Wat betreft de Nijmeegse situatie kan ik wel wat toelichten, er lijken wat ‘misverstanden’ te bestaan en/ óf de situatie in andere regio’s wijkt heel erg af, hierin heb ik geen inzicht. Niet alle regio’s zitten wat dat betreft op een lijn maar dat hoeft misschien ook (nog) niet, overal zijn goede en minder goede punten. Ik ben zelf IC-verpleegkundige i.o. in het UMC St Radboud en als stage laatst meegeweest met een MICU rit. Hier bestaat geen filmpje van, ik zal de vragen vast voor zijn ;-) Ik heb dus wel wat inside informatie die ik wel kan en wil delen. Ik wil er voor oppassen dat ik geen heel ziekenhuisprotocol hier neer zet maar denk dat de meeste lezers van dit topic dit wel interessant vinden en dat ik geen geheime informatie vertel
De MICU (Mercedes Atego inderdaad) staat gestationeerd op de ambulancepost in Nijmegen. Hier is het zo dat er tijdens dag- en avonddiensten een ambulancechauffeur staat vrijgepland hiervoor, evenals een IC-verpleegkundige. Het MICU team wordt compleet door het toevoegen van een IC-arts (intensivist of minimaal fellow (in opleiding tot intensivist)).
In tegenstelling tot wat hiervoor beschreven werd (en zoals kennelijk de Rotterdamse situatie is met het interventieteam met die snelle Mercedes E-klasse), is bij ons MICU-vervoer besteld vervoer, en, bij volwassen patiënten, in principe uitstelbaar. Wat niet wil zeggen dat de patiënten altijd stabiel zijn. Als er met spoed gereden wordt is dit vaak om glijdend vervoer mogelijk te maken wat om verschillende redenen gewenst is. Indien een patiënt erg instabiel is (bijvoorbeeld op een SEH) en er is geen IC plaats beschikbaar zal vervoer in principe plaats vinden met een gewone ambulance, vaak wel met begeleiding van een arts.
Bij kinderen is het iets anders. Daarvoor wordt de MICU gebruikt indien beschikbaar (of volwassenentransport wordt uitgesteld), anders een gewone ambulance. Voor kinderen kan namelijk ook de ‘oude’, aangepaste Stryker MICU brancard worden gebruikt. Een gewone ambulance komt dan naar het ziekenhuis, gooit zijn eigen brancard eruit, MICU brancard erin en gaat met kinder IC-verpleegkundige en kinderintensivist naar het insturende ziekenhuis. Bij kinderen gaat het vaak om meer spoedeisende inzetten, vandaar deze afwijkende en minder tijdrovende procedure.
In Nijmegen is het zo dat de indicatie tot vervoer gesteld wordt door de dienstdoende intensivist die vervolgens de rest van het team in kennis stelt.
Het voertuig wordt als zeer prettig ervaren (ook al is ‘ie aan de buitenkant iets minder mooi dan de Maastrichtse versie, ben ik het mee eens maar het is ondergeschikt), vooral vanwege de werkruimte om de speciale trolley. Een belangrijke reden om dit vervoer te doen met de speciale trolley (dus geen ziekenhuisbed) is de mogelijkheid alle zorg te continueren tijdens vervoer. Alle apparatuur zit erin gebouwd (en dus vrijwel niets in de ambulance zelf), zodat je op elke plek met je patiënt alle zorg en bewaking kunt continueren. Een belangrijke groep patiënten heeft longaandoeningen die complexe beademing vergen. Een ambulance kan prima een traumapatiënt beademd naar een ziekenhuis brengen met een transportbeademingsmachine, met complexere beademing wordt dit toch iets anders. Hiervoor is een IC-beademingsmachine in de trolley gebouwd.
M.b.t. vluchtstrook rijden; dit kan prima. De voertuigdynamiek is natuurlijk anders dan met een kleine ambulance maar het kan meer dan je op het eerste gezicht zou denken (en meer dan ik dacht en het ging ook harder dan ik van tevoren dacht..)
Voor een algehele indruk hieronder twee filmpjes van “Radboud spoed” (Omroep Gelderland), waarin twee MICU ritten gefilmd zijn.
Ik hoop dat het duidelijk is maar kan er beter mee ophouden, kan er wel twee pagina’s van vol schrijven!
Groet,
Thijs
Radboud Spoed (24-04-2010)Radboud Spoed (26-06-2010)