jah die toeter bedoelde ik dus 2 berichten terug, maar er zou ook een spigel boven de recter deur op de dakrand moeten zitten en die zit er ook niet op. het kan zijn dat dit is omdat het een personenwagen is op kenteken. maarjah ik ben bedrijfswagen monteur en keur toch regelmatig auto's en ik durf het niet met zekerheid te zeggen, gelukkig zijn er anderen die meer vestand van apk hebben
ik zei al dat ik het fijne er ook niet van weet, maar ik ging er gewoon vanuit dat die camera voorde patienten ruimte rechtsboven de cabine stond.
de auto is gekeurt als personenwagen(?), en het is gewoon te zien dat er in vergelijking met een vrachtwagen diverse spiegels ontbreken. auto apk en vrachtwagen apk is wat anders, daar zitten wat verschillen in
Je haalt nu wat dingen door elkaar, een vrachtwagen en een personenauto zijn (inderdaad) voor de APK anders.
Echter in het regelement Voertuigen spreekt men over voertuigen onder de 3500kg en boven de 3500 kg. Daarnaast is de dodehoekspiegel en/of camerasysteem vastgelegd door de Europese Unie.
Men mag deze MICU namelijk niet besturen met een (normaal) rijbewijs B.
Voor zover ik weet is een voertuig boven de 3500 kg en moet men een dodehoek-zicht-voorziening hebben. Of dat nou een MICU is of een Brandweervoertuig of van mijn part een ander ''groot'' voertuig.
Dat we in Nederland (erg) weinig personenauto's hebben boven de 3500 kg (op kenteken) resulteerd in onwetendheid
Overigens, waar komt de info vandaan dat het een personenwagen op kenteken is ?
(stukje van boetes.nl):
Dodehoekspiegel
Voor vrachtwagens met een Nederlands kenteken is de dodehoekspiegel verplicht. De dodehoekspiegel is er in verschillende soorten. De meest voorkomende is een extra spiegel aan de rechter voorzijde van de vrachtwagen. U kunt ook kiezen voor een spiegel binnen in de cabine van de vrachtwagen.
Nieuwe vrachtwagens worden standaard geleverd met bollere spiegels, zodat de chauffeur meer kan zien van de dode hoek. De dodehoekspiegel zoals we die nu kennen, hoeft er dan niet meer op gezet te worden. Sinds januari 2007 moeten alle nieuwe vrachtwagens in de Europese Unie (EU) beschikken over een groter zichtveld dat de dode hoeken naast en voor de vrachtauto nog verder verkleint. Voor alle nieuwe vrachtwagens is een bollere breedtespiegel verplicht met een iets bollere trottoirspiegel en een vooruitkijkspiegel. Op bestaande vrachtwagens hoeft geen vooruitkijkspiegel, maar het mag wel.
Meer informatie
Meer informatie over de dode hoek vindt u in het dossier Dode hoekspiegel op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW) en op de website Blijf uit de dode hoek. Voor vrachtwagenchauffeurs is een brochure ontwikkeld met de titel 'Alle regels rondom spiegels'. Deze brochure kunt u downloaden van de website van het ministerie van VenW.
Overigens, de nieuwe Volvo brandweerwagens (in opbouw bij o.a. Ziegler) hebben dezelfde dodehoekcamera