Vanavond 22.30 uur besteed SBS6 aandacht aan de branden in Zierikzee in Hart van Nederland
Oproep van de burgemeester aan de inwoners van Zierikzee:
In krap twee maanden tijd hebben er in Zierikzee en omgeving negen branden gewoed. Ik snap dat inwoners van Zierikzee gevoelens van onrust hebben. Ik leef mee met de slachtoffers van de brand.
Als burgemeester heb ik bij de politie op extra aandacht voor deze zaak aangedrongen. Op dit moment is er bij hen alle aandacht voor de zaak en wordt alle beschikbare informatie naast elkaar gelegd en kijkt men uit naar verdachte personen. Daarnaast heb ik continu contact met politie en het openbaar ministerie om de voortgang van het onderzoek nauwlettend te volgen en bij te sturen.
Tot nu toe hebben we weinig tips ontvangen uit de samenleving over verdachte personen, voertuigen en situaties. Toch kunt u ook als inwoner van grote betekenis zijn in het onderzoek. Ik doe daarom een dringend beroep op u als inwoner. Constateert u een verdachte situatie, om wat voor reden dan ook, die acuut om aandacht vraagt meldt dit dan aan de politie via alarmnummer 112. Informatie die bijdraagt aan het onderzoek, maar niet acuut om aandacht vraagt, kan doorgegeven worden via 0900 8844.
Ook heeft u de mogelijkheid om lid te worden van Burgernet. Op het moment dat er dan een dringende zaak is, bijvoorbeeld het vermoeden van een brandstichting, ontvangt u als u in de omgeving van deze brand bent een bericht. Hierin wordt u gevraagd uit te kijken naar een (duidelijk omschreven) verdacht persoon of voertuig. Gewoon vanuit uw werkplek, de eigen woning of op straat. Samen met de politie kunnen we op deze manier een netwerk van ogen en oren vormen. Ik hoop dat we, er samen zo snel mogelijk voor kunnen zorgen dat er een einde komt aan deze branden.