Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013

Auteur Topic: Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013  (gelezen 42208 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
precies nog meer oefenuren, wij hebben 2 ts-en, een hv, een hoogwerker, een slangenwagen en een bus+boot ieder voertuig heeft is apart en moet je beheersen dus dat worden aardig wat uren. Als vrijwilliger kan ik ook niet zomaar de hw meenemen naar de supermarkt  >:D en voordat deze discussie in de richting gaat om hw's alleen bij beroepskorpsen neer te zetten dan kun je dit net zo goed voor alle voertuigen gaan doen. Een bosbrandvoertuig rijdt weer anders als een 4x2 ts, een waterwagen heeft weer dit enz.

De perfecte oplossing is zijwieltjes  098uo


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Maar zijn dit niet gewoon de consequenties die hangen aan het op stal hebben staan van speciale voertuigen? Zoals een HW, HV of wat dan ook.


guest8310

  • Gast
Andersom kun je ook stellen dat de beperkte rijervaring op (specialistische) voertuigen een consequentie is van het werken met een grotendeels vrijwillige brandweerorganisatie in Nederland.


Natuurlijk zouden we allemaal het liefste hebben dat er een ervaren mobiele kraanmachinist op een hoogwerker of HV rijdt enzovoorts. Dan willen we bij voorkeur ook nog dat ze voldoende rijd- en bedienuren maken met de betreffende voertuigen. Dit kan je alleen zeker stellen door de bestuurders hiervoor de tijd en mogelijkheid te gunnen en dat red je alleen als je ze daarvoor in dienst neemt. Dan spreek je dus over specialistisch beroepspersoneel, en dat is een ander kostenplaatje. Om dat te kunnen rechtvaardigen zou je de berekening moeten maken: Zijn de kosten van een ongeval "op z'n tijd" hoger dan het opleiden en in stand houden van specialistisch chauffeurspersoneel voor de voertuigen? En zijn we anders bereid om, in de huidige situatie van bezuinigen/crisis, de hogere kosten als maatschappij op ons te nemen om te beperken (kan alsnog altijd gebeuren!) dat er zo af en toe zo'n rood gevaarte omdondert?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Rhonus link=msg=1193230 date=1376903043
Andersom kun je ook stellen dat de beperkte rijervaring op (specialistische) voertuigen een consequentie is van het werken met een grotendeels vrijwillige brandweerorganisatie in Nederland.


Natuurlijk zouden we allemaal het liefste hebben dat er een ervaren mobiele kraanmachinist op een hoogwerker of HV rijdt enzovoorts. Dan willen we bij voorkeur ook nog dat ze voldoende rijd- en bedienuren maken met de betreffende voertuigen. Dit kan je alleen zeker stellen door de bestuurders hiervoor de tijd en mogelijkheid te gunnen en dat red je alleen als je ze daarvoor in dienst neemt. Dan spreek je dus over specialistisch beroepspersoneel, en dat is een ander kostenplaatje. Om dat te kunnen rechtvaardigen zou je de berekening moeten maken: Zijn de kosten van een ongeval "op z'n tijd" hoger dan het opleiden en in stand houden van specialistisch chauffeurspersoneel voor de voertuigen? En zijn we anders bereid om, in de huidige situatie van bezuinigen/crisis, de hogere kosten als maatschappij op ons te nemen om te beperken (kan alsnog altijd gebeuren!) dat er zo af en toe zo'n rood gevaarte omdondert?

In het verre verleden had bijv. de Brandweer Amsterdam veel goed geschoolde vaklieden in dienst. Als ze niet waren uitgerukt deden ze hun vakwerk op de kazerne toen op de hoofdpost Achtergracht.

Je zou in deze tijd een systeem kunnen ontwikkelen waar kraanmachinisten etc. de ene periode bij de Brandweer zitten en de andere periode bij een particulier bedrijf bijv. op een hydraulische kraan etc.
Je moet het een en ander wel organiseren maar met een beetje goede wil zou dat nmm best kunnen lukken een dergelijke opzet.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: Rhonus link=msg=1193230 date=1376903043
Andersom kun je ook stellen dat de beperkte rijervaring op (specialistische) voertuigen een consequentie is van het werken met een grotendeels vrijwillige brandweerorganisatie in Nederland.


Natuurlijk zouden we allemaal het liefste hebben dat er een ervaren mobiele kraanmachinist op een hoogwerker of HV rijdt enzovoorts. Dan willen we bij voorkeur ook nog dat ze voldoende rijd- en bedienuren maken met de betreffende voertuigen. Dit kan je alleen zeker stellen door de bestuurders hiervoor de tijd en mogelijkheid te gunnen en dat red je alleen als je ze daarvoor in dienst neemt. Dan spreek je dus over specialistisch beroepspersoneel, en dat is een ander kostenplaatje. Om dat te kunnen rechtvaardigen zou je de berekening moeten maken: Zijn de kosten van een ongeval "op z'n tijd" hoger dan het opleiden en in stand houden van specialistisch chauffeurspersoneel voor de voertuigen? En zijn we anders bereid om, in de huidige situatie van bezuinigen/crisis, de hogere kosten als maatschappij op ons te nemen om te beperken (kan alsnog altijd gebeuren!) dat er zo af en toe zo'n rood gevaarte omdondert?

Precies want ik denk dat het zelfs voor een beroepskorps bijna niet te doen is om op alle voertuigen alle chauffeurs op te leiden als ik kijk naar onze regio hebben we 42 kazernes waarbij er misschien 3 echt dedicated beroeps hebben en misschien 6 met een dagdienst met neventaken. daar die 3 alleen in het noorden zitten zouden alleen hun een hw hv en haakarm kunnen hebben en nooit meer aan hun normale oefenuren kunnen komen (en er nooit binnen een kwartier zijn) dit is gewoon niet te doen in nl. dus of je gaat er inderd mee akkoord dat er af en toe een omdondert of je gaat enorme kosten maken om heet aantal beroeps te verdubbelen en aparte mensen aannemen voor specialistische voertuigen


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Citaat van: wjr307 link=msg=1193216 date=1376901116
De perfecte oplossing is zijwieltjes  098uo

Zoiets als het oefenvoertuig van Ziegler; http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/een-voertuig-huren.html


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1193253 date=1376907049
Zoiets als het oefenvoertuig van Ziegler; http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/een-voertuig-huren.html

Jep zo een haha alleen 2 baanswegen uitrukken dan he maar ff serieus iedereen een dag met zo een voertuig laten rijden zal al een hoop schelen als ze perfect het hoge zwaartepunt kunnen nabootse kan je zo op een oefencentrum perfect oefenen en ervaren wat de grenzen zijn.... je bedenkt je wel 1000 keer voordat je dan te hard door de bocht gaat


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Komende week komt er een nieuwe cabine op het voertuig.
Als hij weer rijklaar is gaat hij door naar Duitsland voor de reparatie van de opbouw.


Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende

Bron en foto: Bram de l'Ecluse (Senior Preventiemedewerker bij Brandweer Kennemerland)
Samen sterk in de hulpverlening!


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
En guess who's back...! Vanmiddag gespot bij Post Beverwijk-Oost.







Foto's: Niels Folkers
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening