Volgens de vigerende regelgeving, geen enkele omdat het niet is toegestaan....
Dit terzijde leggende, vanuit optisch oogpunt elk lichtmiddel (halogeen, strobe of heden ten dage exclusief LED) wat de kritieke hoek van 45 graden naar voren bestrijkt en dit op ooghoogte doet.
De diverse voorbeelden van Engelse politievoertuigen met LED's gemonteerd laag op het voorspatbord tonen dat deze manier van lichtplaatsing alleen dient om recht naar de zijkanten extra licht te hebben. Dit soort extra zichtbaarheid is handig als je dwars op een doorgaande weg staat, niet als je rijdend eerder wilt opvallen.
Tijdens het rijden is meer attentiewaarde juist belangrijk naar de voorkant en de "kritieke hoeken", het verlichten van de kruisingen, van zijdelings naderend verkeer. Dit concept van "intersection awareness" is in de USA al tientallen jaren een hot-item.
Iets heel simpels als een LIN6 of een ION die enigszins "gekromd" naar de hoeken gericht staat, en dan wat mij betreft niet eens op het spatbord maar op de voorkant van de achteruitkijkspiegels gemonteerd, die staan immers al onder een hoek. En laten de Yanks hier nou al dik 10 jaar geleden op gekomen zijn met hun "mirrorbeams".
Laat deze Engelse BMW nu naast de (in mijn ogen nutteloze) laag vooraan gemonteerde LED's gecombineerd hebben met Mirror-LED's!
Enkele voorbeelden van hoe de Yanks het wel begrijpen, de combi met de LIN6 en TIR3
of met de ION
of de nieuwe ION V-series