten...

beantsje

• Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 18 december 2013, 18:47:14
Citaat van: Rhonus link=msg=1229686 date=1387385939
Maar even naar aanleiding van de voorbeelden waarop dit topic is gebaseerd: Deze mensen kunnen natuurlijk prima met taxi of eigen vervoer naar de HAP komen. Deze verwondingen kunnen in 99 van de 100 gevallen prima door de huisarts worden afgehandeld. En het voordeel is dan weer: de huisartsenzorg, ook de spoedeisende in ANW-uren, vallen buiten het eigen risico. Laten we al die snijwondjes nou gewoon lekker bij de huisarts houden, dat scheelt én een hoop geld én onnodige belasting van de SEH. En die paar gevallen die niet door de (dienstdoende) huisarts kunnen worden afgehandeld kunnen dan prima alsnog, met verwijzing, naar de SEH.

Tuurlijk, er zullen voorbeelden zijn van ernstige bloedingen waarbij een ambu en directe presentatie SEH gewenst is, en bij twijfel kan er natuurlijk altijd 112 gebeld worden. Maar laten we met z'n allen de zorg betaalbaar houden. En als we eerlijk zijn: meestal is het vooral de paniek door de aanzicht van wat bloed. Maak het eens schoon, houd het eventueel omhoog en druk het af/verbindt het goed. Vaak valt het dan opeens allemaal best mee en stopt het bloeden ook echt wel. Je loopt niet zomaar leeg. Vervolgens heb je in principe letterlijk uren (!) de tijd om het knap te hechten...

Helemaal mee eens!

In het verleden weleens naar Ingang Oost enzo gekeken. Dan verbaas je je over dat mensen met een minuscuul snijwondje of vingertje tussen de deur naar de SEH gaan....ben blij dat daar nu een financieel stokje voor gestoken wordt.
Wél merk ik in mijn directe omgeving dat de structuur (huisarts-HAP-SEH) aardig ingewikkeld is voor m.n. wat oudere mensen. Ik heb mijn ouders nooit duidelijk kunnen maken wat nu precies de HAP is en wanneer je die belt.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 18 december 2013, 19:09:11
laatst voorbeeld van hedenmiddag tijdstip 17.15 u
 Een man van middelbare leeftijd heeft een pijn in zijn buik aan de rechterzijde, huisarts niet aanwezig, vervanger heeft geen directe tijd, is visite aan het rijden. Dan maar naar de HAP gebeld, ja, hebben eigenlijk geen dienst nog, maar kom maar hier naar toe rijden, heb nog aangegeven dat de pijn lijkt op een acute blindedarm, "dat bepaalt de dokter straks wel meneer" Komt u maar hiernaar toe rijden( 14,5 kilometer) 17.35 tp  Blijkt een acute blindedarm te zijn, mag zich niet meer bewegen, blijkt door andere medicijnen de pijn en ontsteking hebben onderdrukt. deze staat nu op springen. Had eigenlijk niet vervoerd mogen worden , beetje gevaarlijk meneer. Na overleg wordt gesteld, dat opname moet gebeuren, ambulance er bij. rit naar ziekenhuis 29.3 kilometer. Ja komen weer door de woonplaats van betrokken. Beetje jammer allemaal had hem om 17.30 in het ziekenhuis gehad middels eigen vervoer of ambulance.
Bij instappen begint de inzet.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 18 december 2013, 19:13:42
Citaat van: Gijs link=msg=1229708 date=1387390151
laatst voorbeeld van hedenmiddag tijdstip 17.15 u
En wat moeten we met dit voorbeeld?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Gijs

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 18 december 2013, 19:19:17
In jou ogen niets, mijn visie is alleen anders, maar goed meningen verschillen. dank voor de aandacht, neem aan dit niet nader toe te moeten lichten.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 18 december 2013, 19:39:42
Citaat van: Gijs link=msg=1229710 date=1387390757
In jou ogen niets, mijn visie is alleen anders, maar goed meningen verschillen. dank voor de aandacht, neem aan dit niet nader toe te moeten lichten.
Nee, het is een voorbeeld, maar er zijn altijd voorbeelden te vinden voor verschillende standpunten en meningen. Dat veranderd echter niets aan hoe de procedure is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

guest8310

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 18 december 2013, 19:52:59
Sowieso is het een voorbeeld dat wel erg off-topic is in het kader van een vraag over snijwonden en de ambulance...

Als je niet tevreden bent over de geleverde zorg, dan raad ik je aan dit aan te geven bij de instelling die die zorg heeft geleverd. Dan bereik je er misschien iets mee en kan er eventueel van geleerd worden. Het op een forum zetten wordt niemand beter van (letterlijk)....

Gijs

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 18 december 2013, 20:16:33
Oke duidelijk, maar de essentie ligt in het feit dat er langere tijd  en een ambulance aan besteed is, plus een persoon die zich ingeste heeft. Maar ik begrijp het allemaal, dat ik me klachten ergens moet deponeren.

beantsje

• Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 18 december 2013, 20:25:45
Citaat van: Gijs link=msg=1229731 date=1387394193
Oke duidelijk, maar de essentie ligt in het feit dat er langere tijd  en een ambulance aan besteed is, plus een persoon die zich ingeste heeft. Maar ik begrijp het allemaal, dat ik me klachten ergens moet deponeren.
Is relatief... als hij gewoon eerder naar zijn huisarts was gegaan was er ook helemaal geen ambu nodig geweest...

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #39 Gepost op: 18 december 2013, 22:21:00
Citaat van: Gijs link=msg=1229651 date=1387382025
Ja idd Golly, MAAR niet binnengebracht door de ambulance, wordt in bepaalde ziekenhuizen niet al acute zorg gezien, want als men met een taxi of eigen vervoer, is het GEEN acute zorg.

Fout!  Binnengebracht worden via een ambulance betekent niet dat je dan automatisch snel geholpen gaat worden als patient.Voorbeeldje, bejaarde valt uit scootmobiel, sniverwondign die gehecht moet worden, immobiliteit, zielig alleen op straat etc, onder het mom van service met ambu naar de SEH en daar in wachtkamer gewoon netjes wachten op zijn/haar beurt voor het hechten ,code geel/triageklasse 3, niet veel mis mee hoor.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod