Twee agenten gewond bij brand door gaslek Rivierensingel - Helmond 31-10-2013

Auteur Topic: Twee agenten gewond bij brand door gaslek Rivierensingel - Helmond 31-10-2013  (gelezen 2741 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Agenten gewond door brand in Helmond

Twee politiemensen zijn donderdagochtend gewond geraakt toen door onbekende oorzaak brand ontstond in een huis aan de Rivierensingel in Helmond. De agenten waren in het huis omdat mogelijk iemand zelfmoord wilde plegen en omdat er gas werd geroken.

Het is onduidelijk hoe de brand is ontstaan. De agenten liepen brandwonden op aan gezicht en handen, aldus een woordvoerder.

Huizen in de buurt zijn uit voorzorg ontruimd. Er is een arrestatieteam onderweg.
Hoe het met de bewoner is, is onbekend.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3616387/agenten-gewond-brand-in-helmond.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter

p2kflex
11:57:34 31-10-13GROUP-1A1 5704KL 438 P24B RIVIERENSINGEL Helmond
0923993MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903)
p2kflex
11:58:04 31-10-13GROUP-1OPKOMEN HERBEZETTING KAZERNE
1108898BRW Brabant-Zuidoost (Helmond Centrum) (Lichtkrant)
p2kflex
11:42:30 31-10-13GROUP-1PRIO 1 : Meting (Soort lucht: aardgas) (GRIP: 0) RIVIERENSINGEL 438 HEL : 3251
1108898BRW Brabant-Zuidoost (Helmond Centrum) (Lichtkrant)
p2kflex
11:40:41 31-10-13GROUP-1PRIO 1 : Meting (Soort lucht: aardgas) (GRIP: 0) RIVIERENSINGEL 438 HEL : OVD-B
1104780BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (GRIP 0)
1104762BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Oost)
p2kflex
11:36:45 31-10-13-ALPHA-HOVD-B graag contact MKB
1104775BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (HOvD)
p2kflex
10:48:02 31-10-13GROUP-2PRIO 1 : Meting (Soort lucht: aardgas) RIVIERENSINGEL 438 HEL : 3231
1108898BRW Brabant-Zuidoost (Helmond Centrum) (Lichtkrant)


If you can dream it, you can do it.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Aantal dagen geleden, zelfde adres:

p2kflex
17:40:50 28-10-13GROUP-2PRIO 2 : METING RIVIERENSINGEL 438 HELMOND : 3243
1108898Lichtkrant Kazerne Helmond
1108864Blusgroep-5 (vrijwillig) Helmond
If you can dream it, you can do it.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gaslek in Helmond, huizen ontruimd
Gaslek in Helmond, huizen ontruimd
omroepbrabant
Gepubliceerd op 31 okt 2013
Citaat
In Helmond zijn tientallen huizen ontruimd. Er zou bij een huis in de Rivierensingel mogelijk een gaslek
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Live link=msg=1215868 date=1383234475
Gaslek in Helmond, huizen ontruimd
Gaslek in Helmond, huizen ontruimd
omroepbrabant
Gepubliceerd op 31 okt 2013
En bij de agenten is geen belletje gaan rinkelen om naar buiten te gaan toen ze gas roken?  :-\


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Citaat van: Peter71 link=msg=1215874 date=1383234922
En bij de agenten is geen belletje gaan rinkelen om naar buiten te gaan toen ze gas roken?  :-\

  ??? Volgens mij hebben ze nog niets geroepen over de oorzaak. ...
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Er is contact geweest met de bewoner van het huis, onder meer door onderhandelaars van de politie. Toen leden van een opgetrommeld arrestatieteam later het huis binnendrongen troffen ze de man dood aan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Agenten gewond door zelfmoord

donderdag 31 okt 2013, 17:49 (Update: 31-10-13, 18:16)

In Helmond zijn twee agenten gewond geraakt door een steekvlam in een woning. Mogelijk had de bewoner het gas opengedraaid. De agenten hebben lichte brandwonden opgelopen aan hun armen en gezicht. De bewoner is omgekomen.

Vanmorgen kreeg de politie een melding dat er een sterke gaslucht hing in een woning aan de Rivierensingel. De bewoner bleek zelfmoord te willen plegen.

Andere gedachten
Vier agenten gingen de woning binnen om de man op andere gedachten te brengen. Op dat moment ontstond een steekvlam, waarbij twee agenten gewond raakten.
..
..
lees verder: http://nos.nl/artikel/569429-agenten-gewond-door-zelfmoord.html
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Man overleden in woning; agenten licht gewond

http://www.politie.nl/nieuws/2013/oktober/31/09-man-overleden-in-woning-agenten-licht-gewond.html
Laatste update: 31-10-2013 | 17:47

Helmond - Bij een incident aan de Rivierensingel is donderdagmorgen een 48 -jarige man overleden in zijn woning.

Gaslucht
Rond 10.00 uur vanmorgen kreeg de politie een melding dat bij een woning aan de Rivierensingel een sterke gaslucht werd geroken en dat de bewoner mogelijk zichzelf iets aan wilde doen. Door de politie werd direct groot opgeschaald en op een veilige afstand van de woning positie ingenomen. De directe buren van de betreffende woning zijn door de politie geëvacueerd.

Ventileren
Samen met de brandweer is de woning vervolgens door agenten gecontroleerd. De brandweer wist de gastoevoer af te sluiten en in de woning werden diverse ramen ingeslagen om te kunnen ventileren. Al die tijd werd er door de bewoner niet op aanroepen van politie en brandweer gereageerd.

Steekvlam
Nadat de brandweer de woning had verlaten zijn agenten naar de eerste verdieping gelopen. Daar bleek de bewoner zich in een kamer te hebben gebarricadeerd. Toen agenten de deur probeerden te forceren zagen zij ineens een steekvlam en moesten ze de woning noodgedwongen verlaten. Twee agenten liepen daarbij brandwonden op en zijn in het ziekenhuis behandeld.

Arrestatieteam
Door de brandweer werden vanaf de benedenverdieping de vlammen nog geblust en door de politie werd het arrestatieteam en onderhandelaars ingeschakeld. Deze laatste wisten geen contact meer te krijgen met de bewoner en daarop is het arrestatieteam de woning binnen gevallen. Zij troffen de bewoner aan op zijn kamer op de eerste verdieping. Hij bleek te zijn overleden.

Onderzoek
Door de politie wordt in de woning nog technisch onderzoek verricht. Ook wordt verder onderzoek gedaan naar de exacte doodsoorzaak van de man.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Een ‘rustige’ vroege dienst...

Om 5:45 uur ging mijn wekker. Het eerste wat ik dacht was: “het zal wel weer zo’n rustige dienst worden als gister”. Aan het einde van de dag zou ik daar toch iets anders op terug kijken.

Rond 6:30 uur kwam ik aan op het bureau. Een van de eerste meldingen was een woninginbraak. Omstreeks 10:15 uur hoorden wij via de portofoon dat er elders in het gebied een sterke gaslucht uit een woning kwam. Omdat we net klaar waren met de woninginbraak hebben we aangeboden om mee te rijden op die melding, al was het alleen om het verkeer te regelen. Op dat moment was nog niets duidelijk dus wie weet konden ze wel wat extra handjes gebruiken.  

De brandweer was inmiddels in kennis gesteld en niet veel later kwam deze ook ter plaatse. Er werd besloten dat de brandweer de deur open zou maken en beneden zou gaan luchten. Dat wil zeggen de sterke gaslucht uit huis blazen, zodat het zonder perslucht ook een werkbare ruimte zou worden. Nadat de brandweer de benedenverdieping had gelucht, begonnen ze met de bovenverdieping. Na een tijdje kwamen ze weer beneden met de informatie dat de ramen open waren gezet maar dat ze één kamer niet in konden omdat deze op slot zat en/of gebarricadeerd was.

Na een tijdje kregen we van de brandweer het sein dat het ‘veilig’ was. Daarop besloten dat wij toch naar binnen te gaan, op basis van artikel 3, om hulp te verlenen. De bewoner zou ergens in het pand moeten zitten. Natuurlijk eerst een plan van aanpak maken; hoe gaan we het doen? Twee koppels, mijn maatje en ik koppel 1 en de twee andere collega’s koppel 2. We kregen een ram mee van de brandweer om op de eerste verdieping de deur die op slot zat/gebarricadeerd was te openen. In de kamers die open stonden even snel een blik naar binnen geworpen, daar was niemand. Natuurlijk hebben we ons kenbaar gemaakt als politie, misschien zou de bewoner daarop reageren en dan toch te voorschijn komen. Dan blijft er op de eerste verdieping nog een kamer over. De kamer die op slot zat. Uiteindelijk besloten om de ram te gebruiken om de deur te openen. In films lukt dit natuurlijk in een keer, mijn collega heeft zeker zes keer moeten rammen om de deur op z’n 20cm open te krijgen. Achteraf bleek dat er een hoop spullen achter de deur stonden. Door die 20cm opening konden wij zien dat het in de kamer pikkedonker was. Op een gegeven moment horen we een stem: “De politie moet opflikkeren, anders steek ik de boel in de fik”.

Een paar seconden waren we stil. Nog geen 3 seconden later doet de bewoner wat hij zegt. Er komt ons een enorme vuurbal tegemoet… Op dat moment gaan je hoofd en lichaam over op overleven. Wat ik me kan herinneren is dat er overal vuur om ons heen was. En het volgende moment dat ik op de onderste treden van de trap lag. Een ding weet ik zeker; ik heb niet alle treden geraakt op mijn stunt naar beneden.

Dat is dan iets wat je niet verwacht. Hoe vaak wordt er niet gezegd “de politie moet dit, anders doe ik dat..” 99 van de 100 keer wordt er gebluft. Dit keer was het geen bluf… maar er is ons ook niet de mogelijkheid geboden om te vertrekken. Op het moment dat ik alleen beneden kwam ging er maar één ding door me heen: ‘waar zijn mijn drie collega’s?!’ We waren toch echt met z’n vieren boven! Enkele minuten (of secondes die minuten leken?) later kwam ik buiten en zag ik dat mijn drie collega’s naar omstandigheden allemaal goed buiten waren gekomen.  Dat was misschien wel het fijnste gevoel van heel die dag.  

Uiteindelijk kom je dan op het bureau... op school had je wel eens gehoord tijdens de lessen dat er bij grote incidenten een grote de-briefing komt. Die grote de-briefing kwam ook, alle betrokken collega’s, brandweer, TCO (team collegiale ondersteuning), meldkamer, externe partners, etc. waren aanwezig. Z’n grote de-briefing had ik nog nooit mee gemaakt.  

Zo verandert een ‘rustige’ vroege dienst in een dienst waarop je opeens om 19:30 uur je voordeur binnenstapt. Mij zul je niet snel meer horen zeggen “het zal wel weer een rustige vroege dienst worden”.  

Joyce (23) volgt de opleiding tot agent op de Politieacademie in Eindhoven. Ze is in dienst bij de Eenheid Oost-Brabant.
Bron: http://www.kombijdepolitie.blogspot.nl/
If you can dream it, you can do it.