Uit de media buitenland 2014

Auteur Topic: Uit de media buitenland 2014  (gelezen 110271 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #50 Gepost op: 16 februari 2014, 09:57:38
Een fotoreportage van de overstromingen in Engeland die al weken duren. Niet best.
http://www.boston.com/bigpicture/2014/02/flooding_in_britain.html


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #51 Gepost op: 17 februari 2014, 17:11:00
Jaehwan Cho 조재환 ‏@hohocho  2 min.
1am here in S.#Korea. Rescue workers are at Gyeongju Mauna Resort building collapse scene. Now Yonhap says '8 people dead'

Bij een kennismakingsbijeenkomst van nieuwe studenten door sneeuwval een deel van het gebouw ingestort en zijn zo'n 50 studenten nog   opgesloten. Hulp komt langzaam op gang.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #52 Gepost op: 17 februari 2014, 17:36:39
uitzending over de reddingsactie:
hd.ytn.co.kr/hd_live.php


Jaehwan Cho 조재환 ‏@hohocho  3 min.
Busan University of Foreign Studies : "20 students are still out of contact" #Korea
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #53 Gepost op: 24 februari 2014, 03:25:04
Citaat van: De Standaard
Dode en meerdere gewonden na epilepsie-aanval achter het stuur

Bij een ongeval op de brug van de Leugenberg in Ekeren zijn zaterdagmiddag een dode en verschillende gewonden gevallen. Een vrouw kreeg een epilepsie-aanval achter het stuur van haar wagen en reed daarop in op drie fietsers, een ziekenwagen en een BMW. Eén van de fietsers overleefde de klap niet.

Het ongeval gebeurde rond 12.30 uur. De bestuurster van een Peugeot 208 kreeg op de brug plots een epilepsie-aanval en verloor de controle over het stuur. Haar auto begon te zwalpen over de weg. Op het einde van de brug raakte ze een fietsster, die lichtgewond raakte.

Enkele honderden meters verder reed de vrouw twee mountainbikers aan. Eén van hen overleed ter plaatse. Nog verderop, ter hoogte van het kruispunt met de Antwerpsesteenweg, botste de Peugeot op een ziekenwagen en een BMW. De drie ambulanciers raakten lichtgewond, de bestuurder van de BMW zat gekneld en moest bevrijd worden uit zijn wagen. De man werd voor verzorging overgebracht naar het ziekenhuis, maar zijn toestand is stabiel.

De cel verkeersongevallen van de lokale politie van Antwerpen onderzoekt de precieze omstandigheden van het ongeval. Gespecialiseerde politiemensen van slachtofferhulp kwamen ook ter plaatse om de betrokkenen op te vangen. De bestuurster van de Peugeot kwam er met lichte verwondingen van af. De vrouw werd overgebracht naar het politiekantoor voor verhoor.

Rijbewijs kwijt

Het parket van Antwerpen meldde zaterdagavond nog dat de vrouw haar rijbewijs voor veertien dagen kwijt is. 'Er zijn voorlopig geen aanwijzingen dat de dame niet mocht rijden of dat ze onder invloed reed. Dit alles maakt voorwerp uit van verder onderzoek', zegt woordvoerster Stephanie Chomé.

Bron

Fotoalbum


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #54 Gepost op: 27 februari 2014, 12:07:37
Blast hits Qatari capital of Doha, killing 4

DOHA, Qatar (AP) -- An apparent gas explosion on Thursday killed at least four people and wounded a number of others near a shopping mall in the Qatari capital, an emergency official in the energy-rich Gulf nation said.

Initial reports suggest a burst gas cylinder was to blame for the blast, which happened shortly after 10 a.m. near the Landmark Mall in the capital, Doha, civil defense director of operations Gen. Hamid al-Naimi told state-backed Qatar TV. He did not say how many people were wounded.

Volgens oud-forumlid 024 zijn er tenminste 9 doden te betreuren


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #56 Gepost op: 27 februari 2014, 13:06:07


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #57 Gepost op: 28 februari 2014, 15:37:00
Citaat
Gisterenochtend heeft in een winkelcentrum in Doha, Qatar een zware explosie plaats gevonden. De knal en trillingen zijn gevoeld in de nabijgelegen brandweerkazerne. De brandweerkazerne is tevens een ambulancepost. Al het personeel is direct naar de voertuigen gegaan. De landelijke meldkamer ontving in korte tijd tientallen meldingen over de explosie nabij Landmark Mall. Het betreft het drukste gebied in het centrum van Doha waar dagelijks sprake is van veel verkeersopstoppingen.
 
Doha is een zeer snel groeiende stad, passende infrastructuur is nog niet aanwezig. Er bestaat ook geen goed functionerend openbaar vervoersysteem. Men is momenteel bezig met aanleg van metrosysteem om het drukke autoverkeer terug te dringen.
 
De brandweereenheden, twee ambulances (bemanning 2 paramedics per voertuig) en een rapid response vehicle (bemanning 1 critical care paramedic + 1 paramedic) waren allemaal binnen 8 minuten ter plaatse. De brand was binnen enkele minuten geblust. Bij eerste nader bericht bleek dat er sprake was van een kleine brand, tientallen gewonden in een groot gebied en gedeeltelijke instorting van een pand.
 
Op basis van de melding en nader bericht is er groot opgeschaald, echter heeft het meer dan een uur geduurd voor deze brandweer-, politie- en ambulance-eenheden daadwerkelijk ter plaatse waren. De extra eenheden kwamen vast te zitten in enorme verkeersopstopping. Veel burgers zijn uit de auto gestapt om te gaan kijken in het getroffen winkelcentrum. Volgens de politie stonden er tientallen onbemande personenauto’s op de wegen rondom het winkelcentrum. Ook heeft de opkomende vrijheid van in internet in Qatar een rol gespeeld, steeds meer mensen in Qatar beschikken over smartphones met twitter. Het heeft er aan bijgedragen dat behalve de hulpdiensten ook veel nieuwsgierige mensen massaal richting het winkelcentrum zijn gereden.
 
Als dienstdoende senior medical officer is het mij ook niet gelukt om snel ter plaatse te kunnen komen. In de file heb ik via portofoon en telefoon contact kunnen houden met de aanwezige critical care paramedic. Daar het mij snel duidelijk was dat geen enkele ambulance ter plaatse kon komen, noch dat de ambulances ter plaatse over de weg slachtoffers konden afvoeren heb ik de meldkamer de opdracht gegeven om alle vijf traumahelikopters in te zetten. De hierboven aangehaalde social media heeft voor mij wel een voordeel gehad. Ondanks de ernstig klinkende nader berichten had ik geen idee wat er zich precies afspeelde, diverse foto’s op Twitter van omstanders maakten mij duidelijk dat het een groot incident betrof.
 
Vanuit mijn auto heb ik het traumacentrum doorgeven om op te schalen naar “mass casualty incident scenario”. Het traumacentrum in Doha heeft de ‘eer’ om te behoren tot de druktste traumacentra ter wereld, iets wat opmerkelijk is daar Qatar amper 2 miljoen inwoners heeft. Onder normale omstandigheden kan het traumacentrum altijd 30 cat. I traumapatienten gelijkertijd aan, de naastgelegen spoedeisende eerste hulp is ook gewend aan een grote patientenstroom. De trauma- en spoedeisende eerste hulp van Hamad General ziet gemiddeld 1200 patienten per etmaal. In tegenstelling tot Nederland ziet met zelden patienten met huisartsindicatie op de spoedeisende eerste hulp. In de afgelopen jaren heeft men de spoedeisende hulp kunnen ontlasten door zorg te dragen dat iedere wijk beschikt over een primary health care center (24/7 geopend; met huisartsen, evt. medisch specialisten en verpleegkundige staf). Sinds vorig jaar kent men ook een vijftal PEC’s (pediatric emergency center), overbezorgde ouders met hoestende, kuchende of spugende babies, peuters, kleuters of jonge kinderen kunnen 24/7 terecht bij een PEC, uiteraard kan men hier ook terecht voor de echte medische spoedgevallen bij babies en kinderen.
 
De MCI procedure van het traumacentrum is onlangs ingevoerd, dit n.a.v. de ervaringen van de traumacentra in Boston na de bomaanslag tijdens de marathon aldaar. Alle aanbevelingen van het American College of Surgeons zijn doorgevoerd in ons traumacentrum. Opschalen zoals de Nederlandse traumacentrum doen is niet geheel vergelijkbaar met de druktse traumacentra op de aardbol. In Doha liggen er altijd relatief patienten in de traumakamers, er is ook sprake van een constante stroom patienten vanuit het traumacentrum naar het operatiekamercomplex. Een extra aanvoer van tien of meer traumapatienten vanaf een enkel incident zorgt dat het traumacentrum letterlijk uit haar voegen barst. In het MCI scenario is het mogelijk dat spoedoperaties plaatsvinden in de traumakamer of op de chirurgische intensive care, het HMC gaat actief bloeddonoren oproepen, een deel van het electieve OK programma wordt stopgezet om OK’s vrij te maken (in Qatar is er sprake van een 24/7 electief OK programma; ondanks dat Qatar een extreem rijk land is stelt men dat leegstaande operatiekamers buiten kantooruren niet kosteneffectief zijn).
 
De drie nieuwste traumahelikopters van onze ambulancedienst kunnen twee patienten gelijkertijd vervoeren, de bemanning bestaat uit 2 piloten (luchtmacht Qatar), 2 critical care paramedics en 2 paramedics. De twee oudere helikopters zijn van hetzelfde type als de air ambulance van London, echter vliegt er in Qatar geen arts mee aan boord. De bemanning bestaat uit piloot, paramedic en critical care paramedic.
 
De helikopters hebben zonder twijfel veel levens gered, in de eerste fase had de politie veel tijd nodig om de wegen vrij te maken waardoor aanrijdende ambulance van onze eigen ambulancedienst en het Rode Kruis ter plaatse konden komen en waardoor afvoer van patienten over de weg mogelijk was. De zwaarste gewonde slachtoffers zijn snel afgevoerd naar het traumacentrum. Daar ik wist dat er maar enkele paramedics en 1 critical care paramedic werkelijk ter plaatse was heb ik de opdracht gegeven om de helikopters “scoop and run” te laten uitvoeren. Ik heb tevens het traumacentrum laten weten dat het voor mij onmogelijk was om ter plaatse te komen en verzocht of er een chirurg mee kon vliegen met een heli. De chief resident trauma surgery is daarna meegevlogen met een heli die de eerste patienten naar het traumacentrum heeft gebracht. Ter plaatse was zijn eerste nader bericht allesbehalve hoopgevend, op zijn wandeling rondom het incident trof hij direct al vier overleden mensen aan. Kort daarna kwam ik ter plaatse aan de andere zijde van het winkelcentrum, samen met vier ambulances van het Rode Kruis (vrijwillige bemanning met BLS/EHBO opleiding). Kort daarna stroomden de ambulances van onze eigen dienst en het Rode Kruis toe, triage, afvoer en behandeling zijn daarna volgens het boekje verlopen.
 
Inmiddels is duidelijk dat de explosie heeft plaatsgevonden op het dak van een Turks restaurant. Op het dak stond een grote opslagtank met LPG. Deze tank is 30 minuten voor de explosie afgevuld door een gasleverancier. De tank is in januari 2014 gecontroleerd door de toezichthouder en goed bevonden.
 
