Toegang tot voertuig obv WVW1994 en RVV

Auteur Topic: Toegang tot voertuig obv WVW1994 en RVV  (gelezen 17566 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #30 Gepost op: 31 januari 2014, 10:45:02
Citaat van: TDMdR link=msg=1241140 date=1391127798
De wet goederenvervoer haalt bevoegdheden uit de Wet Economische Delicten (WED). Artikel 20 WED: De opsporingsambtenaren hebben in het belang van de opsporing toegang tot elke plaats, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.

Ook zou je op grond van de Regeling Voertuigen 5.18.6 kunnen controleren of de lading goed gezekerd is.
T leuke is dus dat dit op bijna elk voertuig van toepassing is, een opel Astra voldoet hier dus al aan!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #31 Gepost op: 31 januari 2014, 10:52:14
wat als een voertuig bestemd voor BGV verzegeld is

Dan verbreek je de zegel en plaats je na inspectie een politie zegel. Even vermelden op het tracover, stempel op de vrachtbrief met het nummer van de zegel, klaar!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #32 Gepost op: 31 januari 2014, 11:07:03
Citaat van: TDMdR link=msg=1241173 date=1391161934
Dan verbreek je de zegel en plaats je na inspectie een politie zegel. Even vermelden op het tracover, stempel op de vrachtbrief met het nummer van de zegel, klaar!

Jammer joh, uit ervaring weet ik dat de Douane en het ILT hier heel moeilijk over kunnen doen.

Op de A12 staande gehouden bij Woerden.
"Ik wil in je voertuig kijken". zegt de agent.
Tijdens mijn ADR lessen heb ik geleerd dat hier een ILT ambtenaar bij hoort te zijn omdat ik met ADR rijd en omdat het TIR vervoer betrof moet er dan ook een Douane ambtenaar bij zijn. Dit melde ik dus ook. Daar had de agent niets mee te maken bekeek de lading en verzegelde idd met een politie zegel.

Bij de grens van Hazeldonk was er een algehele controle, deze zou mijn werkgever 2500 euro kostten, omdat de laadruimte was betreden door "niet bevoegde" personen.
De zaak is destijds geseponeerd omdat ik de agent op de vrachtbrief had laten vermelden dat ik het niet eens was met de gang van zaken. En dat ik had gevraagd om een  ILT en Douane ambtenaar.

Dit was in 2002 en volgens mij zijn die regels nog niet veranderd want vorig jaar met mijn ADR werd dit weer onderstreept.  O0 O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #33 Gepost op: 31 januari 2014, 13:28:07
Citaat van: HIT link=msg=1241177 date=1391162823
Jammer joh, uit ervaring weet ik dat de Douane en het ILT hier heel moeilijk over kunnen doen.

Op de A12 staande gehouden bij Woerden.
"Ik wil in je voertuig kijken". zegt de agent.
Tijdens mijn ADR lessen heb ik geleerd dat hier een ILT ambtenaar bij hoort te zijn omdat ik met ADR rijd en omdat het TIR vervoer betrof moet er dan ook een Douane ambtenaar bij zijn. Dit melde ik dus ook. Daar had de agent niets mee te maken bekeek de lading en verzegelde idd met een politie zegel.

Bij de grens van Hazeldonk was er een algehele controle, deze zou mijn werkgever 2500 euro kostten, omdat de laadruimte was betreden door "niet bevoegde" personen.
De zaak is destijds geseponeerd omdat ik de agent op de vrachtbrief had laten vermelden dat ik het niet eens was met de gang van zaken. En dat ik had gevraagd om een  ILT en Douane ambtenaar.

Dit was in 2002 en volgens mij zijn die regels nog niet veranderd want vorig jaar met mijn ADR werd dit weer onderstreept.  O0 O0

Bij een Douane verzegeling ga ik ook niet naar binnen, dat is ook niet zo interessant. De Douane heeft al haar werk gedaan als het goed is. TIR vervoer wordt trouwens steeds minder, omdat de EU als 1 land gezien wordt en dit gebied steeds groter wordt. Daarnaast is mij verteld dat ik geen bevoegdheid heb. Maar ff de douane bellen en ze komen graag helpen.

De verzegelingen die ik zelfstandig verbreek zijn de "bedrijfszegels" en "securityzegels". Wordt gewoon geaccepteerd en wordt algemeen gedaan. Douane en ILT accepteren dit ook gewoon. Sterker nog, het wordt gedaan in samenspraak met hen.

Op ADR gebied kan ik ook zonder ILT ambtenaar handelen, hoor, geen probleem. Moet toch kunnen controleren of alles goed vast staat en of er voldaan is aan alle andere eisen. Gisteren nog mee bezig gehouden, al was er nu toevallig wel ILT op de controle aanwezig. Alleen hadden die dan weer geen verstand van ADR. Die hebben namelijk ook hun specialisten.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #34 Gepost op: 31 januari 2014, 23:00:01
Idd HIT
Heb dit ooit eens zelf meegemaakt heb ze dit toe zelf ook verteld.
Uiteindelijk inscer iemand van de douane moeten komen en onder toeziend oog van hem mochten ze controleren en hij heeft zelf toen de vrachtruimte afgesloten en opnieuw verzegeld en daar terplekke de CMR veranderd met benodigde stempel.
Ben ook ooit eens aangehouden en toe moest ik onder begeleiding mee naar een douane depot om hem daar te mogen openen.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #35 Gepost op: 1 februari 2014, 12:22:27
Citaat van: Frank. link=msg=1240639 date=1390945260
Afsluitend wil ik hier nog wel aan toevoegen dat bovenstaand geldt voor de algemene verkeerscontrole waarbij gecontroleerd wordt op de wegenverkeerswet (WVW), het reglement verkeerregels en verkeerstekens (RVV) en de regeling voertuigen (RV). Er zijn nog veel meer wetten en regelingen die veel specifieker op zaken ingaan, zoals ADR, belastingwetten, douanewetten etc. Het kan zomaar zijn dat het voor die wetten/regelingen standaard de achterklep open moet en de laadruimte + inhoud bekeken wordt.

Heb een groot deel van je reactie uit de quote gehaald anders werd het erg lang.

Je kunt aardig raden Frank  O0

Helaas door werkzaamheden niet instaat geweest om eerder te reageren / kijken en dus aangenaam verrast met je reactie.
In samenhang met latere reacties uiterst leerzaam.

Nu ben ik gelukkig niet zo'n dwarsligger tijdens een controle, ik ga ervan uit dat ik alles voor elkaar heb, en mag je je wat mij betreft uitleven. Wellicht kan ik je vol "vuur" vertellen van mijn hobby en wordt het nog een gezellige controle. Alleen maakte het topic mij enorm nieuwsgierig, dat zit dan weer wel in mijn bovenkamertje....en beter hier om duidelijkheid vragen dan langs de weg.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #36 Gepost op: 2 februari 2014, 17:10:25
Citaat van: Frank. link=msg=1240976 date=1391085232
Ik hoopte al dat een collega dat zou benoemen. De politie is namelijk geen toezichthouder voor de APV! Handhaving van de APV doe je in de rol van opsporingsambtenaar en dus moet er sprake zijn van een verdachte. Bevoegdheden haal je uit het wetboek van strafvordering.

Er zijn diverse aanwijzingsbesluiten waarin de politieambtenaren wel zijn aangewezen als toezichthouder voor de APV. Dit is echter niet in alle gemeentes het geval!