Nee, ik ben tegen een vuurwerkverbod. Omdat dit niet te handhaven is, zolang de omliggende landen (Belgie, Duitsland, Polen, Tsjechië enzovoorts) wel vuurwerk blijven verkopen. Zo weet je zeker dat mensen het uit het buitenland gaan halen omdat het niet meer in Nederland is te krijgen en met zwaarder vuurwerk thuis gaan komen.
Centrale vuurwerkshow ben ik ook geen voorstander van. Zoals in een aantal reacties al aangegeven is de kans groot dat mensen dronken op een show afkomen met de gevolgen van dien. Zelf ben ik in Frankrijk getuigen geweest van een ongeluk met een vuurwerkshow die centraal georganiseerd was. Vuurwerk viel om en kwam in het publiek terecht. Publiek stond volgepakt op een kleine oppervlakte. Mensen vluchtte alle kanten op maar er was weinig ruimte, mensen die door de ramen een restaurant indoken. Gevolg aardig wat slachtoffers. Gelukkig niet ernstig gewond, maar wel een aantal naar het ziekenhuis voor controle.
Ik pleit meer voor betere controle op het NEDERLANDSE vuurwerk. Ik heb jaren vuurwerk gehad uit België, mede omdat ik werkte voor een Belgische vuurwerkimporteur. Dit vuurwerk wordt uitgebreid getest. Ook op het eventueel ontploffen in de hand. Echter is het door de media natuurlijk heerlijk om te verkondigen dat alle "bommen" zoals dit genoemd wordt in de media, zwaar illegaal zijn en zeer gevaarlijk.
Dit is met Belgisch vuurwerk niet mogelijk. De controle`s en regels hiervoor zijn in België enorm streng, soms nog wel strenger dan hier in Nederland. Met Belgisch vuurwerk heb IK nog nooit problemen gehad. Alles wat het moest doen, deed het. Echter vorig jaar en dit jaar had ik een simpel pakket vuurwerk gekocht bij de lokale vuurwerkhandelaar in het dorp. Vorig jaar klapte het een en ander Nederlands vuurwerk uit elkaar. Dit jaar wederom hetzelfde, klapte uit het niets uit elkaar. Geen gekke dingen mee gedaan, goed vervoerd enzovoorts. Vuurpijlen? Kwamen door een teveel aan stijglading bij de overburen in de achtertuin en lieten daar hun effect zien.
Nee, ik ben tegen een vuurwerkverbod. Ik denk dat je de illegale handel hiermee veel meer stimuleert. TNT post haalt grotendeels de postbussen weg of vernauwd de kleppen. Waarom halen gemeentes de containers niet weg? Of sluiten ze deze niet af? Goedkoper dan een nieuwe container denk ik a €350. Vandaag had ik zelf nog een containerbrand. Een basisschool had de container op het schoolplein laten staan.. Je weet toch dat het Oud en Nieuw wordt? Waarom haal je deze dan niet binnen vraag ik me af.