Ter plaatse zijn tientallen mensen met snijwonden door rondvliegende voorwerpen en glas behandeld waardoor er geen medische behandeling in ziekenhuis noodzakelijk was. Officieel behoort het ambulancepersoneel ook van deze mensen een registratieformulier in te vullen. Ik heb het ervaren als zeer hinderlijk omdat het er op neer komt dat hulpverleners formulieren gaan invullen terwijl er tientallen mensen met verwondingen wachten op hulp. Op de ongevalslocatie zijn van 11 slachtoffers die ter plekke behandeld zijn registratieformulieren ingevuld, het werkelijke aantal ligt vermoedelijk rond de 50.
 
Op locatie zijn 4 mensen overleden, 2 mensen zijn overleden in de helikopter, 1 persoon is overleden in een ambulance en vier slachtoffers in de eerste uren na aankomst in het traumacentrum. De elf overleden slachtoffers waren allemaal mannen, 5 afkomstig uit India, 2 van de Filipijnen en 4 uit Nepal.
 
Zeven overleden slachtoffers waren werkzaam in een Filipijns restaurant wat direct naast het Turkse restaurant zat waar de explosie heeft plaatsgevonden, twee van de overleden slachtoffers waren klanten aanwezig in het Filipijnse restaurant.
 
Vandaag liggen er nog 35 slachtoffers in het Hamad General Hospital, 1 persoon in levensbedreigende toestand de overige 34 stabiel. Het betreft 32 mannen, 1 vrouw en 1 kind. 12 opgenomen slachtoffers zijn afkomstig uit India, 9 uit Nepal, 5 uit Pakistan, 2 uit Filipijnen, 2 uit Egypte, 1 uit Tunesie, 1 uit Qatar, 1 uit Sri Lanka, 1 uit Yemen en 1 uit Bangladesh.
 
In Qatar is het veiligheidsbewust zijn zowel bij overheid als bij burgers (zowel bij Qatari als non-Qatari) laag. Reductie van het aantal doden en ernstig gewonden kan alleen gerealiseerd worden door beter toezicht, preventie en campagnes waarbij de bevolking in haar geheel eens meer nadenkt over basale veiligheid.
 
Een dag in Qatar is voor een Nederlander ongetwijfeld een onrealistische wereld. Als Nederlander kom je toch uit een land waar het normaal is dat zelfs op een kinderspeelplaats rubberen tegels liggen om te voorkomen dat ons grut een bult op het koppie krijgt of waar men het debat voert of een trampoline niet verboden moet worden voor spelende kinderen. In Qatar overlijden de meeste mensen niet door hart- en vaatziekten of kanker. Overlijden door ouderdom staat in het rijtje weinig voorkomende doodsoorzaken. Doodsoorzaak nummer 1 is trauma door ongevallen in het verkeer. Op basis van de meest recente cijfers is duidelijk dat 1 op de 12 doden in 2013 veroorzaakt is door trauma (verkeer). Op de tweede plaats staan de trauma (val van hoogte), op de derde plaats trauma (instorting gebouw/constructie), daarna volgen ziekten. Trauma (verkeer) is ook doodsoorzaak nummer 1 voor babies en kinderen, plek nummer 2 op de lijst kindersterfte in Qatar wordt ingenomen door verdrinking.
 
In Qatar kan alles, op twee wielen rijden met de auto, peuters op schoot bij de bestuurder van een auto, gasflessen wisselen met sigaret aan, jonge kinderen alleen bij zwembaden bij woningen, etc. Alles kan in Qatar en schijnbaar is er niemand die het iets kan schelen of de moeite neemt een ander op de gevaren te wijzen.
 
Echter ziet men wel het collectieve bewustzijn bij dergelijke dodelijke incidenten zoals gisteren in het winkelcentrum. Na de oproep van het traumacentrum om bloed te doneren stonden honderden burgers van alle nationaliteit, zowel mannen als vrouwen bij de bloedbank om bloed te geven. Vandaag heerst er ook collectieve rouw, maar morgen gaat alles en iedereen weer op de oude voet verder waardoor het wachten is op het volgende incident met veel dodelijke slachtoffers.
 
