Opbergen redgereedschap

Auteur Topic: Opbergen redgereedschap  (gelezen 14823 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

chris-1

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 9 januari 2014, 00:22:46
Beste,

Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Christian en ben net begonnen met de kerntaak technische hulpverlening bij de module manschap A.

Ik heb een aantal vragen over het redgereedschap(holmatro) waar ik maar niet over uit kom.
Er wordt ons aangeleerd dat wanneer wij het redgereedschap (met name de spreider) opbergen wij het gereedschap niet onder mechanische spanning mogen opbergen.
Logisch want op deze manier blijft er druk in het hydraulisch circuit aanwezig en krijg je problemen met het koppelen van leidingen.

Dus logischer wijs zou ik zeggen:
-spreider dicht-> er bouwt zich druk op.
-vervolgens spreider klein stukje open-> mechanische spanning weg, dus hydraulische druk ook(bijna) weg.

Nu wordt ons echter verteld dat de laatste beweging die wij met het gereedschap dienen te maken altijd een sluitende beweging dient te zijn, omdat er anders druk op het systeem blijft staan.
Maar volgens mij is het zo er pas echt noemenswaardige druk wordt op gebouwd wanneer het gereedschap kracht gaat uitoefenen. En dus de laatste beweging die het gereedschap maakt niet uit maakt. klopt mij beredenering????

Verder werd ook nog iets verteld over het verschil tussen het twee slangen systeem en het CORE systeem.

Er werd verteld dat in het twee slangen systeem altijd in beide slangen een druk zou heersen van 400 bar en wanneer er kracht uitgeoefend wordt deze stijgt naar 600 bar. Dat druk verschil daargelaten, hoe kan hydrauliek werken wanneer in de heengaande en de retourleiding dezelfde druk heerst???? En verder zou wanneer het gereedschap niet bedient wordt er alsnog olie rondstromen????

Bij het CORE systeem heerst in de binnenslang een druk van 720 bar(wanneer er gewerkt wordt). En in de buiten slang een druk van een paar bar. Dit is voor mij logisch, een persleiding met veel druk om kracht uit te oefenen een retour terug naar de pomp.

Wanneer ik op de website van holmatro kijk zie ik dat het twee slangen systeem en het CORE systeem volgens hetzelfde hydraulische principe werken, alleen zijn er bij het CORE systeem de heengaande en de retourslang in elkaar "geschoven", en is er een slimmere koppeling bedacht welke 360 graden kan draaien, en onder druk gekoppeld kan worden. Er zijn zelf ombouwsets van een twee slangen systeem naar het CORE systeem.

Ik heb dit verhaal van een tweetal instructeurs onafhankelijk van elkaar gehoord maar volgens mij slaan zij de plank volledig mis. Hoewel de laatste beweerde dit van holmatro zelf gehoord te hebben.

Wie o wie geeft er uitsluitsel????

Mvg,
Christian

F1

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2014, 16:34:48
Ik dacht dat jij de techneut binnen de opleiding was ;)

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2014, 17:01:21
Citaat van: chris-1 link=msg=1235459 date=1389223366
Beste,

Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Christian en ben net begonnen met de kerntaak technische hulpverlening bij de module manschap A.

Ik heb een aantal vragen over het redgereedschap(holmatro) waar ik maar niet over uit kom.
Er wordt ons aangeleerd dat wanneer wij het redgereedschap (met name de spreider) opbergen wij het gereedschap niet onder mechanische spanning mogen opbergen.
Logisch want op deze manier blijft er druk in het hydraulisch circuit aanwezig en krijg je problemen met het koppelen van leidingen.

Dus logischer wijs zou ik zeggen:
-spreider dicht-> er bouwt zich druk op.
-vervolgens spreider klein stukje open-> mechanische spanning weg, dus hydraulische druk ook(bijna) weg.

Nu wordt ons echter verteld dat de laatste beweging die wij met het gereedschap dienen te maken altijd een sluitende beweging dient te zijn, omdat er anders druk op het systeem blijft staan.
Maar volgens mij is het zo er pas echt noemenswaardige druk wordt op gebouwd wanneer het gereedschap kracht gaat uitoefenen. En dus de laatste beweging die het gereedschap maakt niet uit maakt. klopt mij beredenering????

