slangenwagens

Auteur Topic: slangenwagens  (gelezen 4353 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2005, 14:29:09
denk niet dat het nodig is. ze kunnen zich daar goed redden misschien wel beter dan in andere delen van het land. daarnaast hebben ze goed en mooi materieel ingebruik waar bij enkele andere plaatsen maar wat graag dat materieel in bezit zouden willen hebben.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

scoutcow

• Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
    • Rhovanion
Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2005, 14:45:22
Voor zover ik weet is in onze regio geen slangenwagen, En hoeveel komt het nu voor dat je het inzet?  Daarom is die HA met WTS toch een prima oplossing?

bij elke binnenbrand in ermelo wordt hun slangenwagen ingezet en vaak ook nog gebruikt

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2005, 14:46:00
Tegenwoordig heb je toch WTS dat is een HA met een dompelpomp en slang erop, dat is toch vele malen sneller en de wateropbrengst is toch vele maken hoger?

Ik ben het niet helemaal met je eens pompediende. Het WTS wat je bedoelt is alleen te gebruiken in combinatie met openwater of aanjaagverband. Heb je toevallig geen openwater maar wel een brandkraan dan heb je niets aan je WTS.

Wij hebben een mercedes-benz 811FD37 autospuit met voorbouwpomp staan met achterin 700 m vooringevouwen slangen liggen. In die situaties dat je snel een toevoer moet opbouwen werkt dit sneller dan te wachten op een dompelpomp. Dus ik denk dat ze wel degelijk een meerwaarde hebben al wordt er bij ons ook nog maar sporadisch gebruik van gemaakt en zal het voertuigen binnenkort ook worden opgedoekt en niet meer worden vervangen.

[verwijderd door de admin]

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2005, 14:48:15
bij elke binnenbrand in ermelo wordt hun slangenwagen ingezet en vaak ook nog gebruikt
Heeft de tas dan geen slangen aan boord of is hij niet biza bepakt, onze tas'sen liggen vol slang volgens biza bepakt, en hebben "altijd" wel slang genoeg  :o :o
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2005, 14:52:48
Hoogst waarschijnlijk zullen de TS'en daar neem ik aan ook wel Biza bepakt zijn alleen zoals ik al vertelde is onze slangenwagen/autospuit voorzien van vooringevouwde slangen, en als je 700 toever moet overbruggen dan rijdt ik ze liever uit dan dat ik ze in mijn handen moet nemen.

Voor de rest ben ik het wel met je eens dat deze voertuigen denk ik hun beste tijd al wel gehad hebben.

Feuerteufel

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2005, 14:53:44
Heeft de tas dan geen slangen aan boord of is hij niet biza bepakt, onze tas'sen liggen vol slang volgens biza bepakt, en hebben "altijd" wel slang genoeg  :o :o

Blijkbaar hebben jullie altijd een brandkraan of open water in de buurt. Als men in iets landelijkere omgeving werken moet kan het natuurlijk zijn dat men iets meer slang uit moet leggen. Gelukkig zijn er dan Slangenwagens met gevouwen of op grote rollen vorradige slangen. Ik zou niet graag 200 of meer meter slang willen uitwerpen.

Aaldert

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2005, 14:54:31
Ik ben het niet helemaal met je eens pompediende. Het WTS wat je bedoelt is alleen te gebruiken in combinatie met openwater of aanjaagverband. Heb je toevallig geen openwater maar wel een brandkraan dan heb je niets aan je WTS.

Wij hebben een mercedes-benz 811FD37 autospuit met voorbouwpomp staan met achterin 700 m vooringevouwen slangen liggen. In die situaties dat je snel een toevoer moet opbouwen werkt dit sneller dan te wachten op een dompelpomp. Dus ik denk dat ze wel degelijk een meerwaarde hebben al wordt er bij ons ook nog maar sporadisch gebruik van gemaakt en zal het voertuigen binnenkort ook worden opgedoekt en niet meer worden vervangen.
je bent absoluut sneller dan dat je een paar hondert meter met het handje moet uitgooien.
Maar als je met dit soort afstanden moet gaan werken,zit je al snel met het probleem dat je een aanjager ertussen zal moeten frommelen anders hou je geen druk meer over.Zeker niet als daar een TS flink aan staat te trekken  :-\

scoutcow

• Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
    • Rhovanion
Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2005, 14:55:56
daarom hebben ze achter de slangenwagen in ermelo een aanhangwagen met pomp

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 12 juni 2005, 15:04:08
en misschien ook gezien op de foto's hebben de slangenwagens in de achterhoek ook allemaal een groot vermorgen motorspuit er achter hangen. en als gemeld in Ermelo word het systeem ook gebruikt als meer korpsen op de veluwezoom. zo als Putten maar ook in kampen heeft men een slangenwagen alleen heeft deze een voorbouwpomp ivm een motorspuitaanhanger en beschikt men daar ook nog over een watertankwagen voor het buitengebied.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

miv

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 12 juni 2005, 15:04:24
hier een voertuig van dinxperlo, brandweer
http://home.planet.nl/~dinxp001/index2.htm (bron)

Motorspuitaanhanger (MSA)

Pomp: Godiva, LageDruk. Capaciteit: 2400 Ltr./min. Bouwjaar: 1991 + watervoerende armaturen; 10 stks. 75mm slangen

voor deze hebben we een vervangende volgens mij nu, weet niet waarom eigenlijk