Ter illustratie, na de inzet in het winkelcentrum zat ik in het traumacentrum koffie te drinken met het hoofd trauma section toen ik de melding kreeg over een ongeval in de industrial area van Doha. De meldkamer liet me weten dat er meerdere ambulances onderweg waren, door de explosie in het winkelcentrum enkele uren eerder was er sprake van een groot gebied wat afgesloten was voor al het verkeer, wat veroorzaakte dat andere delen van Doha te kampen hadden met enorme verkeersopstopping. Spoedig bleek dat deze ambulances niet ter plaatse konden komen. Wederom heb ik de Life Flight helikopters laten inzetten, het eerste nader bericht van de critical care paramedic was “dozens of unconscious victims, cat. I).
 
Per helikopter ben ik zelf ter plaatse gegaan, het betrof een bedrijf dat oud metaal verwerkte. In de hal lagen 43 mensen bewusteloos. Brandweer kon niet ter plaatse komen vanwege het verkeer. Ondanks dat men zich realiseerde dat er een gevaarlijk gas zou hangen hebben paramedics van de heli’s toch besloten om de slachtoffers naar buiten te slepen de frisse lucht in. Critical Care Paramedics hebben een aantal intubaties uitgevoerd. Ter plaatse heb ik samen met de met mij mee gevlogen hoofdchirurg van het traumacentrum bij 12 slachtoffers een spoedconiotomie (luchtpijpsnede/chirurgisch) moeten uitvoeren. Het zijn drastische medische handelingen die je wel moet uitvoeren omdat je met relatief weinig medisch personeel ter plaatse bent en evident is dat meer dan 40 mensen bewusteloos zijn, liggen te stikken of al een ademhalingsstilstand hebben. Door zwelling bleek ook intubatie lastig te gaan of onmogelijk te zijn.
 
Inmiddels is duidelijk geworden dat deze werknemers bezig waren met stalen flessen aan het doorslijpen. Tot op heden is nog steeds onbekend wie deze flessen heeft aangeboden bij deze metaalverwerker of welk gas in deze flessen heeft gezeten.
 
Alle slachtoffers zijn met de helikopters overgebracht naar het traumacentrum, in de loop van de avond zijn 31 slachtoffers huiswaarts gezonden. 12 slachtoffers zijn opgenomen en verkeren niet meer in levensgevaar.
 
De Life Flight helikopters hebben zonder twijfel gisteren tientallen levens kunnen redden. De traumahelikopters in Qatar zijn niet vergelijkbaar met de Nederlandse Lifeliners. In Qatar zijn de helikopters onderdeel van de ambulancedienst, ze zijn er om patienten snel te kunnen vervoeren naar een ziekenhuis of het traumacentrum. Op basis van de aanbevelingen uit een NHS (UK) onderzoek en Amerikaanse ervaringen is er besloten om geen artsen mee te laten vliegen. De meerwaarde van een medisch specialist t.o.v. een critical care paramedic is verwaarloosbaar. Hierbij teken ik wel aan dat de critical care paramedic handelingen mag en kan verrichten die in Nederland voorbehouden zijn aan de MMT-arts en niet door ambulanceverpleegkundigen mogen en kunnen worden uitgevoerd. In Qatar hangen we het “scoop and run” concept aan in tegenstelling tot het “stay and play” concept wat men in Nederland kent.
 
Een ander verschil tussen de Nederlandse Lifeliners en haar vliegende equivalenten in Qatar is dat men gebruikt maakt van militaire piloten. Tijdens de invoering in Qatar bleek dat wet- en regelgeving verschillend is voor burger-piloten en militaire piloten. Indien het civiele vluchten zouden zijn viel er niet te aankomen aan tijdrovende procedures met betrekking tot visuele controle voor het opstijgen. Deze eis vervalt indien het militaire vluchten zijn, een grote controle voor aanvang van dienst op een dag volstaat. Heel Qatar is amper groter dan het verzorgingsgebied van een Nederlandse Lifeliner, met name bij een uitruk zou het in Qatar er op neerkomen dat de tijd van een civiele startprocedure langer duurt dan de werkelijke vliegtijd voor de heli om ter plaatste te komen.
 
