Opbouw en prijs van LAPV (politie) voertuigen

Auteur Topic: Opbouw en prijs van LAPV (politie) voertuigen  (gelezen 19357 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 4 januari 2014, 23:52:34
Ga er maar vanuit dat de prijs bekend is bij HIT....

Net zoals de prijs voor opbouw, ombouw en inbouw van een rode VW T5, een Touran en een Caddy bekend is...
Zowel de prijs als PM, de prijs als OVD, de prijs als RAGS/ROGS. Ik heb het dan over prijzen wanneer brandweer meelift op de LAPV aanbesteding.

Net zoals de prijs van de individuele vervangcomponenten bij schade voor een politie Touran is (ECE R65 TIR6, ECE R65 Ion) en
beide prijzen voor de standaard SA315 speaker. Zowel de reguliere prijs, als de "prijs inclusief extra opslag voor de ontwikkeling van de ECU"

En de prijzen voor een volledige ombouw van een T5GP, een Touran, of een Caddy door TMCS/Marelko, is eveneens bekend.
Prijs opbouw onopvallend voertuig (niet VROS), is ook bekend (Golf + Polo).

En op basis van die cijfers, durf ik te constateren, dat het inderdaad best eens goedkoper zou kunnen zijn als diensten lokaal zouden inkopen.
Voor voertuigen uit de VAG groep kan Honac zelf terugvallen op het feit dat ze onderdeel zijn van de PON Holding. Andere partijen zullen dus ten alle tijde bij PON het voertuig moeten inkopen en die zal een concurrent echt geen betere condities geven als zijzelf.

Pak ik een los voertuig, aangekocht via fleetsales conditie, dan ben ik zeer benieuwd wat daar uit gerold zou zijn.
Er zijn voldoende firma's die een adequaat politievoertuig op poten kunnen zetten en ook "af fabriek" kunnen leveren. De VAG groep is niet de enige club die een "police pack" af fabriek kan leveren op grote schaal. Opel heeft een eigen afdeling special vehicles, zowel in de UK als in Duitsland, die dit uitleveren.

Tot de grootste klanten behoren hier oa MET police en Polizei Frankfurt Main.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #81 Gepost op: 5 januari 2014, 09:53:12
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1234168 date=1388875954
Ga er maar vanuit dat de prijs bekend is bij HIT....

Een heel verhaal zonder duidelijk antwoord op de vraag: Wat kost een nieuwe auto incl. de complete op en inbouw?

De komst van de LAPV heeft juist als doel een kostenbesparing , dat er nu beweerd wordt dat de kosten juist hoger uitpakken ben ik zeer benieuwd wat de feitelijke onderbouwing daarvan is, dus niet van een losse lamp is via Honac standaard duurder dan de rest, dus ook de complete LAPV.

Daarom nogmaals de vraag, wat kost dus een nieuwe politieauto incl. de complete op/en inbouw/striping/bepantsering ect. Laat we voor het gemak even de meeste opgebouwd auto nemen de VW Touran DSG met de Freedom noodhulp setup. Ik ben zeer benieuwd na het antwoord.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #82 Gepost op: 5 januari 2014, 10:04:27
Ik heb hier geen verstand van en ga er ook niks van vinden. Het enige wat ik weet en dat zijn de verhalen van de chef werkplaats van ons, is dat alles veel duurder is geworden sinds de LAPV auto's. Men zit snelelr aan budgetten, aankoop van onderdelen is duurder als voorheen, er is geen ruimte tot eigen handelen.

Maar zoals ik al zei, ik heb er geen verstand van en ga er dus ook niks van vinden. Het enige wat ik als gebruiker zie en ondervind, is dat de verlichting op de vtgn dramatisch is, de striping is nog steeds waardeloos, sirene is k*t(veel en vaak gehoord, sirene hoorde ik pas op het moment dat jullie naast me reden)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,403
Reactie #83 Gepost op: 5 januari 2014, 10:41:20
Dat van die (elektro) sirenes kan ik beamen; vooral in een vrachtwagencabine.(je ziet ze eerder[als je tenimste regelmatig in je spiegels kijkt 0098], dan dat je ze hoort...)


