Dragen van helm

Auteur Topic: Dragen van helm  (gelezen 10946 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Speedy

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2014, 12:41:22
Citaat van: ZMM832 link=msg=1234561 date=1389005617
Buiten het al genoemde, is er nog een hele practische overweging als men met porto moet communiceren. Het gaat verschrikkelijk rondzingen als je niet het oortje gebruikt en men naast elkaar staat.

Wij proberen dit met bv takelen patiënt op te lossen door de 'binnen' ploeg maar één porto te laten meenemen. Bij het binnen werk is de helm alleen maar lastig en id stressverhogend voor de 'klanten'.
De 'buiten' ploeg kan natuurlijk gewoon de helm op, zeker als het regent   O0

En oortje zit in de helm?

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2014, 14:38:12
Citaat van: Speedy link=msg=1234572 date=1389008482
En oortje zit in de helm?

Jep, er loopt een draadje vanaf de helm naar de portofoon en in de helm, bij de oren, zit een speaker.

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2014, 15:54:04
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1234525 date=1388993214

Waar ik de helm draag tijdens het rijden? Op m'n knie! Prima plekje waar 'ie niemand in de weg zit. Zodra we de straat inrijden gaat 'ie op, ofwel ik pak een HV-helm die naast het ademluchttoestel hangt. Al hebben we 1 chauffeur waarbij m'n helm al op gaat voordat ik instap... >:D

En wat gebeurt er met je helm als de chauffeur een noodstop moet maken?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2014, 18:52:55
Dan zal 'ie ofwel van m'n knie af schuiven en op de grond vallen, ofwel ik schuif met helm en al naar voren en beschermt 'ie m'n knie tegen een vervelend puntje van een kastje in de cabine. Al met al dus geen hele spannende dingen zoals lanceringen en dergelijke. Het enige moment dat de helm op die plek bij een probleem kan veroorzaken is wanneer de wagen op zijn dak terecht komt ofwel wanneer het magnetisch veld wordt omgedraaid. En op het moment dat de laatste 2 dingen gebeuren hebben we grotere uitdagingen dan een vliegende helm...

Inmiddels heb ik al de nodige noodstops, uitwijkmanoeuvres en aanrijdingen meegemaakt met een brandweervoertuig, en daar zijn we tot nog toe ook zonder Warner Bros.-achtige taferelen uitgekomen.

Speedy

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2014, 23:36:40
Citaat van: Markvniel link=msg=1234629 date=1389020044
En wat gebeurt er met je helm als de chauffeur een noodstop moet maken?

Denk dat het in een brandweervoertuig altijd nog véél veiliger is dan in een normale personenauto met spullen die rondslingeren etc. Kijk eens wat er in een personenauto ligt aan producten op dashboard, hoedenplak etc.

@Allen: bedankt voor jullie antwoorden ;)

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2014, 00:01:59
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1234598 date=1389015492
Jep, er loopt een draadje vanaf de helm naar de portofoon en in de helm, bij de oren, zit een speaker.

Veel korpsen hebben dit nog niet. Het is dan ook geen standaard.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #16 Gepost op: 7 januari 2014, 00:58:47
Citaat van: Speedy link=msg=1234778 date=1389047800
Denk dat het in een brandweervoertuig altijd nog véél veiliger is dan in een normale personenauto met spullen die rondslingeren etc. Kijk eens wat er in een personenauto ligt aan producten op dashboard, hoedenplak etc.

@Allen: bedankt voor jullie antwoorden ;)
Haha, volgensmij wil je niet meemaken wat er met de materialen in de cabine gebeurt op het moment dat je een serieuze chrash met een TS maakt! De ademluchtmaskers, paalsleutels, hv helmen, brandkraanboeken en dergelijke zullen je om de oren heen vliegen. Het is ondoenlijk om al deze materialen vast te zetten: dan wordt een snelle inzet onmogelijk gemaakt.