Het bovenstaande heb ik geschreven om de verschillen tussen Nederland en Qatar te illustreren, het mag niet opgevat worden als kritiek op het systeem wat in Nederland gebruikelijk is of op het systeem wat men in Qatar heeft gekozen. Ik denk dat beide landen een prima systeem hebben geschikt voor de specifieke omstandigheden. De discussie over “stay and play” vs. “scoop and run” kan men ook niet voeren door cijfers van Nederland naast die van Qatar te leggen. Je kan dat alleen vergelijken door in Nederland beide systemen in praktijk toe te passen en te vergelijken, of beide systemen in Qatar toe te passen en te vergelijken. Een belangrijk verschil is dat “stay and play” buiten op straat wat complexer is bij temperaturen van 40 – 47 graden Celsius of op dagen dat er relatief veel wind staat (woestijnzand). Wat bij ‘scoop and run’ ook niet mogelijk is de wens koesteren om een fors deel van de Spoedeisende Eerste Hulp afdelingen te gaan sluiten, het in Qatar gevoerde pre-hospitale beleid vereist dat de rijtijd van een ambulance naar een ziekenhuis gering is.
 
De overheid van Qatar dwingt ons om overal in Qatar binnen 10 minuten ter plaatste te zijn. 5% van alle ritten mag deze normoverschrijdend zijn, echter nimmer 15 minuten overschrijden. Er is een uitzondering gemaakt voor enkele van de zogenaamde “rural areas” in Qatar, hier ligt de norm op binnen 15 minuten ter plaats, 5% mag normoverschrijdend zijn, echter nimmer 20 minuten overschrijden. De toezichthouder is de Supreme Council of Health, zij hebben ons aangesproken op het niet realiseren van deze normen. De ambulancedienst heeft ook aangegeven dat de toezichthouder volkomen gelijk heeft, echter dat we beide een publieke taak namens de overheid uitvoeren. Als de overheid wil dat de ambulancedienst altijd deze normen gaat halen moet dezelfde overheid ook zorgen voor voldoende middelen, wat neer komt op meer ambulances, meer personeel, meer main stations en meer ambulanceposten.
 
Het onbeperkt werven van met name critical care paramedics is lastiger geworden. Canada en Australie staan het niet meer toe dat Qatar daar mensen, zoals zij het noemen “weg koopt”. De Britse overheid is ook niet gelukkig met het wervingsbeleid van Qatar om Britse paramedics en critical care paramedics hier heen te halen, echter heeft de UK niet een soort verbod ingevoerd. Zij volgen de koers die Qatar zelf gebruikt, ambulancediensten in de UK mogen ook personeel werven in buitenland. Dit effect is nu al merkbaar omdat de grootste publieke ambulancedienst ter wereld (London) actief personeel aan het werven is buiten de UK.
 
Het Canadese College of the North Atlantic is in Qatar gestart met de opleiding tot ambulance paramedic en de voorgezette opleiding tot critical care paramedic, in samenwerking met de ziekenhuizen en ambulancedienst van Hamad Medical Corporation voor de praktijkstage. Het Rode Kruis in Qatar heeft deze week laten weten dat zij op scholen in Qatar jongeren gaan voorlichten en proberen te werven om paramedic of critical care paramedic te worden op de ambulance. De komende jaren in Qatar zal de aanschaf van voertuigen of materieel nimmer het probleem zijn, de noodzakelijke groei van de ambulancedienst wordt beperkt door het tekort aan beschikbaar personeel.
 
024


sylvester1986

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 4 maart 2014, 13:19:26
In Rusland zou een grote brand zijn in een olieraffinaderij.

