GRIP 1 Middel OGS (gaslucht) Vaartweg - Lelystad 20-12-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middel OGS (gaslucht) Vaartweg - Lelystad 20-12-2013  (gelezen 4911 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 20 december 2013, 10:37:49
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1230166 date=1387530963
Je kan deze melding beter omschrijven, denk ik persoonlijk, als Middelhulpverlening. Middel OGS betekent in de meeste regio's de GSH, DECO etc.. Dat is in Flevoland niet het geval. Middel OGS betekent hier gewoon een extra TS.

Geen idee, vind het wel een rare insteek, want dan heeft middel OGS dus geen waarde. We hebben toch landelijk allemaal dezelfde modules doorlopen zodat we weten wat er komt als we iets roepen?


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #11 Gepost op: 20 december 2013, 11:15:07
Citaat van: Breathe link=msg=1230171 date=1387531896
Weet jij wat er gaat rijden bij een middel OGS melding?

Ik vraag het omdat ik niet weet om welke stof het gaat, blijkbaar ter plaatsen wel en schaalt men op naar middel OGS, daarom mijn vraag.

Mocht het om aardgas gaan dan hoef je geen middel OGS te geven maar heb je meer aan handjes voor een hulpverlening, dus middel HV.
Omdat het dus onduidelijk is vraag ik het.

Nee, want dit kan per regio verschillend zijn, maar als ik in de middel OGS melding kijk zie ik dat er alleen een TS wordt opgeroepen en niets extra. Kortom lijkt het mij puur voor de handjes/materieel ter plaatsen (twee zijde straatwaterkanon? oid). 98uiye


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #12 Gepost op: 20 december 2013, 12:04:55
In het landelijke systeem valt gas ook onder OGS, dit is dus de juiste werkwijze. Het verschil in GMS bij opschaling gas is dat er niet standaard een GSE, GSH of wat dan ook mee komt. Bij andere stoffen weer wel. Hier is dus correct gehandeld.


guest12562

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 20 december 2013, 13:01:01
Er wordt dus afgeweken van standaard procedures, handig!
Maar goed het zij zo, gas is OGS dat klopt maar de kwalificatie middel OGS met containers is dus overdreven, je zou dus eerder denken aan het gebruikelijke middel HV, zie andere topics. Dat verklaart dan ook beter die extra TS, een HV is op die manier ook verklaarbaar.
Discussie is lastig omdat men afwijkt.

Wat wil je met het waterkanon doen pm2008?


FMR

  • hoofdagent, Manschap b
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #14 Gepost op: 20 december 2013, 15:15:34
Ik weet niet of er standaard afgeweken wordt van een standaard procedure..
In de regio waar ik werk is sinds kort, middel OGS alleen maar een tweede TS erbij. Een HV kan je apart oproepen.
Bij OGS groot gaat de hele trein rijden. Dat betekend dat het gaspakkenteam ingezet gaat worden.  

Voorheen ging dat in de regio wel anders. OGS klein was TS + OVD.
OGS middel was TS + OVD + AGS + OGS container + 2  HV-2 (gaspakkenteams)
OGS Groot was 2 TS + OVD + AGS + hele OGS trein incl 3 HV-2 (Gaspakkenteams)

Maar goed  waar ik op doelde is dat per regio verschillende inzetvoorstellen zijn of procedures. Ik begreep dat het landelijke inzet voorstel als volgt gaat worden. OGS klein = 1 TS, OGS middel = 2 TS, OGS groot = Gaspakken team met weet ik het allemaal voor extra materiaal. Goed we zullen zien hoe dat toegepast gaat worden.  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 20 december 2013, 16:20:03
Citaat van: FMR link=msg=1230256 date=1387548934
Ik weet niet of er standaard afgeweken wordt van een standaard procedure..
In de regio waar ik werk is sinds kort, middel OGS alleen maar een tweede TS erbij. Een HV kan je apart oproepen.
Bij OGS groot gaat de hele trein rijden. Dat betekend dat het gaspakkenteam ingezet gaat worden.  

Voorheen ging dat in de regio wel anders. OGS klein was TS + OVD.
OGS middel was TS + OVD + AGS + OGS container + 2  HV-2 (gaspakkenteams)
OGS Groot was 2 TS + OVD + AGS + hele OGS trein incl 3 HV-2 (Gaspakkenteams)

Maar goed  waar ik op doelde is dat per regio verschillende inzetvoorstellen zijn of procedures. Ik begreep dat het landelijke inzet voorstel als volgt gaat worden. OGS klein = 1 TS, OGS middel = 2 TS, OGS groot = Gaspakken team met weet ik het allemaal voor extra materiaal. Goed we zullen zien hoe dat toegepast gaat worden.  ;)
Wat moet je met gaspakken bij een groot ongeval met aardgas?  ::)


FMR

  • hoofdagent, Manschap b
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #16 Gepost op: 20 december 2013, 17:02:14
Daar zal dan afgeweken worden van de inzetvoorstel? Dat is wat gewoon kan.
Tja ik kan mij nog herinneren dat er in de oude situatie in purmerend bij een gaslekkage door een autospuit middel ogs was afgegeven. Die was kennelijk even vergeten wat hij kreeg.. 2x hv-2gaspakkenteam en de ogs container. Hij had verwacht dat hij alleen een ts erbij kreeg.

Dus ja het niet altijd wat het is. Soms is het anders. Ach laten we eerlijk zijn, je kan altijd nog terug schalen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 23 december 2013, 23:24:16
Brandweer slaagt er snel in gaslek te dichten

http://www.brandweer.nl/flevoland/actueel/nieuws/@37832/gaslek-vaartweg/

Brandweer Flevoland is vrijdagochtend 20 december uitgerukt voor een gaslek bij Intersnack International, aan de Vaartweg in Lelystad. De brandweer slaagde er in het lek snel te dichten.

Het lek ontstond toen een vrachtwagen bij een manoeuvre een kraan van de gasleiding raakte. Na korte tijd kon het lek worden gedicht. Personeelsleden van Intersnack en van enkele omliggende bedrijven zijn na het ontstaan van het gaslek tijdelijk elders opgevangen. Omdat de brandweer er snel in slaagde het gaslek te dichten konden de medewerkers van de bedrijven snel weer terugkeren.
Samen sterk in de hulpverlening!