Nou heb ik in de auto bij het reservewiel een klein gereedschapskoffertje met o.a. wat schroevendraaiers, een tangetje, waterpomptang, verstelbare moersleutel, spanbanden en meer van dat. En uiteraard een mooie zware wielmoersleutel...
Ik heb in het verleden wel eens minder betrouwbare auto's gereden... en soms kun je zelf binnen een paar minuten iets repareren, terwijl je anders de wegenwacht / pech-hulp moet bellen (mits je over het nodige technisch inzicht beschikt).
Volgens mij zijn al die dingen prima inbrekersgereedschap, en aangezien het geen bedrijfswagen is zou je kunnen stellen dat ik het niet bij me hoef te hebben... Immers ik ben lid van de ANWB (of andere organisatie).
Gelukkig heb ik nog nooit een dergelijke controle meegemaakt, maar een afstandsverklaring zou ik ook erg over twijfelen om die te tekenen.
Alleen: was het niet zo dat je als je een afstandsverklaring tekent, je min of meer straffeloos je weg kunt vervolgen (geen verbaal voor categorie 4 of zoiets). Terwijl je zonder afstandsverklaring de hele molen van wellles-nietes categorie 4 door moet lopen.
Nogmaals: er zijn hier ongetwijfeld mensen van de blauwe kant die dit wel weten uit te leggen... dus ik ben benieuwd.
In het geval van de KLF lijkt het mij aannemelijk dat de voorwerpen aanwezig zijn om de wagen in zo oorspronkelijk mogelijke staat te houden.
Waarbij ik me wel even zou afvragen of de messen niet in een andere wapen-categorie zouden kunnen vallen (daar heb ik verder al helemaal geen kaas van gegeten).
Verder ben ik het ermee eens dat je niet van te voren kunt bepalen of een voorwerp in de categorie 4 valt. Als je dat wel zou doen, moet je ook geen onderscheid maken tussen bedrijfswagens van bijvoorbeeld zzp-ers en particulieren... En als er dan toevallig een slotenmaker langskomt... Is het dan automatisch aannemelijk dat hij op pad is om in te breken (eh... zeker midden in de nacht wel... maar wel met toestemming van bewoners!). En wie zegt dat die slotenmaker overdag niet eerlijk werkt en 's avonds voor zichzelf bijklust...
Maar misschien kan ook hier de blauwe kant uitkomst bieden? Wie kan er vertellen of er daadwerkelijk vooraf aan een (bijv. zero-tolerance) actie een lijst gemaakt word met spullen die in beslag worden genomen?
Tot zover
lekker lang berichtje... Hebben jullie weer wat leesvoer