Aanpassingen nieuwe OGS

Auteur Topic: Aanpassingen nieuwe OGS  (gelezen 18922 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Gepost op: 25 december 2013, 12:56:37
Beste forumgenoten,

Naar aanleiding van dit bericht wil ik een vraag stellen.
Citaat van: 7131 link=msg=1231177 date=1387891014
Ze zullen wel MOETEN, dit mag over een paar maanden echt niet meer.

Laatst heeft er in onze regio (Zaanstreek-Waterland) een keuring plaatsgevonden met brandweervoertuigen.
Hierbij is de OGS getest, en enkele weken daarna zijn tal van verschillende voertuigen voorzien van diverse nieuwe OGS, licht & geluid.
Alleen wat ik mij nu afvraag; in ons korps Waterland, rijden er 5 voertuigen rond 3x TS, en 2x PM, welke niet voldoen aan de eisen.

Uit betrouwbare bron weet ik dat deze voertuigen wel gekeurd zijn, maar toch is de signalering niet vervangen. Er zit zelfs ook geen amber op alle tankautospuiten, terwijl dit toch echt wel moet.

Nu weet ik dat er een regionalisering op dit moment plaats vind. Dus misschien gaat het nog gebeuren in 2014..
Ook zijn er geruchten geweest dat er eventuele nieuwe voertuigen zouden komen. Maar ik weet ook niet hoelang deze voertuigen nog meegaan. Ze bereiken in 2014, de leeftijd van 13 jaar.

Iemand die hier duidelijkheid over kan geven? Of er binnen de regio Waterland nog wat gaat gebeuren, wat de eventuele gevolgen zijn?

Voor de beeldvorming:
Het gaat om deze TS. 3x zelfde model
PRIO 1 TAS 6031 - Komt met spoed terplaatse bij woningbrand in Monnickendam.


Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #1 Gepost op: 25 december 2013, 13:59:31
Alles van na 01-09-2009 moest al aan de regels voldoen. Alles van voor 01-09-2009 wat na 01-03-2014 nog in gebruik is zal aangepast MOETEN worden. Anders voldoet het voertuig niet aan de gestelde eisen met alle eventuele rechtspositionele gevolgen bij een ongeval van dien. Het zal enige overredingskracht kosten om de verantwoordelijke persoon(en) te overtuigen, het kost namelijk geld en dan gaat men al snel "met de hakken in het zand".


Artikel 7
Om te voorkomen dat als gevolg van de inwerkingtreding van deze regeling eigenaren van een
motorvoertuig voorzien van optische en geluidssignalen overeenkomstig de Regeling optische en
geluidssignalen 2009 zouden moeten investeren in nieuwe apparatuur op voertuigen, die binnen
afzienbare tijd buiten gebruik zullen worden gesteld, is er voor gekozen voor deze voertuigen een
overgangsperiode van 5 jaar te hanteren. Bestaande, niet aan de eisen uit deze regeling voldoende
voertuigen kunnen op deze manier op de gebruikelijke manier worden uitgefaseerd.
Uit overleg met de leveranciers is gebleken dat er op 1 maart 2009, de datum van inwerkingtreding
van deze regeling, onvoldoende lichtarmaturen beschikbaar zijn om elk voertuig, in gebruik bij een
hulpverleningsdienst, als bedoeld in artikel 29, eerste lid, RVV 1990 te voorzien van armaturen die aan
de eis voldoen dat deze zijn gecertificeerd overeenkomstig ECE reglement 65. Bovendien hebben de
leveranciers van die voertuigen soms tijd nodig om hun voertuigontwerp aan te passen. Uit het
overleg is gebleken dat het mogelijk moet zijn dat de voertuigen op 1 september 2009 zijn voorzien
7 Staatscourant 2009 nr. 38 25 februari 2009
van armaturen die aan de eisen voldoen. Om die reden is deze eis tot 1 september 2009 niet van
toepassing op de voertuigen, in gebruik bij de hulpverleningsdiensten, die op het moment van
inwerkingtreding van deze regeling niet zijn voorzien van de betrokken certificering.

