Als je de Freedom bekijkt ten opzichte van z'n voorganger, de Edge, zijn er op diverse punten verbeteringen aangebracht.
Er is een extra seal tussen het H profiel en de lens geplaatst, om vocht, dat zich ophoopt in de rand, niet te laten doordringen in de balk.
Probleem zit in de ontluchting van de balk. Omdat de politievoertuigen allemaal een Barclay balk hebben, wordt de ontluchting die aan de onderzijde van de balk zit, nagenoeg afgesloten.
De Freedoms die ik de afgelopen jaren heb afgeleverd staat allemaal op losse pootjes, of Whelen mounting feet op het dak en die hebben het probleem niet.
Met name bij temperatuurwisselingen treedt het fenomeen trouwens op, bijvoorbeeld van een warme garage, de straat out patrouilleren. De balk en lenzen koelen af door rijwind, daar condenseert het vocht dat in de balk zit dan weer op. Echt bevorderlijk voor de electronica is dit trouwens niet, aangezien de cornermodules niet echt helemaal waterdicht zijn.
Ik weet wel dat er diverse fabrikanten zijn die een actieve ontluchting/ beluchting in hun balk hadden zitten. De oude Becker Sinfo's hadden een soort verwarmingsstrip over het matrixgedeelte en een los klein ventilatortje in de balk om luchtcirculatie te forceren.
Er is echter een heel simpele methode om warmte te creeëren in een balk die niet gevaarlijk is en zonder gloeispiralen of iets dergelijks werkt. Heb er al een test mee gedaan op een sneeuwuimer. Maar de knappe koppen bij Honac zullen mijn idee vast zelf ook wel kunnen uitvinden, ik ga het niet cadeau geven