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #84 Gepost op: 5 januari 2014, 13:10:21
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1234200 date=1388912667
Ik heb hier geen verstand van en ga er ook niks van vinden. Het enige wat ik weet en dat zijn de verhalen van de chef werkplaats van ons, is dat alles veel duurder is geworden sinds de LAPV auto's. Men zit snelelr aan budgetten, aankoop van onderdelen is duurder als voorheen, er is geen ruimte tot eigen handelen.

Maar zoals ik al zei, ik heb er geen verstand van en ga er dus ook niks van vinden. Het enige wat ik als gebruiker zie en ondervind, is dat de verlichting op de vtgn dramatisch is, de striping is nog steeds waardeloos, sirene is k*t(veel en vaak gehoord, sirene hoorde ik pas op het moment dat jullie naast me reden)

mee eens! Als ik alle zwaailichten(op)bouwers hier lees, kan ik een paar dingen concluderen:

We wisten bij voorbaat al wie de aanbesteding zou gaan winnen.
De regeling zorgde er voor dat onze hoorbaarheid en zichtbaarheid achteruit is gegaan.
Alles werd duurder (heb ik ook vernomen via het WIS)

Nou rij ik vaak Noodhulp. Ik pak bijna altijd de bus omdat daar de meeste verlichting op zit, en ik mag zelf bepalen in welke auto ik rij. Waarom is er voor gekozen om de noodhulptourans niet uit te rusten met meer blauw en een Traffic Advisor? in sommige regio's wordt de noodhulp gereden in Tourans. Mogen de collega's die in een Touran rijden geen veilige werkomgeving?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #85 Gepost op: 5 januari 2014, 13:15:29
Citaat van: HIT link=msg=1234238 date=1388923871
Nee, schuldig wordt hij dan waarschijnlijk bevonden doordat hij hiermee art. 5 overtreed.
 
Echter mag hij geen werk weigeren dus dat is wel een interessante.  O0 :(

Hebben we dat ook weer duidelijk.  ;) O0

Ik ben benieuwd naar voorbeelden. Maar bovenal hoop ik dat het opgelost wordt voor de mensen die ermee moeten werken.
Er lijkt mij niets meer frustrerend dan te moeten werken met spullen die niet voldoen aan de eisen van de mensen in het werkveld.
Je wilt tenslotte veilig kunnen werken. Dat is beter voor jezelf en voor de medeweggebruiker.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 5 januari 2014, 13:28:02
En waar wil je het mee vergelijken Roy?

Een Touran van voor de LAPV? Een externe opbouwer, die een Touran bij PON moet kopen? En daarna opbouwt?
Zoals gezegd, de prijzen zijn bekend, ik ga ze in ieder geval niet op het forum posten. Je mag namelijk niet zomaar aanbiedingen van andere partijen openbaar maken, zonder schriftelijke toestemming.

Maar jij was al druk bezig met het plaatsen van prijslijsten, dus je zal het vast wel hier posten.....

We wijken wel steeds verder af...  Eerst was het de prijs en zichtbaarheid van de signalering, nu is het al een compleet voertuig geworden. Wat wordt het volgende argument? De meerkosten voor fleetsales overhead?

Sorry, hoe hard je het ook roept, er komt, met name vanaf de blauwe kolom, zowel openlijk op het forum, als via PM, geen bevestiging van het feit dat het "allemaal goedkoper" is geworden. Ook hoor ik geen verbetering (helaas wel een verslechtering, in bepaalde gevallen) van de serviceverlening sinds de politie via LAPV haar voertuigen betrekt.

Honac, met Pon, heeft een bepaalde positie op de markt, waar ze gebruik van maken. En ze hebben het slim gespeeld, dat moet ik inderdaad toegeven.