Maar goed, in theorie zou het zo kunnen zijn dat deze drie voertuigen voor 01-03-2014 worden vervangen, en dan vallen ze binnen de vijf jaar overgangstermijn, en dat mag.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #2 Gepost op: 26 december 2013, 08:30:05
Maar wie gaat deze wet handhaven?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,386
Reactie #3 Gepost op: 26 december 2013, 11:00:35
Ik vermoed, net als de striping de LFR...


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #4 Gepost op: 26 december 2013, 11:55:00
Citaat van: Uitgerust! link=msg=1231548 date=1388043005
Maar wie gaat deze wet handhaven?

je hoeft nav een ongeval maar een slimme advocaat te hebben die eea paraat heeft en  je trekt aan het kortste eind. Dat nog los van het feit dat VOA een rapport zal opmaken waarin  dat soort zaken ook genoemd zullen worden. En er is niets mis mee om de verantwoordelijke daarop te attenderen. Ook die zijn maar mens en kunnen soms zaken "over het hoofd zien".


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #5 Gepost op: 26 december 2013, 12:53:44
Citaat van: 7131 link=msg=1231572 date=1388055300
je hoeft nav een ongeval maar een slimme advocaat te hebben die eea paraat heeft en  je trekt aan het kortste eind. Dat nog los van het feit dat VOA een rapport zal opmaken waarin  dat soort zaken ook genoemd zullen worden. En er is niets mis mee om de verantwoordelijke daarop te attenderen. Ook die zijn maar mens en kunnen soms zaken "over het hoofd zien".

Opzich kan ik hier wel in meegaan.... Hoe ziet dat er dan in de praktijk uit?

Casus:

Brandweervoertuig met OGS (houdt zich keurig aan de brancherichtlijn) krijgt een aanrijding met een voertuig van rechts.
-De brwchauffeur is aansprakelijk omdat OGS niet in orde is?
-De chauffeur van het voertuig van rechts kan schade verhalen omdat OGS niet in orde is, dus geen voorrangsvoertuig?
-De brandweer is aansprakelijk omdat OGS niet in orde is?

----------------------------------------------
Wat voor mogelijke senario's kunnen we nog bedenken waarbij het niet op orde hebben van de OGS een belangrijke rol kan spelen?
In hoeverre is een voertuig welke de OGS niet op orde heeft wel/niet een voorrangsvoertuig?

Met betrekking tot het over het hoofd zien: er zijn mij gevallen bekent waarbij bewust ervoor wordt gekozen af te wijken van de regelgeving, met als argument; wie controleerd cq handhaafd?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #6 Gepost op: 26 december 2013, 14:08:08
En er zal misschien afgeweken worden onder het mom van de voertuigen zijn dan toch van een landelijk iets, daar gaan wij nu toch geen geld aan uitgeven??

Of potjes per jaar verspreiden. In januari krijg je weer een bedrag voor het nieuwe jaar...


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,386
Reactie #7 Gepost op: 26 december 2013, 14:15:04
Bij brandweervoertuigen wordt dit volgens mij het "pakkie an" van de betreffende veiligheidsregio; die zijn nu tenslotte eigenaar van de voertuigen...


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 27 december 2013, 08:03:30
Voordat aansprakelijkheid wordt toegewezen op grond van de onjuiste ogs, zal toch eerst moeten worden aangetoond dat juist dat verschil tussen juiste en onjuiste ogs in dat geval de schade (mede) heeft veroorzaakt. Stel een hv-voertuig staat met uitsluitend blauw in fend off (want geen amber aanwezig), dan ben ik benieuwd wat je als burger kunt aanvoeren om aan te tonen dat het feit dat je erop bent gereden (mede) veroorzaakt is door de afwezigheid van amber...
greetz,  Enrique


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #9 Gepost op: 27 december 2013, 08:04:59
En ik denk ook niet dat er binnenkort opeens een blik handhavers van lfr of welke instantie dan ook zal worden opengetrokken om deze regeling te handhaven.
greetz,  Enrique