Wat een vreselijk slecht argument...
Ruim 10 miljoen mensen zijn dus voor een beperking. Die hebben dan maar pech? We leven in een democratie waarin (in theorie) de meeste stemmen gelden.
Het onderzoek is via het eenvandaag opinie panel, een kleine 20.000 mensen zijn daarbij ondervraagt, en over het algemeen zitten die wel redelijk accuraat in hun onderzoeken. Maar goed, het staat je vrij om zelf een groot onderzoek op te zetten natuurlijk.
Dat dit een uitkomst is van een betrouwbaar onderzoek geloof ik. Ik geloof echter wel dat de cijfers een andere verhouding laten zien als je bijvoorbeeld 20.000 scholieren zou interviewen. Om die reden twijfel ik toch of je op basis van dit soort onderzoeken kan zeggen of er wel of geen meerderheid voor een verbod is.
Op dit moment is er in ieder geval nog niets definitief. Op 27 mei zal er gestemd worden in de Tweede Kamer en het is nog maar de vraag of de kamer er hetzelfde over denkt.
Naar mijn mening wordt de kern van het probleem niet onderkend. Het gaat mijn inziens om (zwaar) illegaal vuurwerk en om activiteiten die al illegaal zijn (het te vroeg afsteken van vuurwerk). Resultaten van de meldingen bij het meldpunt Vuurwerkoverlast van Groenlinks bevestigen dit. Van de 79.515 meldingen ging 41,1% over harde knallen (vuurwerkbommen) en 34,0% ging over het vroegtijdig afsteken van vuurwerk. Deze groep 'melders' kom je niet tegemoet als je maatregelen gaat opleggen op eigen bodem.
Wat los je namelijk
niet op als je verkoop- en afsteektijden beperkt?
- De invoer van de harde knallers (zoals de Cobra6): de digitale kanalen als Poolse internetwinkels blijven beschikbaar en de invoer van mensen die de knallers met de auto in Italië en Polen gaan ophalen blijft bestaan.
- Vroege knallers zijn zelfs met de huidige wetgeving niet te handhaven. Het knallen begint al vroeg in december, dat vuurwerk komt niet uit een Nederlandse vuurwerkwinkel. Bovendien gaat het om dreunen die je eigenlijk niet onder de categorie 'vuurwerk' zou moeten rekenen.
- In België kan je heel het jaar door terecht voor vuurwerk. Ieder jaar weer ziet de winkelier zijn vaste klanten daar terug. Of je in Nederland nog twee of drie dagen vuurwerk mag halen, als je wil kan je zelfs in juli je boodschappen al gaan doen. Niet alleen in België overigens, ook in Frankrijk, Spanje en Polen kan je je winkelwagentje heel het jaar door vullen.
- De verkoopdagen in Duitsland blijven onveranderd (dus 29, 30 en 31 december). Het vuurwerk is daar een stuk goedkoper en straks dus mogelijk ook één dag eerder te koop. Als ik in de grensstreken woon zou ik het wel weten.
- Het verkorten van de afsteektijden betekent niet dat je van de vroege knallers af bent. In plaats van een beperking handhaven (wat in de praktijk al lastig blijkt) zou ik investeren in toezicht op de invoer van illegaal vuurwerk.
Naar mijn mening kan je veel beter investeren in methoden om illegaal vuurwerk op te sporen (zie voorbeelden hieronder), investeer in voorlichting en zorg dat men weet van het bestaan van een vuurwerkbril.
Pownews heeft laten zien dat daar echt geen geavanceerde apparatuur voor nodig is:
http://www.youtube.com/watch?v=O63RLCOOw5E#wshttp://www.youtube.com/watch?v=05nXRV91sJI#wsMaar ook PostNL laat zien dat je met een speurhond in een distributiecentrum resultaat haalt. Een steekproef die één dag werd gehouden leverde tien pakketten met zwaar illegaal vuurwerk op.
Zie:
http://nos.nl/artikel/588187-steekproef-dozen-vol-vuurwerk.html