Waarom ik begrijp dat Reddingsbrigades willen overstappen naar betaald personeel:
1. Betrouwbaarheid van roosterindeling.
2. Verplichting aanwezigheid.
3. Personeel is bereid langdurige toezichthoudende taken uit te voeren.
4. Betrouwbaarheid & deskundigheid wordt verwacht van betaald personeel net als in een zwembad.
5. Bereidheid over te werken.
Als het leden aantal terugloopt betekend het dat lifeguards meerdere dagen op het strand aanwezig moeten zijn.
Lifeguard Studenten willen in de zomer graag wat verdienen. Dit gaat niet als het werk vrijwillig is. Maar er moeten toch strandwachten zijn.
Anders wordt het een veiligheidsrisico door beperking van de bewaking.
De aanwezigheid van een lifeguard is cruciaal op zomerdagen.
Daarom bij een geringe aantal leden zou het mogelijk moeten zijn de leden te betalen.
(Vrijwillig is niet vrijblijvend)
Jarenlang heb ik mij ingezet voor een vrijwillige reddingsbrigade & dat doe ik nog steeds. Vrijwilligers zijn superbelangrijk bij een organisatie en houden een reddingsbrigade draaiend. Zonder vrijwilligers is er geen reddingsbrigade.
Als een strandwacht alleen maar kan blijven bestaan door een vergoeding te bieden aan de lifeguards.
Dan moet het, en zal het blijven bestaan. Een strand zonder gekwalificeerde strandwachten is een risicogebied
Allemaal hele duidelijke argumenten om met betaalde lifeguards te werken en ik denk ook dat je grotendeels gelijk hebt. Maar lifeguard noordwijk schreef iets anders:
...., ook zijn er brigades die zich liever gaan aansluiten bij deKNRM en dan Reddingsbrigade Nederland het liefst willen verlaten.
Reddingsbrigade Nederland verbiedt de brigades niet om strandwachten te betalen. 1) dat kunnen ze niet want daar gaat iedere brigade zelf over en 2) er zijn volgens mij al verschillende brigades die betaalde banen bieden. Wij bewaken zelf voor de gemeente een recreatieplas 7 dagen per week: in het weekend met vrijwilligers en doordeweeks met betaalde krachten. Daarbij krijgen onze eigen vrijwilligers wel voorrang om zich in te schrijven voor de betaalde dagen. In het weekend leiden we zo jonge mensen op als vrijwilliger, zodat ze er daarna hun bijbaan van kunnen maken.
Voor een Reddingsbrigade hoeft dat dus geen reden te zijn om over te stappen van RN naar KNRM? Ik ben benieuwd waarom lifeguard noordwijk dat dan schrijft: heeft hij informatie van brigadebesturen die dit overwegen, of roept ie maar wat?
Ik weet zelf ook wel dat er soms brigades zijn die twijfelen, maar dat gaan bijna altijd over 'SAR' of in ieder geval de 24/7 uitruk voor waterincidenten. Daar zie je dat bv. Dordrecht en Huizen de overstap hebben gemaakt. Maar daar zie ik ook duidelijke redenen. Of je wel of niet je strandwachten wil betalen lijkt mij geen reden om over te stappen: dit kan en mag bij allebei?