Automobilist krijgt boete vanwege gebruik van Apple Watch (Canada)

Auteur Topic: Automobilist krijgt boete vanwege gebruik van Apple Watch (Canada)  (gelezen 1906 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Een automobilist in het Canadese Quebec heeft een boete van 120 dollar gekregen vanwege het gebruik van zijn Apple Watch tijdens het rijden. De man wilde van liedje veranderen.

als ik ook het gelinkte artikel lees: http://computerworld.nl/overheid/86313-mag-een-smartwatch-in-het-nederlandse-verkeer
zou je hooguit onder artikel 5 vallen als je gedraging(en) erdoor al te erg worden....
maar hij zou dus niet onder art. 61a vallen.


Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Het is een lastige casus, maar iets wat de komende jaren heel wat voer voor jurisprudentie op zal gaan leveren. Het vasthouden van een mobiele telefoon is namelijk een ruim begrip. Er zijn mensen beboet voor het vasthouden van de mobiele telefoon met hun oor, door het inklemmen tussen een hoofddoek en het hoofd, en nog tal van dit soort mogelijkheden.

Ik verbaas me al langer over deze kwestie. Telefoons van deze tijd zijn al veel meer als een telefoon. Zo heb ik op mijn mobiele telefoon een Tomtom applicatie. Je zou er over kunnen twisten, of mijn mobiele telefoon nog wel een mobiele telefoon is, als ik deze als tomtom gebruik. Is mijn tablet een mobiele telefoon, als ik er mee op schoot zit te telefoneren achter het stuur? Of is dat dan gewoon een tablet.

Ik kan ook een losse tomtom kopen, en daar mag ik rustig mee in mijn handen rond rijden. (artikel 5 even buiten beschouwing gelaten)

Zo zal het dragen van een smartwatch inderdaad niet meteen vallen onder het het vasthouden van een mobiele telefoon, terwijl je er best mee kan bellen. Misschien dat er ooit jurisprudentie komt waaruit moet blijken dat je daadwerkelijk moet zien dat de smartwatch gebruikt wordt om de boete uit te schrijven. Of wordt de smartwatch gezien als hands free bellen. Allemaal mogelijkheden, en de toekomst (en jurisprudentie) zal moeten uitwijzen wat er gaat gebeuren.

Het zal mij overigens niet verbazen als er een artikel komt waarin het vasthouden van iedere vorm van elektronische apparatuur tijdens het rijden verboden wordt, of het nou een telefoon is, een tomtom of je tablet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Wat betreft dit laatste, ook een microfoon/spreeksleutel van PMR/CB/zendapparatuur?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1352950 date=1432846165
Wat betreft dit laatste, ook een microfoon/spreeksleutel van PMR/CB/zendapparatuur?
Ik heb de wijsheid niet in pacht, en ik bepaal de regels niet. Dat moeten ze in Den Haag maar uitvogelen. Je zou al onderscheid kunnen maken door het te hebben over alle vormen van mobiele elektronische apparatuur. ingebouwd materiaal mag dan wel. (dan mag je ook nog je radio bedienen ;) ) Maar k weet de oplossing ook niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Volgens de nota van toelichting van dit wets artikel/wijziging is het gelimiteerd tot  "het handmatige gebruik van de mobiele telefoon".


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: ronaldod link=msg=1353036 date=1432904509
Volgens de nota van toelichting van dit wets artikel/wijziging is het gelimiteerd tot  "het handmatige gebruik van de mobiele telefoon".

Toch heeft het Gerechtshof een iets ruimere interpretatie.
ECLI:NL:GHLEE:2006:AZ5407
Het continu vasthouden van het oortje van de handsfreeset tegen het oor tijdens het rijden moet onder "vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden" worden verstaan.

Als je de smartwatches gaat gebruiken als telefoon, dus continu voor je mond of tegen je oor, dan denk ik dat daar met succes voor geschreven kan worden. Hou je twee handjes aan het stuur, dan zie ik het probleem nog niet zo.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein