Middel hulpverlening (man door dak bij saneren asbest) Aalsmeerderweg - Rijsenhout 12-12-2013

Auteur Topic: Middel hulpverlening (man door dak bij saneren asbest) Aalsmeerderweg - Rijsenhout 12-12-2013  (gelezen 12334 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Tuurlijk, zeker in dit geval!
343, never forget.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Citaat van: Peter71 link=msg=1228448 date=1387017794
Grijpreddingen

Yes!

We hebben een speler. Dank je wel Peter71! O0

Want wat ik mij namelijk afvraag: is hier wel sprake van een grijpredding?
Waaronder ik dus versta: oppakken en wegwezen vanwege direkt gevaar voor slachtoffer en hulpverleners.

Belangrijk daarbij is in deze casus ook de toestand van het slachtoffer.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1228464 date=1387019319
Yes!

We hebben een speler. Dank je wel Peter71! O0

Want wat ik mij namelijk afvraag: is hier wel sprake van een grijpredding?
Waaronder ik dus versta: oppakken en wegwezen vanwege direkt gevaar voor slachtoffer en hulpverleners.

Belangrijk daarbij is in deze casus ook de toestand van het slachtoffer.
Ik wil dit wel onder een grijpredding gooien. Het slachtoffer ligt hoe dan ook in "besmet" gebied. In ieder geval in een gebied waar je zo min mogelijk mensen in wilt hebben ivm verspreiding van het asbest. De keuze ligt ook bij de ambulancedienst hoe zij de situatie inschatten. Het persoon is van grote hoogte gevallen, dat kunnen we aannemen. Inwendig letsel dus niet uitgesloten, plus we kunnen uitgaan van botbreuken. Als we het persoon in zijn kladden wil grijpen en eruit wil halen. Doe adembescherming op, handschoenen aan en ga hem halen met 4 man met een wervelplank of schepbrandcard.

je hoeft dan alleen ervoor te zorgen dat het slachtoffer ontdaan wordt van het asbest, vervolgens hoef je maar 4 man te spoelen, en ervoor te zorgen dat hun bluspakken gereinigd worden. En dat spoelen kan gewoon met water, en laten we daar net een hele tank vol van bij ons hebben. ;)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
maken we het niet spannender dan het is?
Bij hoeveel zolderbrandjes komt men niet in aanraking met asbest om vervolgens buiten volgens de asbestprocedure afgespoeld te worden om vervolgens in een schone overal retour te gaan?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Jos v L link=msg=1228480 date=1387022529
maken we het niet spannender dan het is?
Bij hoeveel zolderbrandjes komt men niet in aanraking met asbest om vervolgens buiten volgens de asbestprocedure afgespoeld te worden om vervolgens in een schone overal retour te gaan?
Dat bedoel ik! O0


ZMM832

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Volgens de procedure zoals we die bij de brandweer hanteren moet je chem.pak aan als het géén grijpredding is. (Eric 9-01). Mogelijk was dat hier het geval en heeft de ambu/mmt ingeschat dat het SO wel even kon blijven liggen. Gaan we wel grijpredden, dan is bluspak+ademlucht, etc. voldoende.

Wel lijkt de ontsmetting wat gek te gaan, SO is afgespoeld (je ziet op een foto in de serie op de wordpresssite een HD in actie) en wordt dan van zijn beschermende kleding ontdaan door de redploeg. Maar als deze redders niet zijn afgespoeld/ontsmet, dan kan het SO lijkt me weer in aanraking te komen met asbest van de pakken van de redploeg.
(de redploeg zie je pas na de inzet de ontsmettingscontainer in gaan!)
Misschien kan iemand die er bij was en dit leest vertellen hoe het gegaan is allemaal?

Zelf zou ik gaan voor bluspak+ademlucht, goed afspoelen en het SO laten uitkleden door 2 schone collega's, hij kan vervolgens worden overgedragen aan de ambu. (Maarja, er wil wel eens een OvD, of AGS met een andere mening rondlopen  :-\ )

Henny