En ik kan me ernstig vergissen, maar tot nu toe heb je nog niemand kunnen overtuigen van de meerprijs en meerkosten die alles heeft veroorzaakt, of op dit moment kost.
Je hebt het al geprobeerd via de kwaliteit van andere merken,  de grootte van het bedrijf van anderen en aannames over de serviceverlening, de verplichting van een Blackbox, de prijs van een compleet voertuig, een losse dakset, een losse flitser of reserveonderdelen die bestemd zijn voor de politie en ook met die korting verdiskonteerd worden.

De enige reden dat overheid koopt bij Honac, is omdat ze het verplicht zijn, vanwege de LAPV. Een andere opbouwer wordt het nu ook vrijwel onmogelijk gemaakt, om bij kale voertuigen nog de opbouw te mogen leveren, bij een PON product. En dit is niet noodzakerlijkerwijs vanwege de prijs, maar simpelweg omdat een opbouwer, dat kaal aangeschaft wordt via de LAPV, dusdanige condities opgelegd krijgt, dat het absoluut onmogelijk is, eigen signalering aan te brengen.

Dit resulteert noodgedwongen wel in "one-stop shopping", maar absoluut niet in een beste prijs, of product voor de eindgebruiker....


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #87 Gepost op: 5 januari 2014, 14:19:33
Uit vele van bovenstaande reacties krijg ik de indruk dat het Honac en Pon aardig gelukt is om met eigenlijk legale middelen een monopoliepositie te creëren, waar ze nu natuurlijk handig gebruik van maken. Aan de andere kant zijn monopolies normaal gesproken ongewenst en concurrentievervalsend.

De Europese commissie was recent nog in het nieuws wegens aanpak van een voorbeeld van concurrentievervalsing, ik dacht bij staal voor spoorrails, naast vele andere voorbeelden. Me dunkt dat ze misschien ook de LAPV eens nader zouden kunnen inspecteren. Ook al is bij de totstandkoming van de LAPV niets misgegaan (schijnt het) is het resultaat op dit moment volgens velen van diegenen die ermee moeten werken: te weinig (veilige) waar voor teveel geld.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #88 Gepost op: 5 januari 2014, 18:28:12
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1234245 date=1388924882
En waar wil je het mee vergelijken Roy?
Een Touran van voor de LAPV? Een externe opbouwer, die een Touran bij PON moet kopen? En daarna opbouwt?
In dit geval precies de zelfde Touran maar dan opgebouwd door bijvoorbeeld TM-CS met haar eigen producten. Er wordt namelijk beweerd door HIT dat TMCS 2700,- per voertuig goedkoper is. Mijn eerste simpele vraag aan HIT is dan ook; wat kost een complete opbouw bij Honac dan?

Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1234245 date=1388924882
Sorry, hoe hard je het ook roept, er komt, met name vanaf de blauwe kolom, zowel openlijk op het forum, als via PM, geen bevestiging van het feit dat het "allemaal goedkoper" is geworden. Ook hoor ik geen verbetering (helaas wel een verslechtering, in bepaalde gevallen) van de serviceverlening sinds de politie via LAPV haar voertuigen betrekt.
Ik heb nog geen feitelijke onderbouwing gehoord dat het allemaal duurder is geworden. Eigenlijk is het niet eens mogelijk om te constateren dat het goedkoper of duurder is geworden WANT de Freedom setup heeft zo'n beetje zijn intreden gedaan met de LAPV, veel korpsen reden daarvoor nog met andere daksets, dus wat is de maatstaaf van jullie stelling dat Honac en de complete LAPV duurder is geworden?

Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1234245 date=1388924882
De enige reden dat overheid koopt bij Honac, is omdat ze het verplicht zijn, vanwege de LAPV. Een andere opbouwer wordt het nu ook vrijwel onmogelijk gemaakt, om bij kale voertuigen nog de opbouw te mogen leveren, bij een PON product. En dit is niet noodzakerlijkerwijs vanwege de prijs, maar simpelweg omdat een opbouwer, dat kaal aangeschaft wordt via de LAPV, dusdanige condities opgelegd krijgt, dat het absoluut onmogelijk is, eigen signalering aan te brengen.
Dit resulteert noodgedwongen wel in "one-stop shopping", maar absoluut niet in een beste prijs, of product voor de eindgebruiker....
Heb al eerder gezegd dat diverse andere overheidsdiensten de inbouw al jaren via Honac doen terwijl ze dit contractueel niet verplicht zijn, zelfs als het om een niet PON auto gaat doet men via Honac de opbouw, terwijl er in Nederland voldoende alternatief is, dus als Honac o.a. te duur is voor de kwaliteit dat het opbouwt en slechte service biedt waarom doen die diensten dan nog steeds via Honac de opbouw? Schijnbaar ervaren zij dat dus anders. Ik durf de stelling aan dat niemand hier exact weet wat de prijs is van een nieuwe PON/Honac auto incl. de complete op/ en inbouw + de kortingen die er regio afhankelijk lopen. Ik ga nu dus nog niet mee in de stelling dat met komst van de LAPV de kostprijs per auto duurder is geworden, wel laat ik me graag overtuigen met feitelijke onderbouwingen waarom dat wel zo zou zijn.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #89 Gepost op: 5 januari 2014, 19:23:41
Dus, als ik het goed begrijp. Gaan we eerst kijken naar de totaalprijs van het totale voertuig en splitsen we het daarna weer op, door hetzelfde basisvoertuig te laten opbouwen met een andere signaleringsset en aanverwante artikelen (oa bepantsering in de deuren).

Dan kun je ook rechtstreeks vergelijken. Want je mag er toch van uitgaan, dat PON niet zo "flauw" is dat ze een andere prijs voor de kale auto vragen, als deze niet door hen wordt geleverd....

Je kan dus puur kijken naar de prijs van de ombouw van het voertuig:

-Striping
-2x Grille flitsers
-1x dakset dual colour, met stopmatrices voor/achter, takedown en PD groen, alleys
-Koplampknipper
-Tweetoon en CAN bediening.

De prijzen voor de rode kolom zijn hier bekend, de prijzen voor de blauwe kolom ook (met uitzondering van de regionale kortingen). Sowieso een vreemd begrip, regionale korting. Wil je me vertellen dat na een aanbesteding met een uniform product, deelnemende partijen in Groningen voor hetzelfde product, een andere prijs betalen dan de betreffende dienst in Maastricht? Het wordt steeds fraaier zo....

Recentelijk trouwens ook aangetoond met een productaanvraag voor ombouw van een Voertuig, waar W&G, Marelko/TMCS en ik aan heb meegedaan.  En ja, er zit een danig verschil tussen de offertes, dat naar mijn mening het bedrag van 2700 euro niet uit de lucht gegrepen is. Ik zal vragen, of in overleg met de klant, deze offertes hier gepubliceerd mogen worden.

En dat Honac, ondanks de meerprijs, zo geliefd zou blijven, dat zien we wel op de private markt...
Schiphol en Racetrack Zandvoort, zijn gebombardeerd tot strategische klanten, dus daar zal en moet Whelen op via Honac.

Ga je erbuiten kijken, zie je toch een iets ander beeld.
ANWB Wegenwacht? Daar prijkt de DBS 975 sinds Juni.....
Van der Velden rioleringstechniek, toch een van de groteren in Nederland -> TMCS
Logicx (aanbestedingsvoertuigen): Marelko

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een groot Whelen fan en heb ook bewondering voor de systemen ontworpen door H.E.
En het staat firma's uiteraard vrij welk prijsbeleid zij hanteren. Echter LAPV heeft naar mijn mening geen goedkopere oplossing, geen verhoogde betrouwbaarheid t.o.v. lokale opbouw opgeleverd. Hooguit de landelijke uniformiteit, ja, die is er gekomen.....