Heb afgelopen woensdag weer cursus gehad en instructeur heeft het één en ander verduidelijkt.
Aangaande het sluiten:
Aan één kant van de cilinder zit in de hydraulische leiding een wat de instructeur noemde een weerstand klep.
Na enig research op het gebied van hydrauliek vermoed ik dat dit een smoring is om de werksnelheid van spreider te beperken, dit wordt vaker toegepast in hydraulische circuits.
Zie dit document pagina 17:
http://www.vocar.nl/algemeen/carrosseriebouw/Leerstof_CB/documents/Hydrauliek.pdfHierin is ook te zien dat deze klep in één richting overbrugt wordt door een terugslag klep
(onderdeel 6 pag.17)
Wanneer de cilinder uit schuift bouwt zich druk op achter de smoorklep.
Wanneer de cilinder in schuift kan deze druk pas weg.
Dit soort constructies zijn veel meer te vinden in de hydrauliek. Dat kan dus heel goed verklaren waarom de drukopbouw verschillend optreedt bij in en uitgaande slag.
Komen we nu bij het aangehaalde verschil in druk tussen het één en twee slangen systeem bij het redgereedschap.
Bij het CORE systeem staat er op de binnenleiding een druk tot 720 bar. De retour bevind zich er omheen en heeft een veel grotere effectieve diameter, de druk dat hierin daarom ook laag zijn
Bij het twee slangen systeem zijn persleiding en retour even dik. In de persleiding staat weer een druk tot 720 bar. En nu komt het.......
Omdat de retourleiding dezelfde diameter heeft als de persleiding zal door de weerstand die deze leiding daardoor heeft in combinatie met de doorstroming van de olie(flow) er nog een significant drukverschil over deze leiding komen te staan(van begin tot eind). M'n instructeur had het over een druk die nog tot 300 bar kan oplopen.
Effectief heb je uiteindelijk nog wel profijt van de 720 bar die de pomp genereert. Hoe meer kracht je gaat zetten hoe langzamer de beweging is, hoe langzamer de olie stroomt, hoe minder drukverlies je hebt in de retour leiding(nadert tot nul bij stilstaand gereedschap).
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Ik heb in ieder geval weer wat geleerd.
Mvg,
Christian