Beste,
Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Christian en ben net begonnen met de kerntaak technische hulpverlening bij de module manschap A.
Ik heb een aantal vragen over het redgereedschap(holmatro) waar ik maar niet over uit kom.
Er wordt ons aangeleerd dat wanneer wij het redgereedschap (met name de spreider) opbergen wij het gereedschap niet onder mechanische spanning mogen opbergen.
Logisch want op deze manier blijft er druk in het hydraulisch circuit aanwezig en krijg je problemen met het koppelen van leidingen.
Dus logischer wijs zou ik zeggen:
-spreider dicht-> er bouwt zich druk op.
-vervolgens spreider klein stukje open-> mechanische spanning weg, dus hydraulische druk ook(bijna) weg.
Nu wordt ons echter verteld dat de laatste beweging die wij met het gereedschap dienen te maken altijd een sluitende beweging dient te zijn, omdat er anders druk op het systeem blijft staan.
Maar volgens mij is het zo er pas echt noemenswaardige druk wordt op gebouwd wanneer het gereedschap kracht gaat uitoefenen. En dus de laatste beweging die het gereedschap maakt niet uit maakt. klopt mij beredenering?
Verder werd ook nog iets verteld over het verschil tussen het twee slangen systeem en het CORE systeem.
Er werd verteld dat in het twee slangen systeem altijd in beide slangen een druk zou heersen van 400 bar en wanneer er kracht uitgeoefend wordt deze stijgt naar 600 bar. Dat druk verschil daargelaten, hoe kan hydrauliek werken wanneer in de heengaande en de retourleiding dezelfde druk heerst?
En verder zou wanneer het gereedschap niet bedient wordt er alsnog olie rondstromen?
Bij het CORE systeem heerst in de binnenslang een druk van 720 bar(wanneer er gewerkt wordt). En in de buiten slang een druk van een paar bar. Dit is voor mij logisch, een persleiding met veel druk om kracht uit te oefenen een retour terug naar de pomp.
Wanneer ik op de website van holmatro kijk zie ik dat het twee slangen systeem en het CORE systeem volgens hetzelfde hydraulische principe werken, alleen zijn er bij het CORE systeem de heengaande en de retourslang in elkaar "geschoven", en is er een slimmere koppeling bedacht welke 360 graden kan draaien, en onder druk gekoppeld kan worden. Er zijn zelf ombouwsets van een twee slangen systeem naar het CORE systeem.
Ik heb dit verhaal van een tweetal instructeurs onafhankelijk van elkaar gehoord maar volgens mij slaan zij de plank volledig mis. Hoewel de laatste beweerde dit van holmatro zelf gehoord te hebben.
Wie o wie geeft er uitsluitsel?
Mvg,
Christian