Hoe ziet het er over 10 jaar pre hospitaal uit?

Auteur Topic: Hoe ziet het er over 10 jaar pre hospitaal uit?  (gelezen 2642 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jelle10

• Gast
Gepost op: 8 januari 2014, 23:01:54
Hallo allemaal,

Ik ben nu 2 jaars HBO-V student. Ik kan niet anders zeggen dat het een geweldige opleiding is. Na deze studie hoop ik op de SEH of IC te gaan werken maar mijn uiteindelijke doel is ambulanceverpleegkundige.
Nu zat ik te denken er verandert tegenwoordig zoveel in de zorg maar echt specifieke dingen over de ambulance hoor je niet. Maar is dit zo?
Hoe groot is de kans dat over 10 jaar de ambulancezorg in Nederland er heel anders uitziet? Zijn er concrete plannen? Of wat hopen jullie, vakmensen?
Ik denk hier bijvoorbeeld aan, Physician assistant op rapid responders en niveau 3 vpks op de ambulance? of juist het idee als in België met artsen op de MUG.
Eigenlijk de verandering op het prehospitale gebied.

Zou graag horen wat jullie, vakmensen, hiervan weten.

Met vriendelijke groet,

SJ

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2014, 00:03:29
Rja, dat verhaal ligt nog grotendeels open, maar met verschillende visies die vanuit een economische, financiele of verpleegkundige & medische hoek kunnen komen. kan het alle kanten opgaan. Momenteel hebben we een adequaat naar duur systeem, in vergelijking met de andere Europese landen.

Voor een klein grondgebied zijn rond de 450 ambulances en zon 7000 actieve ambulancezorgverleners voldoende. Maar in ene land als Frankrijk zouden er onvoldoende ambulanceverpleegkundigen voorradig zijn, en hun ervaring en bekwaamheid op peil te houden is bijvoorbeeld een  bevolkingsdichtheid vereist zoals die in Nederland is en die is groter dan in Frankrijk.

De inrichting van de ziekenhuiszorg, bevolkingsdichtheid, landoppervlakte, bereikbaarheid en visie op zorg en hulpverlening verschilt per land, met gevolgen voor de ambulancezorg en zijn (on)mogelijkheden.

Ik denk dat de Nederlandse ambulancezorg er over 10 jaar minder adequaat en optimaal voor staat dan momenteel het geval is,,met name door tekorten in de zorgfinanciering en veranderende visie op zorgaanbod en kwaliteit en niveau van de aangeboden zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod