Wel een hele kromme redenering om mijn denkwijze in verband te brengen met het feit dat iedereen gecontroleerd wordt. Controles zijn er op gericht om de extreme drang in dit land op reduceren van risico's tot 0. En die controledrang zorgt ervoor dat mijn moeder niet meer een kerk kan bezoeken in de herfst zonder staande te worden gehouden! Dit terwijl het inbraakcijfer niet substantieel daalt maar sterk fluctueert. In mijn redenatie zou de politie die controlecapaciteit beter kunnen inzetten op opsporen van inbrekers zodat de pakkans vergroot wordt.
Het grootste probleem met opsporen van inbrekers is dat ze relatief weinig sporen achter laten. En voor een inbraak wordt nu eenmaal minder uit de kast getrokken dan voor bijvoorbeeld een moord.
Je geeft zelf aan dat je het een kromme redenering vind maar dat ben ik niet met je eens. Alle controle bevoegdheden van de politie zijn mede dankzij de linkse partijen in het verleden enorm ingekort. Het ging zelfs zo ver dat politici mee gingen op preventieve fouilleringsacties om zeker te zijn dat of iedereen gecontroleerd zou worden of niemand. Dit omdat er klachten kwamen van mensen die klaagden dat ze gecontroleerd werden.
Het is namelijk veel effectiever om je doelgroep te controleren, een doelgroep die iedere agent met een beetje ervaring wel kent. Dat scheelt tijd, maar dat mag niet. Het moet namelijk zonder aanziens des persoon dus iedereen of niemand.
Je hebt overigens nog altijd de vraag niet beantwoord om wat voor controle het ging. Is het controle rijbewijs bij een rijdend voertuig of is het een controle identiteit van bv een voetganger of een passagier. Ook meld je niet of het voertuig doorzocht is.
Ik (maar weinig zijn zo gek) vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor het inperken van risico's. Men betaald wel honderden Euro's premie aan (inbraak)verzekering, maar fatsoenlijk hang en sluitwerk kopen is dan weer te duur in ons kikkerlandje. Ik steek dus wel geld in zeer goed hang en sluitwerk, ik ben wel bewust bezig met het opruimen van de laptop wanneer ik het huis verlaat zodat deze niet in het zicht ligt, ik heb rolluiken rondom mijn woning en goede verlichting rondom mijn woning. Ook laat ik altijd licht branden als ik weg ben (kan tegenwoordig met LED zonder een gepeperde stroomrekening te krijgen). De kunst is naar mijn mening, om jou woning het minst aantrekkelijk te maken voor inbrekers van alle woningen in de buurt.
Zolang andere buren zomerdag de ramen wagenwijd openzetten en boodschappen gaan doen zit het bij mij wel snor.
Ik vind juist dat je alles gewoon lekker open zou mogen laten. Ik ben opgegroeid in landelijk gebied. Bij ons ging de voordeur nooit op slot. De achterdeur stond regelmatig op een kiertje open en nooit is er misbruik van gemaakt. Waarom kunnen we niet met zijn allen van elkaars spullen afblijven? Dat is een veel mooiere oplossing dan rolluiken, goed hang en sluitwerk en verlichting laten branden. Daar zouden we naar toe moeten (maar dat zal nooit gebeuren).
Dan zou het mooi zijn dat je je maglite die je hebt moeten inleveren bij een controle dat je deze weer terug kunt vorderen bij de rechter al dan niet de kosten ervoor... Wanneer je verder niet op je kerfstok heb staan..
Echter wanneer ik naar het filmpje van wegmisbruikers kijk, zie ik daar een Duitse meneer staan die er naar m.i. niet echt als een inbreker eruit ziet en gewoon op weg is van A naar B... En dan wordt je staande gehouden voor een controle en moet hij het inleveren.. terwijl er later iemand met een bandenlichter een waarschuwing krijgt en deze wel weer mee naar huis krijgt...
Wij kennen hier de afspraken niet. Ik had persoonlijk de maglite onder die omstandigheden niet ingenomen, maar een controle is controle en dan is het belangrijk om met zijn allen consequent te zijn.
Politiewerk is heel veel in het grijze gebied werken, en zwart-wit in een controle werken levert zulke taferelen op.