Middelbrand (heide) Pomphulweg – Hoog Soeren 07-01-2014

Auteur Topic: Middelbrand (heide) Pomphulweg – Hoog Soeren 07-01-2014  (gelezen 13321 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2014, 11:43:02
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1235125 date=1389138457
Inzet 4x TS (t is gewoon code groen, dus 4x TS lijkt mij zeer groot?)

Dit is niet helemaal waar. Bosbrandbestrijding is altijd wat anders dan een gewone brand. Je kan namelijk ook zien dat niet alle funcitonarissen zijn gepiept.
Maar omdat het code groen is is het inzetvoorstel 1 x TS(-BT) en dus moet er worden opgeschaald om extra auto's te krijgen.

Deze discussies zullen we nog wel vaak krijgen, maar het zijn vaak iets afwijkende procedures. Bij een bosbrand heb je niet zoveel aan een AGS etc.

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2014, 12:04:30
We spreken toch van middelbrand bij twee tankautospuiten die ingezet zijn voor de daadwerkelijke blussing. Een derde tankautospuit voor de toevoer van water maakt toch geen grote brand?

Bij deze inzet zaten twee voertuigen vast. Deze konden daardoor mogelijk niet ingezet worden voor bluswerkzaamheden?

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 8 januari 2014, 12:04:40
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1235201 date=1389177782
Dit is niet helemaal waar. Bosbrandbestrijding is altijd wat anders dan een gewone brand. Je kan namelijk ook zien dat niet alle funcitonarissen zijn gepiept.
Maar omdat het code groen is is het inzetvoorstel 1 x TS(-BT) en dus moet er worden opgeschaald om extra auto's te krijgen.

Deze discussies zullen we nog wel vaak krijgen, maar het zijn vaak iets afwijkende procedures. Bij een bosbrand heb je niet zoveel aan een AGS etc.

In veel regio's is de opschaling afhankelijk van de droogte-index. Aan de geldende droogte-index zit een inzetvoorstel gekoppeld en bij code groen is dat bijvoorbeeld 1 TS-BT. Binnen de VRU geldt dat een opschaling van ιιn trede een verdubbeling van het aantal natuurbrandbestrijdingsvoertuigen is. Bij code groen is middelbrand dus een inzet van 2x TS-BT, bij code rood is middelbrand direct een compagnie-inzet.

In de VNOG werkt het redelijk vergelijkbaar, alhoewel daar vanaf code oranje veelal opgeschaald wordt per peloton NBB -en in uitzonderlijke gevallen per compagnie. Er valt, buiten de P2000-alarmeringen om, weinig te zeggen over de 'grootte' van de brand: nu zou het een zeer grote brand kunnen zijn (want inzet 4x TS-BT), bij droogte worden er direct 4 tankautospuiten gealarmeerd en had je er voor de rest niets meer over gehoord.

Zo'n brand in deze tijd is inderdaad wel bijzonder. Het heeft nog nauwelijks echt gevroren en dus zijn de heideplanten ook nog redelijk 'goed'. Gevaarlijk wordt het pas echt in een periode met ijskoude oostenwind, waardoor de planten als het ware gevriesdroogd worden. Je zag vorig jaar in zo'n periode tientallen rietenkap-branden; datzelfde gevaar is er natuurlijk ook op de heide. Met een beetje wind erbij kan de brand zich dan snel uitbreiden......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 8 januari 2014, 12:07:33

Dus wat Luke_BNV zegt klopt, omdat het code groen is het standaard inzet voorstel 1 TS-BT dus krijgen we vanzelf bij 2 TS-BT ingezet middelbrand en bij 4 ingezette TS-BT is het gewoon Zeer grote brand /Pelotonsbrand.
Bij andere kleurcodes is de eerste inzet  anders, maar als bij bijvoorbeeld code oranje er 4 TSsen worden ingezet is het gewoon Zeer Grote Brand /Pelotonsbrand en bij de volgende opschaling komt er gewoon een peloton van 4 bij en wordt het net als bij een pand in brand een Compagniebrand.

