Plus dat er bij dit soort tradities duidelijk sprake is van normvervaging, het overschrijden van grenzen en er uiteindelijk oncontroleerbare situaties kunnen ontstaan waarvoor er in Veen duidelijke aanwijzingen waren.
Het begint met een vreugdevuurtje, daarna laten we het gebeuren dat er jaar op jaar auto's in brand gaan, gevolgd door intimidatie en geweld richting hulpverleners en gezagsdragers. Met de vondst van zwaar vuurwerk, bivakmutsen en pepperspray is duidelijk dat het al lang niet meer gaat om een oud en nieuwviering, maar om op deze datum gewoon de confrontatie te zoeken onder het mom van de traditie.
Ik zeg: wie wind zaait, zal vroeg of laat oud en nieuw vieren in de bajes. En iedereen die daar actief of passief aan heeft deel genomen, heeft daar nu dus de gevolgen van mogen ondervinden.
Het wordt tijd dat Veen zelf zich eens af gaat vragen wat ze willen: rotzooi en de helft preventief met oud en nieuw in de nor of gewoon normaal met z'n alle een gezellig feestje vieren, zonder brandstichtingen, zonder confrontaties met het gezag en zonder geweld tegen hulpverleners. Voor het 1 krijgt iedereen overal in dit land de ruimte, voor het laatste rest wat mij betreft zero tolerance en daarboven op - voor wat het waard is - mijn aller grootste min- en verachting.