MICU / PICU / NICU Voertuigen

Auteur Topic: MICU / PICU / NICU Voertuigen  (gelezen 236517 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bart S

• Gast
Reactie #100 Gepost op: 14 januari 2009, 12:10:25
Ook in Zwolle rijdt inmiddels een MICU: een MB Sprinter met containeropbouw met het roepnummer 04-301.

Nieuwe speciale ambulance voor IC-patienten

Zwolle - Vanaf 19 januari a.s. nemen het MICU-centrum Isala en de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) IJssel-Vecht een Mobiele Intensive Care Unit (MICU) in gebruik; een aangepaste ambulance voor het vervoer van patiënten tussen IC-afdelingen van verschillende ziekenhuizen. Naast zes andere centra in Nederland hebben de Isala klinieken als enige niet-academisch ziekenhuis de erkenning ontvangen van het ministerie van VWS voor MICU-transporten in oost-Nederland. De vergunning is in gezamenlijkheid met het UMCG Groningen verkregen voor de regio noord- en oost-Nederland. Ook de RAV IJssel-Vecht heeft een speciale vergunning gekregen van het ministerie.

Veilig transport
MICU-transporten zijn van belang voor het verplaatsen van IC-patiënten die aanvullende IC-zorg nodig hebben die niet geleverd kan worden in het ziekenhuis waar ze op dat moment verblijven. De MICU is dan een belangrijke randvoorwaarde voor het veilig vervoeren van IC-patiënten onder begeleiding van een team bestaande uit een IC-arts, een IC-verpleegkundige, een ambulancechauffeur en een ambulanceverpleegkundige. De MICU is uitgerust met een speciale brancard en extra medische apparatuur, medicatie en zuurstof. In een gewone ambulance zijn deze extra voorzieningen niet aanwezig. Teamwork en het juiste equipment dragen ertoe bij dat de intensive care behandeling kan worden voortgezet tijdens het vervoer van de patiënt met de MICU. Voor het vervoer van IC-patiënten tussen ziekenhuizen binnen en buiten het verzorgingsgebied zijn de ziekenhuizen in Almelo, Apeldoorn, Deventer, Enschede, Hardenberg, Harderwijk, Hengelo, Meppel, Winterswijk, Zutphen en Zwolle aangewezen op het MICU-centrum Isala.

Samenwerking IC's regio
In de Zwolse regio werken de IC's van de ziekenhuizen nauw samen. Hoofddoel daarvan is het bieden van optimale patiëntenzorg, waarbij patiënten altijd de gewenste intensive care behandeling kunnen krijgen op de juiste plek. Motto daarbij is: plaats een patiënt op een kleine IC "dichtbij huis" indien mogelijk, maar op een grote IC als het medisch vereist is. Na voldoende herstel wordt de patiënt zo mogelijk weer teruggeplaatst naar een kleinere IC dichtbij huis.

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #101 Gepost op: 14 januari 2009, 12:17:52
Zag pas ook een MICU bij mijn ziekenhuis in de sluis staan. Apparte dingen. Lijk me wel leuk om ooit eens te werken. ;D

Svs

• Forum gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 27 februari 2009, 13:49:31

Dienst:                           AmbulanceZorg Groningen
Roepnummer:                 01-301
Soort voertuig:               MICU
Merk en type:                 Mercedes Benz 818D Amstra/System Strobel
Overige bijzonderheden:  In afbouwfase
Gebruik mijn foto's niet zonder mijn toestemming

112fryslan

• Forum gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 1 maart 2009, 16:23:12
Hoorde dat deze voorheen in het noorden van het land reed en is verkocht aan zwolle, omtovering van normale ambuauto naar een MICU?

Dit klopt inderdaad. Deze nieuwe MICU van Zwolle was de Ambulance +(ambu voor dikkerds) en reed onder roepnummer 02-112 in Leeuwarden.

In maart zou de nieuwe Ambu + eindelijk geleverd moeten worden.

RudieT

• Forum gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 1 maart 2009, 19:49:59
dus de micu die in zwolle rijd is geen echte micu op de plaatjes die ik gezien heb past er ook geen ic bed in maar een brancard

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 4 maart 2009, 14:15:16
De eis dat er een IC-bed in een MICU moet kunnen staat niet op papier. Het gaat er bij de MICU om dat je op verantwoorde wijze een IC-patiënt kunt overplaatsen. Hierbij geldt wel dat de ruimte voor o.a. alle apparatuur (beademingmachine, pompen etc.) en personen (arts, verpleegkundige(n)) aanwezig moet zijn. Daarom worden er ambulances als MICU ingezet met een groot volume. Als je kijkt naar de MICU's in Nederland dan zijn er wel meer waar geen IC-bed in kan. Bijvoorbeeld Zwolle en Nijmegen. Ook in de MICU van Utrecht komt een brancard.
Geloof niet alles wat je denkt.

fast-one

• ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 22 maart 2009, 03:30:23
enkele beelden van de maastrichtse MICU in opbouw
de aflevering staat gepland op 27 maart 2009

Dienst:                           Regionale Ambulance Voorziening Zuid-Limburg
Roepnummer:                 24301
Merk en type:                 Mercedes Benz Atego 824L Visser opbouw
Overige bijzonderheden:   in afbouwfase

groeten fast-one

V16.01

• Forum gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 22 maart 2009, 11:07:25
Laat ik nou nog een atego bouwpakket hebben liggen van revell en geen inspiratie meer :P

Maar dan is daar Fast-one, en hier weer een nieuw idee onstaan :P

THNX
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente

jeroenduitske

• Senior gebruiker
  • jeroenduitske
Reactie #108 Gepost op: 22 maart 2009, 13:58:08
ik hoop toch dat deze micu een capcode krijgt zodat ik hem toch ens kan volgen ;D
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG

Bart S

• Gast
Reactie #109 Gepost op: 22 maart 2009, 20:54:53
enkele beelden van de maastrichtse MICU in opbouw
de aflevering staat gepland op 27 maart 2009

Dienst:                           Regionale Ambulance Voorziening Zuid-Limburg
Roepnummer:                 24301
Merk en type:                 Mercedes Benz Atego 824L Visser opbouw
Overige bijzonderheden:   in afbouwfase

(hier stonden de foto's)

groeten fast-one

Allemachtig wat een mooie bak. Volgens mij naar Belgisch voorbeeld? Maarrrrr....... ik ken weinig ziekenhuizen waarmee je met dat ding de ambulancehal in kan.....  :-X