Zeer grote brand is gewoon het aantal TSsen wat voor blussing is ingezet, niets meer niets minder.
De opschaling in het officiers traject is misschien anders als bij een pand in brand, waarbij ik me bij veel branden ook afvraag worden er niet te veel officieren gealarmeerd, want ook daar heb je vaak niets aan een AGS in die rol.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 8 januari 2014, 13:09:55
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1235207 date=1389179070
We spreken toch van middelbrand bij twee tankautospuiten die ingezet zijn voor de daadwerkelijke blussing. Een derde tankautospuit voor de toevoer van water maakt toch geen grote brand?

Bij deze inzet zaten twee voertuigen vast. Deze konden daardoor mogelijk niet ingezet worden voor bluswerkzaamheden?

Als je het filmpje van Luke_BNV bekijk zie je dat beide voertuigen terwijl ze al vast zitten, gewoon de brand blussen.
En voor die tijd dat ze vast zaten gewoon ingezet zijn.

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 8 januari 2014, 13:44:58

Er is een enkele regio in Nederland die zo redeneert, maar de meeste regio's gaan gewoon uit van het aantal ingezette TS-en, ongeacht de taak die ze hebben. De VNOG hoort in ieder geval niet bij die paar regio's.

Volgens de media zat o.a. Ugchelen vast en die is als 3e of 4 TS gealarmeerd. Je kan dus niet zeggen dat de eerste 2 TS-en vast hebben gezeten en dat er daarom 2 vervangende TS-en zijn gealarmeerd. In die zin vind ik het bijzonder dat de status "middelbrand" is gebleven.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #26 Gepost op: 8 januari 2014, 14:56:15
Voor de duidelijkheid. Ugchelen reed zich vast in z'n eerste ronde, vrijwel tegelijk met de 2de ronde van Hoog Soeren. Het pelotonsalarm was er al voordat de eerste auto vast zat.

Ugchelen heeft na 't vastrijden nog geblust met handstralen, Hoog Soeren niet. Die stonden te ver weg.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 8 januari 2014, 15:16:42

Dat klopt niet. Wanneer 't uitrukvoorstel natuurbrand (groen betreft) zal altijd deze eenheden gealarmeerd worden:
Klein: TS, (GVK Wanneer beschikbaar)
Middel, TS, OvD, TBO
Groot: TS
Zeer Groot: HOvD TS.

Bij opschaling tot zeer groot hoort geen AGS of CvD oid. Ook de COH en VC worden dan nog niet standaard gealarmeerd. Bij een hogere kleurcode wordt er wel standaard meer gealarmeerd. (Extra HOvD, COH, VC, WBH, HA, etc, etc)

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 8 januari 2014, 18:45:31
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1235271 date=1389190602
Dat klopt niet. Wanneer 't uitrukvoorstel natuurbrand (groen betreft) zal altijd deze eenheden gealarmeerd worden:
Klein: TS, (GVK Wanneer beschikbaar)
Middel, TS, OvD, TBO
Groot: TS
Zeer Groot: HOvD TS.

Bij opschaling tot zeer groot hoort geen AGS of CvD oid. Ook de COH en VC worden dan nog niet standaard gealarmeerd. Bij een hogere kleurcode wordt er wel standaard meer gealarmeerd. (Extra HOvD, COH, VC, WBH, HA, etc, etc)

Maar bij brandenin gebouwen wel. Dat verschil wou ik aangeven.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 8 januari 2014, 18:49:05
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1235315 date=1389203131
Maar bij brandenin gebouwen wel. Dat verschil wou ik aangeven.

Ja klopt. Maar bij een heidebrand zullen die officieren alleen op aanvraag terplaatse komen. Zolang je ze niet nodig hebt lopen ze enkel in de weg en kosten ze geld.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1235134 date=1389144153
Een overzicht van de branden in de jaren 2011, 2012, 2013, en nu ook 2014 is hier te vinden:
https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zCzf26b1yV5c.krNsoMyn7i38

Ik heb nog geen tijd gehad om de oudere branden toe te voegen. Dat is nogal lastig omdat ik van de meeste de exacte locatie niet (meer) weet. Deze branden staan iig allemaal op de juiste plek.

In het overzicht heb ik meldingen weggelaten die loos en nasmeulen. Ook meldingen met duidelijke oorzaak buiten brandstichting heb ik weggelaten.

Voor de geοntreseerde heb ik het kaartje inmiddels bijgewerkt tot Januari 2007. Het aantal punten is ruim verdubbeld. Kunnen jullie de kaart wel zien?