GRIP 1 (ontspoorde trein) baanvak Weesp - Hilversum 15-01-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (ontspoorde trein) baanvak Weesp - Hilversum 15-01-2014  (gelezen 35095 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #60 Gepost op: 21 januari 2014, 21:53:32
Citaat van: Railchief link=msg=1238595 date=1390334545
Je kan je afvragen of het een reparatie is. De beschadigde wissels zijn eruit genomen, omdat er niet tijdig genoeg wisselmotoren beschikbaar waren om in te bouwen. Op de plaats van de wissels is recht spoor teruggebouwd, waardoor men in een later stadium nog terug zal moeten om de wissels weer terug te bouwen.

Het is wel degelijk een reparatie, treinen kunnen immees weer rijden. Het is wel een noodreparatie omdat in een later stadium de wissels weer geplaats worden

Beter nog een keer iets overlast dan wachten tot het wel voorradig is.
En geplande werkzaamheden zijn over het algemeen wel sneller afgerond omdat al het materiaal en materieel op locatie aanwezig is bij aanvang werkzaamheden
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


maribe

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #61 Gepost op: 21 januari 2014, 22:07:49
In de verhalen van de afgelopen dagen heb ik ook een keer horen zeggen (weet echt niet meer door wie) dat de wissels misschien helemaal niet meer terugkomen. Deze zouden er alleen maar liggen in geval van calamiteiten en verder geen "nut" hebben. Wel toevallig dat dan juist op die wissels een calamiteit plaatsvind.
Maar nogmaals dit zijn geruchten die ik gehoord heb, niets bevestigd.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: RAdeR link=msg=1237304 date=1389855521
Onderzoeksraad @Onderzoeksraad
Onderzoekers aanwezig op locatie ontspoorde trein bij Hilversum. #Onderzoeksraad
5:40pm · 15 Jan 14

Ontsporing bij Hilversum, 15 januari 2014

http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/1992/ontsporing-bij-hilversum-15-januari-2014

Introductie
De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar de ontsporing van een trein bij Hilversum. Dat heeft de Raad dinsdag 21 januari besloten. Woensdag 15 januari ontspoorde een trein bij Hilversum. Onderzoekers van de Onderzoeksraad hebben direct na het voorval op locatie onderzoek gedaan. Op basis daarvan heeft de Raad het besluit genomen een uitgebreider onderzoek te starten. De precieze focus van het onderzoek wordt in een later stadium vastgesteld.

Statistieken
Startdatum onderzoek 21 jan. 2014
Type onderzoek Volledig
Status onderzoek Lopend
Deel dit onderzoek
 
Raadslid voor dit project
Prof. mr. dr. Erwin Muller
Portefeuillehouder

Onderzoek
Op dit moment loopt het onderzoek
Samen sterk in de hulpverlening!


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #63 Gepost op: 21 januari 2014, 23:05:58
Inmiddels is het onderzoek naar de 500 gelijksoortige wisselstellers als die in Hilversum in volle gang en zijn er ook al de nodige (mogelijke) defecten geconstateerd.

Op http://www.somda.nl/forum/14513/Opvallende+dingen+21+januari/ meldt het doorgaans zeer goed geïnformeerde forumlid "Broek53": "Er liggen er al zeker tien op de klem, ja. Dat wil niet zeggen dat ze kapot waren zoals die in Hilversum, wel dat de afliggende tongen aangetikt worden door flensen. Dat aantikken zou kunnen leiden tot het losspringen van de bevestiging tussen trekstang en wisseltongen, en dat wordt nu als risico bestempeld."


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #64 Gepost op: 22 januari 2014, 08:22:23
Ook vandaag vertragingen op het spoor door inspecties en aanpassingen van wissels:

Citaat
PROVINCIE UTRECHT - Er rijden woensdagochtend minder treinen tussen Utrecht en Schiphol omdat ProRail onderdelen van wissels vervangt. Tussen Soest en Den Dolder rijden daardoor helemaal geen treinen. Daar worden bussen ingezet.

Sinds het treinongeluk bij Hilversum vorige week onderzoekt ProRail alle wissels op defecten. Bij Hilversum Media Park ontspoorde woensdag een trein met 150 passagiers door een wisselstoring.

Op sommige plaatsen worden nu preventief delen van wissels vervangen en dat zorgt voor overlast voor de reizigers.

Door de werkzaamheden rijden niet eens in het kwartier, maar eens in het half uur treinen van Utrecht CS naar Schiphol. Mensen die vanaf richting Arnhem naar Schiphol willen reizen, zullen moeten overstappen op Utrecht CS, laat een woordvoerster van ProRail weten.

Bron RTV Utrecht
Mister Livingstone, I presume?


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #65 Gepost op: 24 januari 2014, 08:06:15
Citaat van: Aart Rietveld link=msg=1238636 date=1390341958
Inmiddels is het onderzoek naar de 500 gelijksoortige wisselstellers als die in Hilversum in volle gang en zijn er ook al de nodige (mogelijke) defecten geconstateerd.

Op http://www.somda.nl/forum/14513/Opvallende+dingen+21+januari/ meldt het doorgaans zeer goed geïnformeerde forumlid "Broek53": "Er liggen er al zeker tien op de klem, ja. Dat wil niet zeggen dat ze kapot waren zoals die in Hilversum, wel dat de afliggende tongen aangetikt worden door flensen. Dat aantikken zou kunnen leiden tot het losspringen van de bevestiging tussen trekstang en wisseltongen, en dat wordt nu als risico bestempeld."

Van dit type wisselsteller, de EBI-switch, liggen er inmiddels 14 in een vaste stand geklemd. Deze geklemde wissels zijn door de contractaannemer onderzocht en daaruit is gebleken dat de afliggende tongen op een plek beschadigd zijn die erop duidt dat ze door passerende treinen geraakt worden. Bron: Prorail SMC
A train can never carry as much as the track beneath it.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #66 Gepost op: 24 januari 2014, 09:29:24
Voor wie net zoals ik niet weten wat een afliggende tong is:
Uit welke onderdelen bestaat een wissel?

bron striukton http://www.struktonrail.nl/over-ons/werkstukken-en-spreekbeurten/het-spoor/ Daar is ook een plaatje beschikbaar.
Citaat
Wissels bestaan uit heel veel onderdelen:
1. De stellerkast
Om te beginnen is er de stellerkast. Daarin zit een wisselmotor, die stuurt het wissel in de juiste stand.

2. De wisseltongen
Een wissel heeft meerdere wisseltongen. Eigenlijk zijn dit de beweegbare delen van het wissel. Je hebt de aanliggende tong en de afliggende tong. De aanliggende tong is de wisseltong die tegen de spoorstaaf ligt. De afliggende tong is de wisseltong die niet tegen de spoorstaaf ligt.

3. Het puntstuk
In ieder wissel zit een soort driehoek. Die driehoek heet het ‘puntstuk’ en ligt op de plek waar twee spoorstaven elkaar kruisen.

4. De strijkregel
In een wissel ligt een langwerpig stuk ijzer naast de spoorrail. Dit stuk ijzer zorgt ervoor dat de wielen van de trein geleid worden in de richting van het juiste spoor. Dat is nodig omdat de trein in een wissel vaak de bocht om gaat. Dit stuk ijzer heet de strijkregel.


maarten93

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 819
Reactie #67 Gepost op: 18 december 2014, 11:44:50
Filmpje van de onderzoeksraad voor veiligheid http://www.youtube.com/watch?v=J2KKoeF_M5A