Verder werd ook nog iets verteld over het verschil tussen het twee slangen systeem en het CORE systeem.

Er werd verteld dat in het twee slangen systeem altijd in beide slangen een druk zou heersen van 400 bar en wanneer er kracht uitgeoefend wordt deze stijgt naar 600 bar. Dat druk verschil daargelaten, hoe kan hydrauliek werken wanneer in de heengaande en de retourleiding dezelfde druk heerst???? En verder zou wanneer het gereedschap niet bedient wordt er alsnog olie rondstromen????

Bij het CORE systeem heerst in de binnenslang een druk van 720 bar(wanneer er gewerkt wordt). En in de buiten slang een druk van een paar bar. Dit is voor mij logisch, een persleiding met veel druk om kracht uit te oefenen een retour terug naar de pomp.

Wanneer ik op de website van holmatro kijk zie ik dat het twee slangen systeem en het CORE systeem volgens hetzelfde hydraulische principe werken, alleen zijn er bij het CORE systeem de heengaande en de retourslang in elkaar "geschoven", en is er een slimmere koppeling bedacht welke 360 graden kan draaien, en onder druk gekoppeld kan worden. Er zijn zelf ombouwsets van een twee slangen systeem naar het CORE systeem.

Ik heb dit verhaal van een tweetal instructeurs onafhankelijk van elkaar gehoord maar volgens mij slaan zij de plank volledig mis. Hoewel de laatste beweerde dit van holmatro zelf gehoord te hebben.

Wie o wie geeft er uitsluitsel????

Mvg,
Christian

Uitleg drukverschil binnenste en buitenste slang bij het CORE systeem, zal ook zo zijn bij het 2 slangsysteem:

http://www.holmatro.com/nl/redding-uit-voertuigen/paginas/135-veiliger.html

En de antwoorden op de rest van je vragen kun je hier waarschijnlijk vinden :

http://www.holmatro.com/nl/redding-uit-voertuigen/paginas/182-core-veelgestelde-vragen.html

Jammer dat jezelf niet op het idee gekomen bent om even bij holmatro op de site te kijken.

chris-1

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2014, 18:02:46
Hallo Firefighter,

Mijn beredenering is gebasseerd op wat ik op de door jou opgegeven pagina heb gelezen.
In combinatie met de (basis)kennis over hydrauliek, die ik al had.

Mijn twijfel komt er door dat meerdere instructeurs hetgeen beweren wat ik hierboven uitgelegd heb.

Met name de vraag over het sluiten van het gereedschap kom ik niet over uit.

Ik denk dat ik de vraag ook door zet naar holmatro zelf.
Ik laat hier dan ook weten wat daar uit komt.

Mvg,
Christian

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2014, 23:16:21
Onder druk sluiten gereedschap.

Als je het hydraulisch gereedschap onder druk sluit (bijv. spreider armen) tegen elkaar en je houdt de besturing vast zou je een druk van 720 bar in de cilinder kunnen krijgen. De stuurschuif laat je dan los(zit in de besturingshandgreep) en de druk blijft in de cilinder staan. Onder de schuif stroomt de olie nu met vrij lage druk retour naar de pomp. Koppel je dan de slang los is er niks aan de hand. Maar... laat je de spreider zo wat langer in het voertuig zitten kan de druk van 720 bar boven de stuurschuif een klein beetje weg "zweten" via de stuurschuif waardoor er druk op het gedeelte met de koppeling komt te staan. En bij 1% zweten staat er al 7,2 bar op de koppeling, wat het aankoppelen al moeilijk maakt. Om dan te kunnen aankoppelen zul je met een druk ontlastventiel de koppeling op het gereedschap moeten ontlasten  en je kunt weer aansluiten. Dit probleem doet zich voor bij alle merken gereedschappen, tenzij ze permanent zijn aangesloten op de pomp via de hydrauliekslangen.

