Voor buitenstaanders is dit vaak het enige wat je ziet van een OMS bij een datacentrum:
09-10-14 00:46:44 Brandweer Gelderland-Midden GLM_Prio 1 OMS BR #EDE-0051# O0051 Bit B.V. Galileilaan 19 EDE ch04 2831
0901120 Brandweer Ede-Stadspoort Blusgroep
Maar wat gebeurd er nu allemaal binnen die grote doos, als er echt sprake blijkt van een (beginnend) brandje?
De betrokken beheerder heeft er een
blogpost aan gewijd, met uniek filmmateriaal van binnen in het datacentrum tijdens het incident.
Op donderdag 9 oktober 2014 kom ik rond 01.30 uur in de nacht aanrijden bij ons datacenter BIT-2. Van verre had ik de blauwe lampen van de brandweer al zien flitsen. Vlak voordat ik het terrein op liep had ik al twee collega’s van ‘mijn afdeling’ gesproken. Ze hadden me gebeld om te vragen of hulp bij BIT gewenst is. Ik heb met ze afgesproken dat ik ze terugbel als dat het geval is.
Op het terrein aangekomen zie ik dat de helden van de Edese brandweer rustig staan te praten. Ze grappen dat de medewerkers van BIT wel broertjes lijken met hun brilletjes en opgeschoven haargrens. Een collega, ook met bril en opschuivende haargrens, informeert me beknopt over de gebeurtenissen van de afgelopen drie kwartier. Ik pak een portofoon en installeer me aan mijn bureau op kantoor......
De theorie van brand dectie en -bestrijding in datacenters kende ik al, maar het blijft fascinerend om dit in de praktijk te zien en lezen.
(Misschien is dit geen "uit de media" op zich, maar dit leek me wel de geschiktste plek. De blog post is door veel organisaties ook getweet.)