Hier is carbid knallen verboden binnen een afstand van 75 meter van huizen....gaan ze hier pal voor mijn deur carbid schieten. Tja, en ik heb wel beesten die er redelijk hysterisch van worden. Maar ja, er iets van zeggen helpt niet en dan houd je je maar stil, je wilt ook niet de zeur van de buurt zijn.
Bij de 3e knal komt een politieauto langsrijden, stopt even, kijkt zwaait en rijdt weer verder....
Mijn ervaring hier is juist dat de politie gezellig een kopje choco en een worstenbroodje komt halen bij het carbid schieten, komt er vervolgens wat vervelende jeugd voorbij die bijvoorbeeld iets slopen worden die ook gasten door de buurtbewoners zelf in de kladden gegrepen en duidelijk gemaakt dat het op zo'n manier niet kan... Waarschijnlijk het voordeel van wonen in een wat kleinere gemeenschap aan de rand van de stad...
Ik wil helemaal geen vuurwerk door mijn gemeente (heeft er toch geen geld en budget voor, de locatie is veel te ver van mijn huis dus totaal onpraktisch. Ik wil oud en nieuw onder mijn eigen regie vieren, dus ook als ik vuur werk zou kopen wil ik het zelf afsteken. Ben niet zo van de sturing uit de gemeenschap. Overlast moet aangepakt worden, het blijkt dat daar nu al te weinig manschappen voor zijn. een totaal verbod is dan ook compleet zinloos en niet de handhaven (je stuurt mensen nog meer naar het illegale circuit)
Wie zegt dat je verplicht naar een feestlocatie moet? Ik zie het meer voor me als een feestdag zoals. koninginnedag of andere feestdagen waarbij een hele stad uitloopt, er worden overal festiviteiten gehouden, voor ieder wat wils en je bent daarbij echt niet gebonden aan één gemeente of stad. Wil je gezellig thuis borrelen of naar een kroeg, ook prima
Ik vind dergelijke dagen een stuk leuker en gezelliger dan oud&nieuw, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Wij hebben hier in de omgeving ook een groot stadsfeest dat wordt afgesloten met een centraal vuurwerk, het ziet daar altijd blauw van de mensen... Uiteraard zijn er ook op deze feesten de nodige problemen voor de orde- en veiligheidsdiensten, dat zal je altijd blijven houden.
Het gaat mij niet zozeer om zaken te verbieden en daarop te handhaven, maar om een wat andere gedachte achter het vieren van O&N. Iets afdwingen kost erg veel moeite, tijd en geld... Het "systeem" veranderen naar een gezellig feest wat minder problemen en overlast oplevert is iets wat iedereen samen kan doen met sturing van de gemeenten.