Maglite wapen of niet

Auteur Topic: Maglite wapen of niet  (gelezen 32120 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 14 augustus 2014, 20:32:22
Het gaat er niet om of het om een particulier gaat of beroeps, het gaat simpelweg om de situatie en het totaalplaatje. Ben je niet van plan om je maglite als wapen te gebruiken en laat je het ook niet zo lijken is er niks aan de hand. De situatie in het wegmisbruikers filmpje wordt niet geheel duidelijk, maar zal waarschijnlijk iets meer mee aan de hand zijn dan alleen het vervoeren achterin de kofferbak.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #51 Gepost op: 14 augustus 2014, 22:22:36
Wat je in de aflevering van Wegmisbruikers ziet is omdat het is aangewezen als een Veiligheidsrisicogebied en dat je het daarom niet bij je mag hebben.
Dat wordt ook aan het begin van het item verteld en later wordt het ook nog uitgelegd.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #52 Gepost op: 15 augustus 2014, 12:20:34
Citaat van: Dion link=msg=1289504 date=1408041142
Het gaat er niet om of het om een particulier gaat of beroeps, het gaat simpelweg om de situatie en het totaalplaatje. Ben je niet van plan om je maglite als wapen te gebruiken en laat je het ook niet zo lijken is er niks aan de hand. De situatie in het wegmisbruikers filmpje wordt niet geheel duidelijk, maar zal waarschijnlijk iets meer mee aan de hand zijn dan alleen het vervoeren achterin de kofferbak.

Ik heb meer het idee dat de controlerende beambte dat zelf invult. Want als ik rapmuziek in de auto op heb staan en een petje op mijn hoofd en ik heb een schroevendraaier en kniptangetje voorin mijn dashboardkastje liggen dan hang ik, maar als ik in mijn Italiaans maatpak in een auto zit met schroevendraaier en kniptangetje voorin mijn dashboardkastje dan is er minder snel een verdenking.

Je kan natuurlijk van een doorsnee burger snel een crimineel maken of als crimineel behandelen.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #53 Gepost op: 15 augustus 2014, 12:36:04
Citaat van: SniperEye link=msg=1289595 date=1408098034
Ik heb meer het idee dat de controlerende beambte dat zelf invult. Want als ik rapmuziek in de auto op heb staan en een petje op mijn hoofd en ik heb een schroevendraaier en kniptangetje voorin mijn dashboardkastje liggen dan hang ik, maar als ik in mijn Italiaans maatpak in een auto zit met schroevendraaier en kniptangetje voorin mijn dashboardkastje dan is er minder snel een verdenking.

Je kan natuurlijk van een doorsnee burger snel een crimineel maken of als crimineel behandelen.
Nee dan snap je hem heel goed juist. Statistieken laten zien dat er gewoon meer misdrijven worden gepleegd door mensen met het petje, dan mensen met het maatpak. Daarentegen, als het plaatje van die persoon in het maatpak niet klopt, dan is dat juist weer reden om achter je oren te krabben.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 15 augustus 2014, 12:38:01
Citaat van: SniperEye link=msg=1289595 date=1408098034
Ik heb meer het idee dat de controlerende beambte dat zelf invult.
Het draait allemaal om feiten en omstandigheden. Er zijn meer factoren dan de muziekkeuze en kleding van iemand. Je kiest nu een klein voorbeeld uit terwijl je naar het totaalplaatje moet kijken. Agenten doen dit over het algemeen wel, in tegenstelling tot wat jij doet op dit moment.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 15 augustus 2014, 12:51:49
Citaat van: kaasje link=msg=1289597 date=1408098964
Nee dan snap je hem heel goed juist. Statistieken laten zien dat er gewoon meer misdrijven worden gepleegd door mensen met het petje, dan mensen met het maatpak. Daarentegen, als het plaatje van die persoon in het maatpak niet klopt, dan is dat juist weer reden om achter je oren te krabben.
Of mensen in maatpak weten hun misdrijven beter te verbergen.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #56 Gepost op: 15 augustus 2014, 13:04:03
Eigenlijk maakt het niet uit wat je in de auto hebt ook al valt het niet onder de wapenwet of wel.

Ik heb een machete in de bus liggen, vaak genoeg staande gehouden en gecontroleerd. Maar de machete ligt onder de bank ( open bus en dus op de laadbak onderhevig aan diefstal ) en mijn uitleg is sluitend. Ik heb dat ding om door de bosjes heen te komen als ik een verkeersbord moet weghalen dat er al een half jaar staat of dat de bosjes terug steken >:( Maar ik snap zelf wel dat als ik dat ding op het dashboard heb liggen onderweg van Amsterdam naar Rotterdam dat het zal worden gezien als wapen, omdat hij voor handen ligt.

Ditzelfde kan ik mij dus ook indenken van een Maglite als hij op de stoel naast je ligt wanneer je op de parkeerplaats van ADO rijd met allemaal vlaggetjes van AJAX in de auto. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn???
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #57 Gepost op: 15 augustus 2014, 13:16:11
Citaat van: JJ75 link=msg=1289599 date=1408099909
Of mensen in maatpak weten hun misdrijven beter te verbergen.
En dus gaan de feiten en omstandigheden dan niet op. Je kan niet alles afvangen, maar wel een slag slaan in de Kleine Veelvoorkomende Criminaliteit. De grote jongens vang je misschien niet meteen maar daar hebben we weer andere afdelingen voor.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 15 augustus 2014, 14:01:23
Citaat van: kaasje link=msg=1289597 date=1408098964
Nee dan snap je hem heel goed juist. Statistieken laten zien dat er gewoon meer misdrijven worden gepleegd door mensen met het petje, dan mensen met het maatpak.

Ik begrijp wat je bedoeld.
Een agent moet ergens van uit gaan, en dat zal meestal gebaseerd zijn op zijn ervaring, en die van de collega's. Maar daar schuilt ook het gevaar. Door het richten op uiterlijke kenmerken zal de groep met die kenmerken ook vaker gecontroleerd worden, de pakkans hoger liggen dan bij andere groepen, en zo creëert men een vicieuze cirkel.
Dat kan je een agent ook niet kwalijk nemen, maar is iets op beleidsmatig nivo.

Dus als de petjes vaker gecontroleerd worden dan de maatpakken, zullen de petjes inderdaad vaker voorkomen in de statistieken. Dat zegt echter niks over de maatpakken...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 15 augustus 2014, 14:18:18
Citaat van: enrico1972 link=msg=1289520 date=1408047756
Wat je in de aflevering van Wegmisbruikers ziet is omdat het is aangewezen als een Veiligheidsrisicogebied en dat je het daarom niet bij je mag hebben.
Dat wordt ook aan het begin van het item verteld en later wordt het ook nog uitgelegd.
Vandaar  O0