Ik vind niet dat je alles op de politie kan schuiven, die kunnen niet overal tegelijkertijd zijn. Ook wij burgers kunnen jongeren er op aan spreken als er een auto, container o.i.d. in brand gaat. Het gebeurt zo veel dat ik niet geloof dat 100% van de brandstichtingen ongezien gebeurt.
Je hebt gelijk dat drank en (het gebrek aan) opvoeding ook mee speelt. En inderdaad is het niet alleen van de jaarwisseling maar ook van andere grote evenementen.
Ik schuif ook niet alles op de politie af, maar door dat de pakkans klein is heeft men ook meer lef. Ook de straf is klein dus daar maakt de jeugd zich ook niet zo druk om.
Spreek zelf ook jongeren aan als ik dingen zie gebeuren, heb zelf vroeger ook rottigheid uitgehaald maar nooit met illegaal vuurwerk. En ben zelf ook aangesproken daarop door mensen en thuis had ik echt problemen als ze er achter kwamen.
Het zit hem in een aantal dingen, jongeren vinden het stoer en hitsen elkaar op, het is makkelijk verkrijgbaar via het internet, ouders houden te weinig toezicht, er is maar een kleine kans dat je gepakt wordt en jongeren beschikken ook over meer geld om het te kopen.