Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering

Auteur Topic: Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering  (gelezen 70189 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #210 Gepost op: 15 januari 2015, 23:49:58
Citaat van: silque link=msg=1323571 date=1421358813
Even voor mijn beeld. Jullie beweren dus dat de huidige LAPV Tourans automatisch dimmen 's-nachts? Zit er dan een soort lichtsensor in?

Officieel hoort ie te kunnen dimmen. Of het automatisch gaat durf ik niet te zeggen. Alle klasse 2 goedgekeurde systemen behoren een dimfunctie te hebben. Ik zal kijken of ik het eens na kan vragen morgen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #211 Gepost op: 18 januari 2015, 13:20:40
Citaat van: cavia link=msg=1323593 date=1421362198
Officieel hoort ie te kunnen dimmen. Of het automatisch gaat durf ik niet te zeggen. Alle klasse 2 goedgekeurde systemen behoren een dimfunctie te hebben. Ik zal kijken of ik het eens na kan vragen morgen.

Op alle politievoertuigen die bij HONAC vandaan komen zit géén automatische dimstand en/of nachtstand voor de sirene...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #212 Gepost op: 18 januari 2015, 14:59:35
Kijk dat dacht ik al...


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #213 Gepost op: 18 januari 2015, 15:19:28
Ik niet... dacht dat een dimstand verplicht was als onderdeel van ECE65 Klasse 2, waar blauwe verlichting eigenlijk al een tijdje aan hoort te voldoen. Maar misschien was dit voor de bewuste auto's nog niet van kracht?
Een anekdote van bij de oosterburen vandaan - een tijdje geleden regende het klachten want op sommige nieuwere Duitse politiewagens met een dimstand ging die bij bepaalde modellen al aan als het dim-/grootlicht ingeschakeld werd (ook overdag).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #214 Gepost op: 18 januari 2015, 16:26:32
Wordt inderdaad niet meer gebruikt, bij de vorige bedienkast de hb2100 kon je te samen met een Edge 9000 flitsbalk de strobe's op dimstand zetten en de sirene 20 decibellen laten zakken d.m.v. het lang indrukken van de blauwe of rode toets.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #215 Gepost op: 18 januari 2015, 17:58:30
Ik reed net in het donker in de regen over de A7 ri Groningen en zag een takel en een LAPV Touran staan op de vluchtstrook van de rijstroken vanuit Groningen. Het blauwe licht is erg fel en trekt veel aandacht ook van tegengesteld verkeer. Het aanrijdingsgevaar komt echter alleen van achteren. Het zou goed zijn om bij een volgende aanbesteding een snelwegfunctie te krijgen. Dus dat alleen de balk aan de achterzijde knippert.
Momenteel kun je de gril lampen wel uitzetten maar weet de 90% niet hoe dit moet. Sterker nog van de KK weet men ook niet van het bestaan af...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #216 Gepost op: 18 januari 2015, 18:36:06
Er moet geen technische oplossing voor komen, want die wordt toch niet gebruikt. De oplossing is er al; blauw moet uit en amber moet aan.
Helaas houdt niemand zich aan de IM richtlijnen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #217 Gepost op: 18 januari 2015, 19:24:40
Citaat van: CopVR3 link=msg=1324152 date=1421600310
Ik reed net in het donker in de regen over de A7 ri Groningen en zag een takel en een LAPV Touran staan op de vluchtstrook van de rijstroken vanuit Groningen. Het blauwe licht is erg fel en trekt veel aandacht ook van tegengesteld verkeer. Het aanrijdingsgevaar komt echter alleen van achteren. Het zou goed zijn om bij een volgende aanbesteding een snelwegfunctie te krijgen. Dus dat alleen de balk aan de achterzijde knippert.
Momenteel kun je de gril lampen wel uitzetten maar weet de 90% niet hoe dit moet. Sterker nog van de KK weet men ook niet van het bestaan af...

Nadeel is dat dat dus weer niet mag volgens de ece richtlijnen... De anwb en rijkswaterstaat houden zich er alleen expres niet aan...


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #218 Gepost op: 18 januari 2015, 20:00:48
Er moet geen technische oplossing voor komen, want die wordt toch niet gebruikt. De oplossing is er al; blauw moet uit en amber moet aan.
Helaas houdt niemand zich aan de IM richtlijnen.
De politieauto die fendoff staat heeft blauw aan. De rest voorbij de aanrijding oranje of niets.
In dit geval stond er 1 politiewagen en een bergingswagen. Op zich niks mis mee dus.

Dat een technische oplossing kennelijk niet mag in NL toont de betutteling weer aan.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #219 Gepost op: 18 januari 2015, 20:57:26
Citaat van: CopVR3 link=msg=1324152 date=1421600310
Ik reed net in het donker in de regen over de A7 ri Groningen en zag een takel en een LAPV Touran staan op de vluchtstrook van de rijstroken vanuit Groningen. Het blauwe licht is erg fel en trekt veel aandacht ook van tegengesteld verkeer. Het aanrijdingsgevaar komt echter alleen van achteren. Het zou goed zijn om bij een volgende aanbesteding een snelwegfunctie te krijgen. Dus dat alleen de balk aan de achterzijde knippert.
Momenteel kun je de gril lampen wel uitzetten maar weet de 90% niet hoe dit moet. Sterker nog van de KK weet men ook niet van het bestaan af...

Vertel, de KK knop is voor mee knipperen van groot licht, maar hoe zet ik de flitsers voor uit dan?
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant