Ik heb geleerd dat al het blauw uitgaat zodra het tweede hulpverleningsvoertuig aanwezig is of de rijstroken zijn beveiligd/afgekruisd.
KK 1x indrukken = flitsers voor uit
KK ingedrukt houden = Knipperende Koplampen
De fendoff auto kan blauw voeren maar amber heeft volgens de richtlijn de voorkeur. Vind ik als praktijkman niet trouwens want blauw heeft een veel hogere attentiewaarde omdat amber door iedereen maar te pas en onpas wordt misbruikt.
Bij elk vervoerd latje die 20cm te ver uit de aanhanger steekt worden allerlei gele zwaailampen vervoerd en elke bermhobbyist en fotograaf heeft zijn auto volgehangen met coole amberflitsertjes e.d. waardoor dit inmiddels helaas am(b)per meer opvalt.
Blauw heeft dus mijn voorkeur. Frontlampen uit. Belangrijker is dat bij multidisciplinaire inzetten de rest na het ongeval parkeert en alle zwaai en strobelampen uitzet. Daar geloof ik dan wel weer in.
Helemaal snachts.
Wat je ook vaak ziet is dat als RWS de politieauto heeft overgenomen, de politie deze auto vaak laat staan, vlak na de RWS auto.
Dat is dom want bij een aanrijding met de bufferwagen moet je dan onnodig 2 voertuigen afschrijven.
En laten we wel wezen. Zo'n tekstbak met pijltje op een RWS auto valt al helemaal niet op...