Wat mij betreft laten we alles zoals het is.
Mijns inziens spelen er meerdere problemen.
Het eerste probleem is de mentaliteit van de jongeren. Meer dan twintig jaar geleden (in de tijd dat ik ergens tussen de 12-16 jaar was) was het stoer om een rotje onder je voet te laten knallen of in de put te gooien voor die extra luide knal. Wanneer ik nu om mij heen kijk, ben je pas stoer wanneer je met zwaar vuurwerk iets opblaast, vuurwerk naar mensen gooit, dieren opblaast of maar meteen je hele hand eraf blaast. In mijn ogen ben je niet stoer, maar eerder een @#$@#$@#.
Daarnaast speelt er in mijn ogen een flink opvoedkundig probleem. Ik sla de krant open en lees dat er een 12 jarige jongen en een 10 jarige jongen hun hand eraf hebben geblazen met zwaar vuurwerk. Wanneer je 12 bent mag je pas 'vuurwerk' afsteken, maar dan wel van dat lichte spul wat je binnen zonder gevaar kan laten 'knallen'. Waarom laten ouders deze kinderen spelen met levensgevaarlijk vuurwerk? (of de ouders van vriendjes van). Dit soort vuurwerk is levensgevaarlijk en mag eigenlijk het land niet eens ingevoerd worden. Wat moeten zulke jonge kinderen met zulk vuurwerk terwijl volwassenen al moeite genoeg hebben om niets van hun lijf af te blazen.
En het begint er steeds meer op te lijken dat mensen in Nederland gewoon elke keer iets moeten hebben om over te z**ken. Z**ken om het z**ken. Het is in feite maar 1 dag van het jaar dat men mag knallen, als je dat niet wilt, ga dan met vakantie naar gebieden/landen waar men geen vuurwerk afsteekt of doe oogkleppen en oordoppen op.
Daarnaast zijn centrale vuurwerkshows niet handig. Veel mensen kunnen niet komen en ik hoor ook al veel geluiden om mij heen dat men er ook niet voor bereidt is om ervoor te betalen.
Wat het illegale spul betreft, het verbieden daarvan zou op zijn minst op Europees niveau moeten worden geregeld. Dan kunnen mensen er veel moeilijker aan komen. Nu is het even de grens over en je hebt het spul te pakken.
Mensen kunnen het dan nog op laten sturen vanuit o.a. China, maar ik ga er vanuit dat men op Schiphol goede controles uitvoert op pakketten (door scanners en het gebruik van speurhonden). Het is dan niet helemaal waterdicht, maar dan zou er al aanzienlijk minder van dat illegale spul aan de gewone man gebracht worden.