Druk in de slangen,

Bij een twee slang systeem wordt de olie door de pomp via de persleiding naar het gereedschap gestuurd. De maximale druk in de leiding kan bij Holmatro 720  bar worden, (barstdruk minimaal 2,5 x de max. druk). De druk in de retour leiding is laag, en kan wel iets oplopen als het gereedschap (bijv een ramcilinder met grote cilinders) snel gesloten worden. Dan wordt er veel olie door de plunjer onbelast terug geduwd naar de pomp, maar de druk zal slechts enkele tientallen bar's zijn. In neutraal stand zal er olie met een druk van een paar bar rond stromen. En dat is bij het Core systeem net zo, alleen zit daar de hoge druk in de binnenslang, en de retour druk in de buiten slang. Bij beschadiging van de slang kom je zo niet snel in aanraking met de hoge druk hydaulische olie, maar met de ongevaarlijke lage druk van de retourleiding.
Core systeem, wel nagemaakt maar niet geëvenaard !

Vraag aan je instructeurs of ze een druk meter in de leiding willen plaatsen. (Kan Holmatro wel ter beschikking stellen als de regio er geen heeft)
Dan zul je zien hoe druk oploopt als het gereedschap kracht gaat leveren, zie je wanneer de tweede trap van de pomp in komt en kun je ook zien wat de druk in de retourleiding is. Zijn al je vragen gelijk in een demo beantwoord.

Succes met je opleiding, en blijf vooral kritisch en zelf logisch nadenken O0
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2014, 23:23:51
Citaat
En verder zou wanneer het gereedschap niet bedient wordt er alsnog olie rondstromen????
Klopt, er  blijft dan altijd olie stromen, om zodra de stuurschuif geopend wordt in het gereedschap de druk naar de plunjer te kunnen sturen.

Bij het inpakken van Hydr. gereedschap heb ik altijd de mensen als volgt geïnstrueerd: gereedschap helemaal sluiten, en dan weer een klein stukje openen, Spreider, Ramcilinders, en bij scharen de messen zo sluiten dat de punten niet uitsteken.
Jaren lang zo gedaan, nooit problemen gehad, en alleen tevreden klanten.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

chris-1

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2014, 01:48:20
Ik kan dus wel concluderen dat mijn instructeur er "lichtelijk" naast zit 0098.

Wat betreft de druk in de leiding, bij zowel twee slang als CORE systeem.

Dat van die rond stromende olie is ook logisch. Is ook te merken aan de pomp, deze gaat een zwaarder geluid maken als deze druk moet leveren. En dat doet de pomp niet wanneer het gereedschap niet bedient wordt.

En bij het opbergen geld dus inderdaad, altijd een stukje open laten staan zodat er zich geen druk opbouwt.
Of je laatste beweging nu openen of sluiten is.

Nu nog uitleggen aan mijn instructeur hoe het echt zit :P :P :P

Iedereen bedankt voor de input O0 O0 O0

Petri1972

• Nieuwe gebruiker
  • *
    • Holmatro
Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2014, 12:22:07
Hallo Christian (en allen die meelezen),

Mijn naam is Petri Zandijk en ik werk bij Holmatro. Zelf geven wij de volgende aanbeveling m.b.t. het veilig opbergen van onze redgereedschappen:

Bewaar uw redgereedschap altijd drukloos door de messen, armen of plunjer niet volledig te sluiten.
Combitool/ram/schaar:
-   Bij uitgaande slag 5-10 mm open, dus geheel sluiten en daarna openen.
Spreider:
-   Bij ingaande slag 5-10 mm open, dus armen tijdens sluiten iets open laten.

chris-1

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2014, 19:06:29
Hallo Petri,

Vanwaar het onderscheid maken tussen de in-en uitgaan slag??

Als het gereedschap maar open staat, bouwt er zich toch geen druk op??

Verder klopt mijn verhaal toch van de druk in de leidingen tussen de pomp en het gereedschap??

Alvast bedankt!!!!

Mvg,
Christian

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2014, 08:33:27
Nu ben ik een leek hoor Chris maar volgens mij bouwt de combitool/ram/schaar druk op als die de ingaande slag doet (knip beweging)
en de spreider druk op als die een uitgaande slag maakt. Dan maakt het toch verschil met hoe je iets opbergt?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!