Politie stoort zich aan blauwe licht op bussen U-OV

Auteur Topic: Politie stoort zich aan blauwe licht op bussen U-OV  (gelezen 25699 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #30 Gepost op: 21 december 2013, 17:55:16
Citaat van: TDMdR link=msg=1229724 date=1387393021
En toch is xenon wit. Omdat het witter is dan  "gewoon" licht lijkt het blauwer licht te zijn en ziet het er koud uit. Gewoon licht heeft een grote gele component, waardoor het er warmer uitziet. Dit verschil zie je ook bij led-verlichting. Daar is wit licht ook koeler en blauwer. Maar het blijft wit.

Dat hoeft dus helemaal niet. Neem ik Xenon met een kleurtemperatuur van 3000K dan heb ik juist geel licht. 6000K is wit; daarboven (8000K) krijgt het een blauwige gloed.  Dat is ook de hoogste kleurtemperatuur waarmee je nog door de APK komt; daarboven wordt het te blauw.



TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #31 Gepost op: 21 december 2013, 18:10:42
Het hoeft niet, maar witter licht is juist één van de voordelen van xenon. Daardoor heb je zelf beter zicht en wordt je beter gezien. Daarom wordt meestal de wittere variant gemonteerd. En die lijkt blauw te zijn, maar is het niet.

En led op voertuigen is om dezelfde reden meestal koud wit. Het gaat om zichtbaarheid, niet om gezelligheid.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #32 Gepost op: 21 december 2013, 18:26:14
Er is een verschil om tijdens daglicht een blauw statisch vlak te zien, of in het donker. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat een blauw licht, wanneer het in je spiegel opdoemt, je even twijfelt. Maar of het nou al deze ophef waard is?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #33 Gepost op: 21 december 2013, 18:29:44
Citaat van: JarnoF link=msg=1230460 date=1387646774
Er is een verschil om tijdens daglicht een blauw statisch vlak te zien, of in het donker. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat een blauw licht, wanneer het in je spiegel opdoemt, je even twijfelt. Maar of het nou al deze ophef waard is?

Ik zie liever dat er wat gedaan wordt aan die helblauwe xenon/LED verlichting, daar wordt ik soms wél door afgeleid. Zeker als het e.e.a. lijkt te knipperen door de inrichting van de weg.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #34 Gepost op: 21 december 2013, 22:46:10
Vandaag de bussen in de praktijk gezien maar ik vond het niet echt lijkend op een HV voertuig. Ik vond wel dat door de oa fel blauwe en paarse kleuren, in combinatie met de witte cijfers, de nummers erg slecht te lezen zijn. Het is dus fijn als je weet dat de paarse kleur jou bus is, maar als je dit niet weet is vanaf een afstand niet af te lezen of het jou lijn is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #35 Gepost op: 21 december 2013, 23:25:34
Ik zie de bussen hier in Maarssen dagelijks. Nee de bus lijkt in de verste verte niet op een hulpverleningsvoertuig daar zijn we het welk over eens.

Maar zeker nu de bomen en struiken bladloos zijn en ik zie in de verte blauw licht knipperen door het voorbij rijden van takken heb ik al meerder malen gedacht dat een collega in de veiligheidsketen voorrang vraagt. Vooral dus bij het naderen vanaf links of rechts. Daar kom ik dan weer vrij snel tot de conclusie dat het weer zo een bus is. Toch leid dat eventjes mijn gedachte daarheen en dat is niet de bedoeling. Het risico dat het straks wel een keer raak is en dat ik dan denk het zal wel een bus zijn is natuurlijk niet nodig maar wel menselijk. Laat blauw uitstralend licht gewoon waar het hoort, bij de hulpdiensten. Anders kunnen we net zo goed allemaal verschillende kleuren gaan voeren.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #36 Gepost op: 21 december 2013, 23:46:07
Dus ook de parkeerautomaten (met licht) weghalen :)
CN NRK


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #37 Gepost op: 22 december 2013, 00:03:00
Ik was van de week in Utrecht, en door de objecten tussen mij en de bus "viel" het ook mij op....en ik keek toch....oh, ......een bus....
Maar gelukkig zal er niet snel verwarring optreden......immers OGS gaat gepaard met 110 DB Lawaai  ^-^
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #38 Gepost op: 22 december 2013, 11:30:28
Een aantal offtopic berichten verwijderd. Berichten met allen "like" of "+1" voegen geheel niets toe aan deze discussie.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #39 Gepost op: 22 december 2013, 12:42:19
Citaat van: TDMdR link=msg=1230451 date=1387645842
Het hoeft niet, maar witter licht is juist één van de voordelen van xenon. Daardoor heb je zelf beter zicht en wordt je beter gezien. Daarom wordt meestal de wittere variant gemonteerd. En die lijkt blauw te zijn, maar is het niet.

En led op voertuigen is om dezelfde reden meestal koud wit. Het gaat om zichtbaarheid, niet om gezelligheid.

Da's relatief; ik overweeg zelfs om zo'n gele xenon op mijn motor te monteren. Tegenwoordig springt geel er wel lekker uit tussen al die witte lampen.
Ik weet niet of jij motoragent bent, zoals je av doet vermoeden, in dat geval ben ik benieuwd hoe jij daar als 'prof motorrijder'  tegenaan kijkt (of is dit teveel off topic?)