Bron: http://englishrussia.com/2014/03/03/largest-oil-refinery-in-europe-is-on-fire/

My Edited Video
My Edited Video
Neil Vildanov


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #59 Gepost op: 4 maart 2014, 14:04:08
Minister orders probe into HMC discharge of blast victims


Al Qahtani has ordered an investigation into the alleged haste by the Hamad Medical Corporation (HMC) in discharging some restaurant blast victims from hospital.
Yesterday, The Peninsula had published an exclusive interview with one of the blast victims who narrated his worst experience with the HMC.
A source at the Supreme Council of Health told The Peninsula the investigations will focus on the circumstances that led to the allegations that blast victims were kept waiting for hours before they were examined. The allegations against the emergency department also include that despite multiple injuries, some of them were also denied in-patient care. “The minister has ordered an investigation which is on,” the source said.

Meanwhile, highly-placed sources at the Indian Embassy told The Peninsula, the Mission would bring the alleged denial of proper medical care to the Indians to the attention of Qatari authorities. “We are writing to the Foreign Ministry”, embassy sources told The Peninsula. The embassy will make sure Indians injured in the blast are getting the best medical care in Qatar. The Mission will extend all support to the victims, including financial assistance if needed, the source said.

The condition of Mohammed Iqbal Ismail, the victim who suffered multiple injuries in the blast and was left in the lurch, is getting worse. In severe pain, he visited the nearest primary health centre near his home, yesterday, but in vain. “Initially, the staff at the centre told me they do not have the authority to examine him. When insisted, they said the Out-Patient service is restricted to Fridays and Saturdays”, Mohammed said. 

The Peninsula

Statement Doha, 3 March 2014: On 27 February 2014 there was a major gas explosion in Al Duhail. Tragically, this resulted in 11 deaths. On the same day, there were two other significant incidents in Doha and the Industrial Area.

This was a terrible day for the many people affected and our heartfelt sympathy is with those who died and their bereaved families. Our thoughts and prayers are also with the survivors and their families as they begin the road to recovery.

In total, these incidents resulted in more than 70 patients being transported to Hamad General Hospital, the country’s major emergency and trauma center. Working together with agencies, including the Ministry of the Interior and Civil Defense, HMC’s highly trained paramedics treated critical patients at the scene. Crisis response personnel also provided support to the injured, bereaved and their families.

All of the patients seen at Hamad General Hospital were triaged according to their clinical need and were seen and treated swiftly. In some cases, their level of injuries required inpatient admission to Hamad General Hospital, Al Wakra Hospital and Rumailah Hospital. In other cases, patients needed ambulatory care and pain relief, rather than those who needed to be admitted to hospital. In line with international practice, we do not retain as inpatient any patient that should be seen in an ambulatory setting as this will expose him/her to unnecessary risks and may deprive other more needy patient of those beds.

Our highly trained professionals led by an international team of emergency specialists met the challenge, providing world-class care to each and every one of those people in need according to their injuries. Several of the injured remain in hospital and are receiving the best care possible from HMC’s clinical and medical support teams. Those who have been discharged continue to receive support and follow-up care from HMC’s medical professionals as well as from our partner facilities at Primary Care Centers in Doha. Should they require, our facilities remain at their disposal even after they have been transferred to their local primary care provider.

Emergency care is provided free of charge to all those who need it, with or without identification. It is categorically not true that any patients who arrive at our facility are denied treatment due to the absence of identification. We seek confirmation of identity prior to discharge, not prior to treatment. Such confirmation is mandated, particularly in incidents such as these, when proper identification of all casualties is so important.

The public should beware of any inaccurate information that may circulate in tragic events such as these and we advise the general public to closely follow official announcements regarding the latest updates on major emergencies. In all cases of emergency we thoroughly review our medical records and conduct interviews with the concerned clinicians, and we can guarantee that in this accident all patients were treated according to best international practice and received clinically appropriate, high quality care.

HMC can assure the public that our emergency system has provided optimal and appropriate emergency response to all patients involved in the three major incidents on 27 February. HMC also wishes to assure the public of its continuous commitment to bringing world-class are to each and every one of its patients in all emergency situations. Our emergency healthcare professionals across the HMC system are committed to always bringing the best care in all situations.

HMC wishes all patients and families well in their journey to recovery.