Ik kijk standaard minimaal 50-100 meter vooruit, wat er 10 meter voor de wagen gebeurt is niet interessant
Wat er 10m voor je wagen gebeurd is juist het interessantst....(verschil tussen strafbankje of veilig aankomen TP) Verwacht het onverwachte. Misschien beetje flauw, maar wel waar.
Voorbeeld: wachtende fietsers, voetgangers, allerlei volk. Maar dan ineens, omdat jij je snelheid hebt aangepast (lees: verminderd) voor een ander obstakel, besluit iemand toch gauw over te steken, met wat voor vervoermiddel dan ook. Iedere spoedrit is uniek, maar of je nou 600m vooruit kunt kijken, of stedelijk 20 meter; ieder zijstraatje, iedere overige weggebruiker moet je blijven scannen, ook op 10 meter afstand.
Vooropgesteld; ook ik kijk zover mogelijk vooruit. Drukte is gas los, inderdaad.
Maar daarom heet het ook een
ongeluk, mocht je er ooit voor komen te staan. Een samenloop van omstandigheden: straatje van rechts, kreeg geen voorrang, fietser rijdt door, hij stak ineens over, hij keek me aan maar liep toch door, oordopjes in en fietste door, laagstaand zonnetje, ik wist niet wat ik moest doen, ik dacht dat ik het nog wel zou redden, je gaf ineens gas, ga maar door, ik schrok van de sirene...etc etc. De blauwe kant kan vast veel mee verklaringen verzinnen als ik.