Beste snipereye,
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het liefst niets te maken hebt met de politie, totdat je wat is overkomen. Dan sta je vooraan om te roepen dat de politie niets gedaan heeft om te voorkomen dat je slachtoffer bent geworden.
Als er in jullie wijk veel wordt ingebroken dan zoekt men naar maatregelen om het aantal inbraken te verminderen. Dat kan op verschillende manieren. Je pretendeert hier te werken vanuit de smart methodiek. Ik kan je vertellen dat deze methodiek ook binnen de politie gebruikt wordt om plannen te maken.
Ik kan geen antwoord geven op de vraag welke smart feiten en omstandigheden aanleiding zijn omdat ik geen idee heb waar je nu op doelt. Ik zie nergens een casus of situatie waar ik feiten en/of omstandigheden bij moet zoeken. Misschien moet je je vraagstelling even duidelijk maken, want ik kan hier niets mee.
Een wijk afsluiten middels verkeerscontroles kan een uitermate geschikt middel zijn om een beeld te krijgen wat voor figuren de wijk in en uit gaan. Dat je moeder hierdoor in een (verkeers)controle beland, dat kan. Ik vraag me af hoe ze gecontroleerd is. Als ze in een auto reed dan moet ze gewoon een rijbewijs tonen. Als ze te voet was dan heb ik daar mijn vraagtekens bij.
Ik heb het al eerder genoemd, voorkomen is beter als genezen. Als de politie bij een controle in een wijk waar veel wordt ingebroken een auto vol met boefjes aan de kant zet, vol met handschoenen, breekijzers, slotentrekkers etc. Dan heb je de mogelijkheid om meteen juridisch door te pakken en heb je de personalia en een kenteken waarmee je mogelijk zaken kan oplossen en in de toekomst kan voorkomen.
Je voorstel om in plaats van het controleren een auto 's nachts te laten rondrijden toont aan dat je geen idee hebt waar je over praat, wat het politiewerk inhoud en hoe verdachten te werk gaan.
Nogmaals: Als jij een goede reden hebt om 's nachts een breekijzer in je auto te vervoeren dan is er niets aan de hand. Dan wordt je echt niet afgestraft ondanks dat je keer op keer blijft roepen dat dit wel het geval is. * Het artikel is slechts om mensen met kwade bedoelingen aan te kunnen pakken.
*in een veiligheidsrisicogebied kunnen andere regels gelden die los staan van dit antwoord