Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering

Auteur Topic: Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering  (gelezen 70207 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #70 Gepost op: 14 januari 2014, 20:30:24
http://www.youtube.com/watch?v=u9ClzypLTL8&list=UUr6WWyODelKY03LAsfIDTMQ#t=28
Zou het niet iets zijn een balk te ontwerpen waarin twee van die nieuwe LED-draaiers als op de waterongevallenwagen zitten? De rest kan dan uit vaste modules, takedowns etc. bestaan. Dan zijn de voordelen van draaiers (flitseffect, reflectie op huiswanden en in bomen) ook gerealiseerd, en e.e.a. kan conform ECE R65 Kl. 2 voor blauw, en kl. 1 voor amber. Bestaat er al zoiets?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #71 Gepost op: 14 januari 2014, 22:33:49
Tsja, ik zie persoonlijk het nut niet van draaiers met daarin een led-lamp.
Ik vind ze te lichtblauw/lichtoranje en ook niet super zichtbaar...
Met een led-strobe a la Comet Dual color heb je véél meer licht! Ook overdag  e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #72 Gepost op: 14 januari 2014, 22:55:45
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1236910 date=1389727824
Zou het niet iets zijn een balk te ontwerpen waarin twee van die nieuwe LED-draaiers als op de waterongevallenwagen zitten? De rest kan dan uit vaste modules, takedowns etc. bestaan. Dan zijn de voordelen van draaiers (flitseffect, reflectie op huiswanden en in bomen) ook gerealiseerd, en e.e.a. kan conform ECE R65 Kl. 2 voor blauw, en kl. 1 voor amber. Bestaat er al zoiets?
En ik moet zeggen dat de ambu erachter een stuk beter opvalt ;)


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #73 Gepost op: 15 januari 2014, 07:42:12
Dat klopt op zich, maar ik zou die van de WO-wagen ook niet direct overnemen. Ik denk aan een nieuwe balk die de voordelen van LED-flitsers met die van een draaier combineert.
In de lichtintensiteit en kleurstelling van de getoonde LED-draaiers is inderdaad best ruimte voor doorontwikkeling.

Draaiers als principe hebben naast uniformere dekking van 360° en de kortere krachtige flits op het netvlies nog het voordeel dat de lichtintensiteit sterk gebundeld kan worden, dus effectiever gebruikt wordt (de spreiding is alleen horizontaal nodig en wordt hoofdzakelijk door de draaiende spiegel verzorgd), dus simpelere optische elementen, daarbij komt dat de LEDs niet in een flitstpatroon aangestuurd hoeven te worden, dus effectiever geregeld kunnen worden, en mogelijk wat langer meegaan. Aan de negatieve kant: je hebt natuurlijk een motortje nodig, kan kapot en kost stroom.

Maar het kan technisch gezien geen "rocket science" zijn de draaiers met vaste flitsers te combineren.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #74 Gepost op: 15 januari 2014, 11:29:55
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1236991 date=1389768132
Dat klopt op zich, maar ik zou die van de WO-wagen ook niet direct overnemen. Ik denk aan een nieuwe balk die de voordelen van LED-flitsers met die van een draaier combineert.
In de lichtintensiteit en kleurstelling van de getoonde LED-draaiers is inderdaad best ruimte voor doorontwikkeling.

Draaiers als principe hebben naast uniformere dekking van 360° en de kortere krachtige flits op het netvlies nog het voordeel dat de lichtintensiteit sterk gebundeld kan worden, dus effectiever gebruikt wordt (de spreiding is alleen horizontaal nodig en wordt hoofdzakelijk door de draaiende spiegel verzorgd), dus simpelere optische elementen, daarbij komt dat de LEDs niet in een flitstpatroon aangestuurd hoeven te worden, dus effectiever geregeld kunnen worden, en mogelijk wat langer meegaan. Aan de negatieve kant: je hebt natuurlijk een motortje nodig, kan kapot en kost stroom.

Maar het kan technisch gezien geen "rocket science" zijn de draaiers met vaste flitsers te combineren.

Dit doet me dan (op de draaiende delen na dan) erg lijken op de whelen rotabeam toch? Dan heb jr wel je draaipatroon maar zonder je motortje.
Het voordeel van de spiegel die draait is wel dat je minder leds nodig hebt om 360 graden te spreiden dan dat je ze rondom zou plaatsen...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #75 Gepost op: 15 januari 2014, 11:39:23
Whelen Ultra Freedom Rota-Beam

Een Whelen Ultra Freedom met Rota-Beam

SIRENENET


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #76 Gepost op: 15 januari 2014, 12:50:13
Dat is natuurlijk ook leuk, zo'n Rotabeam.

Ik dénk alleen dat je daarbij de LEDs niet echt effectief gebruikt - de meeste staan de langste tijd uit - en laat het nou net die LEDs zijn die vooralsnog de prijs opdrijven, zeker als je ze zoveel licht wil laten geven dat ze een ouwerwetse halogeendraaier in "flits- en straal-"intensiteit kunnen evenaren of overtreffen (denk daarbij speciaal aan het effect van de straal die huiswanden en bomen bestrijkt).

Iets sterkere LEDs, 8 stuks i.p.v. 6, en een héél licht roterend spiegeltje, zodat je maar een héél klein motortje nodig hebt - zelfde effect voor véél minder geld - of niet?

Om het nóg iets veiliger te maken eventueel per spiegel twee motortjes met vrijloopnaafjes ... ?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Gast

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 15 januari 2014, 12:57:59
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1237031 date=1389786613
Iets sterkere LEDs, 8 stuks i.p.v. 6, en een héél licht roterend spiegeltje, zodat je maar een héél klein motortje nodig hebt - zelfde effect voor véél minder geld - of niet?

Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1224166 date=1385810622
..
Ik zou wel eens een Vision SLR en een dakset van PowerArc van dichtbij willen zien, die combi van (continu aan) LEDs met motortjes interesseert me toch wel, de koeling van die LEDs moet heel anders zijn dan in knipper LEDs.

PowerArc LEDs at F.R.I. in Denver, August 16, 2008

Power Arc XT Lightbar

New Power Arc Lightbar


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #78 Gepost op: 15 januari 2014, 13:37:37
Ook mooi Caprice, bedankt.

Nog steeds de kanttekening dat je wel erg veel (dure) LEDs en veel optiek nodig hebt, maar in ieder geval worden ze allemaal continu gebruikt. 360° is ook wat moeilijker tenzij je de modules echt rond laat draaien, maar dan moet je weer met contactborstels werken...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #79 Gepost op: 15 januari 2014, 14:04:07
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1237055 date=1389789457
Ook mooi Caprice, bedankt.

Nog steeds de kanttekening dat je wel erg veel (dure) LEDs en veel optiek nodig hebt, maar in ieder geval worden ze allemaal continu gebruikt. 360° is ook wat moeilijker tenzij je de modules echt rond laat draaien, maar dan moet je weer met contactborstels werken...

FD, hoe had jij het gezien dan?? Volgens mij ontkomt je niet aan de vele dure LED's, met draaiers.