ranimatie met alleen compressie

Auteur Topic: ranimatie met alleen compressie  (gelezen 9696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

romie

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 10 juni 2005, 21:15:11
ik denk dat ik het antwoord zie: :D

op blz 46
wissel 2 pogingen tot beademen af met 15 compressies van de borst (compressie zonder effectieve beademing)

je kunt lezen:
wissel 2 pogingen tot beademen af met 15 compressies van de borst zonder dat de beademingen effectief zijn.

Dus bladzijde 66 weer
de inblazing is niet effectief ga door met compressie (en) zonder effectieve beademingen (maar blijf wel proberen te beademen)

Het lijkt wel tekstverklaren ;D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #21 Gepost op: 10 juni 2005, 22:52:34
ik denk dat ik het antwoord zie: :D

op blz 46
wissel 2 pogingen tot beademen af met 15 compressies van de borst (compressie zonder effectieve beademing)

je kunt lezen:
wissel 2 pogingen tot beademen af met 15 compressies van de borst zonder dat de beademingen effectief zijn.

Dus bladzijde 66 weer
de inblazing is niet effectief ga door met compressie (en) zonder effectieve beademingen (maar blijf wel proberen te beademen)

Het lijkt wel tekstverklaren ;D

Helemaal goed. ;)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #22 Gepost op: 10 juni 2005, 23:00:43
romie het bast op dit forum van de instructeurs en toch zijn er verschillende opvattingen. Ik ben van meding dat je altijd maar moet blijven proberen om er iets in te krijgen dan uitsluitend te blijven masseren. Alle kleine beetjes helpen.  ;)

Ze zeggen niet uitsluitend masseren,als je eerste 2 beademingen mislukken moet je 15 x masseren en daarna wel weer gewoon beademen...
  Ta


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2005, 00:01:15
Even wat dingen op een rijtje:

Heimlich bij liggende slachtoffers is er uit.
bij liggende slachtoffers worden borstcompressies afgewisseld met maximaal vijf pogingen om twee effectieve beademingen te geven.


helm

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2005, 08:15:29
Heimlich bij liggende slachtoffers is er uit.
bij liggende slachtoffers worden borstcompressies afgewisseld met maximaal vijf pogingen om twee effectieve beademingen te geven.

Dus dat wil zeggen dat je gaat reanimeren terwijl er normale circulatie aanwezig kan zijn.  :-\


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #25 Gepost op: 11 juni 2005, 10:57:28
Dus dat wil zeggen dat je gaat reanimeren terwijl er normale circulatie aanwezig kan zijn.  :-\

Ja, omdat er door de borstcompressies mogelijk nog een kans bestaat dat het object los raakt.

Overigens zit er in dit geval wel een mondinspectie ingebouwd na iedere 15 compressies.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 11 juni 2005, 14:21:42
Dus dat wil zeggen dat je gaat reanimeren terwijl er normale circulatie aanwezig kan zijn.  :-\

Ik ben in mijn cursus zeer consequent met het volgen van de NRR BLS richtlijnen en dan kan daar geen misverstanden over ontstaan.

Het s.o. reageert niet op aanspreken
Ik heb te maken met een bewusteloos slachtoffer.

Ik zie geen loss voorwerpen e.d. bij de snelle mondinspectie en ik constateer dat het s.o. geen spontane ademhaling heeft.

Ik probeer 2 effectieve beademingen in vijf pogingen te geven. Dat lukte niet dus de ademweg is niet vrij.
 
De ademweg moet dus vrijgemaakt worden.

Ik volg dan het boekje NRR richtlijnen 2002 bldzijde 15

Dat doe je bij een bewusteloos s.o. door
- 5 pogingen om effectief te beademen.
- 15 borstcompressies
- mondinspectie en enventueel reinigen

afwisselend uit te voeren, totdat er 2 effectieve beademingen gegeven konden worden.

dan ga je verder met het protocol

De situatie is gewijzigd in een bewusteloos s.o. die geen spontane ademhaling had en waarvan de ademweg nu vrij is.

Dus ga je de circulatie controleren.
(tenzij het slachtoffer, al wat heer halen kan, begint te ademen....)

etc....


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #27 Gepost op: 11 juni 2005, 16:02:34
Volgens mij ging het hier om een verstikkingsslachtoffer wat bewusteloos raakt... :-\


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #28 Gepost op: 11 juni 2005, 16:07:45
Even wat dingen op een rijtje:

Heimlich bij liggende slachtoffers is er uit.

Beetje jammer eigenlijk. Als iemand een stuk langer is dan jezelf zou het je het niet eens effectief kunnen toepassen.  :-\


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 12 juni 2005, 01:33:23
Beetje jammer eigenlijk. Als iemand een stuk langer is dan jezelf zou het je het niet eens effectief kunnen toepassen.  :-\

Dit snap ik niet. Afgezien van het feit dat de lengte van de wervelkolom van volwassenen nagenoeg gelijk is, zie ik niet wat het probleem is.