Een vuurwerkverbod gaat niet werken. Men gaat dan toch vuurwerk halen uit het buitenland. Vuurwerk is een traditie geworden, en van tradities moet je gewoon afblijven.
Het is goed dat er steeds meer gemeentes het vuurwerk afsteken gaan centraliseren met vuurwerkshows, waardoor je de overlast al redelijk kunt verminderen. maar de nederlander laat zich niet snel omturnen met weer een verbod, zeker niet met een verbod wat niet of nauwelijks te handhaven valt.
Daar heb je dan Europa voor. Verbied zwaar vuurwerk op Europees niveau. Vuurwerk kan wel een traditie zijn, maar door veranderde normen en waarden in de maatschappij moeten tradities veranderd of afgeschaft kunnen worden.
Vroeger kreeg ik gigantisch op mijn donder van mijn pa als ik wat met vuurwerk deed voor de tijd dat het officieel afgestoken mocht worden. Tegenwoordig zie ik jochies van nog geen 12 jaar oud met strijkers en ander soort spul lopen. Daar zakt ij dan de broek vanaf.
Zoals ik al eerder zei, krijg je dan nog een grote b*k terug van dat tuig als je er wat van zegt, in plaats van een net antwoord. De ouders laten mijns inziens hun kinderen ook veel te vrij hierin. Geef ze dat soort rommel niet voor hun 16e en als ze al iets mogen afsteken van hun ouders, blijf er dan bij.
Zo langzamerhand begin ik mijn mening over een vuurwerkverbod te herzien. Ik begin steeds meer naar een verbod te neigen en dan gewoon centrale vuurwerkshows houden. De overlast wordt gewoon te groot door vervagende normen en waarden.
En dit even los voor alle schadelijke gevolgen voor het milieu.