Oranje kruis boekje steeds beperkter

Auteur Topic: Oranje kruis boekje steeds beperkter  (gelezen 15651 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Gepost op: 9 juni 2005, 10:01:24
Zijn er hier ook lezers die balen van het steeds dunner worden van het oranje kruis boekje ?

We mogen steedsd minder.

Daarom heb ik dit jaar een cursus sportmassage gevolgd. Je zou denken dat de naam sportmasseur staat voor iemand die alleen maar masseert, maar dat is niet zo.

Na een jaar zwoegen op anatomie fysiologie etc  (mbo+ cursus) ben ik nu instaat heel veel EHBO gevallen beter te behandelen door middel van functietesten, betere bandages en voorlichting aan patienten.

Hebben meer mensen die ervaring !

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2005, 10:03:30
Ik heb geen ervaring met nieuwe OK boekjes.

In de herhalingslessen leer ik steeds meer.  ;)

Je moet idd wel weten waar je wat gaat masseren. Dus goed dat het een pittige cursus is, waarmee je tevens de ehbo-voordeel op doet.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2005, 18:18:05
Zijn er hier ook lezers die balen van het steeds dunner worden van het oranje kruis boekje ?

We mogen steedsd minder.

Daarom heb ik dit jaar een cursus sportmassage gevolgd. Je zou denken dat de naam sportmasseur staat voor iemand die alleen maar masseert, maar dat is niet zo.

Na een jaar zwoegen op anatomie fysiologie etc  (mbo+ cursus) ben ik nu instaat heel veel EHBO gevallen beter te behandelen door middel van functietesten, betere bandages en voorlichting aan patienten.

Hebben meer mensen die ervaring !

Volgens mij mag je meer, maar is de basisleerstof teruggebracht  tot het nivo van levensreddend handelen. Als je niet verder wilt kijken dan het basisboekje, dan is het maar goed dat ze je niet veel meer geleerd hebben.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2005, 20:27:15
Tja de kennis wordt meer basic. Aan jou de keuze of je meer wilt leren. De cursussen zijn er.  ;D

brand

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2005, 21:11:19

Na een jaar zwoegen op anatomie fysiologie etc  (mbo+ cursus) ben ik nu instaat heel veel EHBO gevallen beter te behandelen door middel van functietesten, betere bandages en voorlichting aan patienten.

het is bekend dat een cursus sportmassage niet de erkening krijgt die het verdient, het is een zeer goed nivo en als je deze cursus heb gehad weet je heel veel. prima keuze lijkt mij :D

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2005, 22:13:35
Volgens mij mag je meer, maar is de basisleerstof teruggebracht  tot het nivo van levensreddend handelen.

Mijn mening is dat we ook steeds minder mogen.
Slagaderlijke bloeding aan het been?? Liesslagader afsluiten wordt niet meer herhaald,komt zeker te weinig voor ofzo...
Brommerongeval? De helm mogen we niet afnemen....
We krijgen elk jaar wel weer iets te horen wat uit het boekje is verdwenen,en dan denk ik ook,wat maakt het uit om het te weten,laat het er lekker in staan,dan duurt de cursus maar een dagje langer. :-\
  Ta

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2005, 22:46:19
Ik vind het ook erg jammer dat het boekje steeds dunner wordt, het maakt het leerwerk voor de echte 'leek' EHBO'er een stuk makkelijker. Maar voor mensen die op semi-professioneel EHBO moeten gebruikenschiet de 24ste druk al gauw tekort. Ik heb gelukkig nog steeds m'n 23ste druk liggen en daar hecht ik iets meer waarde aan dan aan de 24ste omdat er veel meer in staat en ook veel meer verschillende onderwerpen.

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2005, 22:52:23
Ik hecht nog meer waarde aan mijn 22e druk! ;)
De 23e vond ik al niks en heb ik toen ook maar niet gekocht!
  Ta

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2005, 22:54:08
Oeeh, bofkont. De 22ste heb ik net niet meegemaakt.
Ik zag een tijdje geleden wel een druk uit 1946 liggen, zou daar misschien nog meer in staan ;D

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2005, 22:55:11
Oeeh, bofkont. De 22ste heb ik net niet meegemaakt.
Ik zag een tijdje geleden wel een druk uit 1946 liggen, zou daar misschien nog meer in staan ;D

Hmm,m'n ouders hebben er 1 liggen van rond 1980,ik zal eens kijken wat de verschillen zijn met die van mij! ;D
  Ta