De naam First Responder impliceert al dat zij als voorpost van de ambulancedienst rijden, zodat de reddingsactie zo spoedig mogelijk word begonnen en niet pas op een moment dat de overlevingskans bijna nihil is.
De FRB zal altijd in combinatie en gelijktijdig met de ambulancedienst worden gealarmeerd bij vermoeden van hartfalen.
En dit betekent bijvoorbeeld in de kern van mijn dorp dat bij vermoeden van hartfalen er met gemiddeld 3 tot 4 minuten zeker begonnen word met reanimatie incl. AED terwijl de ambulance er gemiddeld 14 tot 15 minuten overdoet om ter plaatse te komen.
De ambulancedienst neemt de leiding over de reanimatie over, op het moment dat zij er zijn.
Hierna zal de patiënt indien mogelijk z.s.m. naar een ziekenhuis worden gebracht.
Dus ongeveer als hetzelfde wat een reddingsbrigade in zo'n situatie op het strand zal doen, hoop ik.
Het verschil tussen een kans en geen kans....
In de categorie weet waar je over praat...
Je lijkt wel zo'n brandweermanager waar we, in dit hele topic, al zo negatief over zijn .....
Je snapt duidelijk m'n punt niet, ik ben eerder voorstander van FRB teams. Het ging echter om het gebruik van de term "hartfalen", wat lekentaal is voor decompensatio cordis. Het enige wat een FRB'er daarmee kan is dit uitvragen en in de overdracht meegeven aan de verpleegkundige.
In de kern ben ik blij met dit bericht, alleen is het wel van belang om als professional discreet te zijn met termen uit een ander vakgebied. Noem het gewoon reanimeren, dat is immers wat FRB-ers voornamelijk doen. Ik sta ook wel eens bij een brandje op verzoek van de meldkamer, betekend nog niet dat ik weet waar ik over praat op dat gebied.
Mocht je vragen hebben over decompensatio cordis lijkt me een PM beter op z'n plaats, kunnen we hier verder over de brandweer.