Veiligheidsregio Twente: Onderzoek naar de fysieke veiligheid rond het spoor in Twente

Auteur Topic: Veiligheidsregio Twente: Onderzoek naar de fysieke veiligheid rond het spoor in Twente  (gelezen 3860 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Veiligheid spoor Twente

Onderzoek naar de fysieke veiligheid rond het spoor in Twente

Definitief
Versie 2.0, 27 mei 2013

Veiligheidsregio Twente
Projectgroep Veiligheidssituatie spoor Twente

Samenvatting
In Twente is het spoor een belangrijke vervoersader voor zowel personen- als goederenvervoer. Naast de
gemakken en voordelen van spoorvervoer, brengt het ook risico’s met zich mee. Er kunnen aanrijdingen en
botsingen ontstaan, maar ook kan er een ongeval gebeuren bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. De kans op
een ongeval met gevaarlijke stoffen bij spoorvervoer is klein, maar als er onverhoopt toch iets mis gaat, kunnen
de gevolgen groot zijn en leiden tot grote schade en slachtoffers in de omgeving. Landelijke ontwikkelingen op het
spoor leiden tot frequenter spoorvervoer in Twente. Daarom heeft Veiligheidsregio Twente onderzoek gedaan
naar de veiligheid van het Twentse spoor. Het doel van het onderzoek is inzicht te verschaffen in de veiligheid
van het gehele spoornetwerk in Twente en aanbevelingen voor verbeteringen te geven.

DOWNLOAD PDF: Veiligheid spoor Twente: Onderzoek naar de fysieke veiligheid rond het spoor in Twente

Autorisatie
PROJECTGROEP VEILIGHEID SPOOR TWENTE, MET VERTEGENWOORDIGERS VAN
Brandweer Twente
Gemeenten
GHOR Twente
Politie Twente
Veiligheidsbureau
Versiegegevens

VERSIE: DATUM: OMSCHRIJVING: 2.0 27-05-‘13 Definitieve versie
@ 2013, Veiligheidsregio Twente, Enschede, Auteursrechten voorbehouden.
Overname van dit rapport (of gedeelten daarvan) is toegestaan, mits de bron wordt vermeld.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
DELEN SPOOR TWENTE ONBEREIKBAAR VOOR HULPDIENSTEN

donderdag 30 mei 2013 | 19:58
Laatst bijgewerkt: 31-5-2013 | 9:23

Als er een ongeluk gebeurt op het spoor in Twente zijn delen van het traject moeilijk bereikbaar voor hulpdiensten. Ook is op die plaatsen niet of nauwelijks bluswater aanwezig.

Het gaat om delen van Hengelo, Almelo, Borne, Wierden, Delden, Nijverdal en Goor. Dat staat in een rapport van de Regio Twente over de veiligheid van het spoor in Twente. Het onderzoek is vanavond gepresenteerd. In het rapport wordt onder meer gewezen op de dichte bebouwing bij het spoor op de lijn Deventer-Hengelo-Oldenzaal, vooral bij de stationsgebieden. Ook valt op dat er meerdere instellingen in de omgeving van het spoor staan, zoals ziekenhuizen in Hengelo en Oldenzaal en verzorgingshuizen in Wierden, Rijssen en Delden. Aanwezigen in die gebouwen kunnen zichzelf moeilijk in veiligheid brengen als er een ongeluk gebeurt.
 
Toename goederenvervoer komende jaren
Om een duidelijk beeld te krijgen van de veiligheid van het Twentse spoor zijn alle spoortrajecten in Twente bekeken en beoordeeld. Aandachtspunten waren de kans op een incident, de bebouwing in de directe omgeving van het spoor en de mogelijkheden om het spoor te bereiken.
 
Uit het onderzoek van de Regio Twente blijkt dat de kans klein is op een ongeluk in Twente. De risico's blijven binnen de landelijke normen. Maar de problemen die ontstaan als er een ongeluk gebeurt, verdienen extra aandacht vindt de Regio Twente. Mede omdat het goederenvervoer in de regio de komende jaren zal toenemen door plannen van het Rijk. In de Randstad moet het mogelijk worden op de drukste trajecten uiterlijk in 2020 elke tien minuten op een trein te stappen. Het goederenvervoer moet daarvoor ruimte maken en zal via andere routes gaan rijden, door Twente naar Duitsland.
 
Pilots in Twente en Wierden
De Regio Twente wil mensen die in de omgeving van het spoor wonen bewuster maken van de mogelijke gevaren van het spoor. Hierdoor weten ze beter wat ze moeten doen als er een incident plaatsvindt op het spoor. Hiervoor wordt in Borne een pilot opgestart. Doel is het ontwikkelen van een model voor risicocommunicatie rondom spoorveiligheid die uiteindelijk in heel Twente kan worden ingezet.
 
In Wierden wordt gekeken in hoeverre bestaande instellingen rekening houden met incidenten op het spoor. Het gaat dan om instellingen waarin mensen verblijven die zich niet zelfstandig in veiligheid kunnen brengen na een ongeluk. In Wierden liggen enkele instellingen, bijvoorbeeld verzorgingstehuizen, in de omgeving van het spoor. Uiteindelijk zullen alle gemeenten in Twente worden bekeken.
 
Voor de hulpdiensten wordt het Coördinatieplan Spoorwegen Regio Twente geactualiseerd. In dit plan worden de taken en bevoegdheden van de verschillende hulpdiensten bij incidenten op het spoor vastgelegd. Hierdoor zullen hulpdiensten in de toekomst sneller en effectiever kunnen optreden bij ongelukken.

Delen spoor Twente onbereikbaar voor hulpdiensten
RTVOost·      
Gepubliceerd op 31 mei 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
PILOT SPOORVEILIGHEID BORNE

http://www.twenteveilig.nl/actuele-zaken/pilot-project-spoor-borne

KLIK HIER VOOR VEELGESTELDE VRAGEN OVER HET PILOTPROJECT [PDF]

ZELFREDZAAMHEID EN SPOORVEILIGHEID
De veiligheid op en rondom het spoor in Twente staat in de belangstelling. Het spoorgebruik intensiveert door het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en door de toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Door de verwachte toename van het goederenvervoer in Twente als gevolg van het PHS komt de leefomgeving van de inwoners van Twente verder onder druk te staan. Gevoelens van onveiligheid kunnen toenemen door intensivering van het spoorvervoer. Hierdoor groeit de aandacht voor de veiligheidssituatie rondom het spoor bij zowel overheden als burgers.
 
Incidenten op het spoor, vooral met gevaarlijke stoffen, ontwikkelen zich snel in de tijd. Een toxische wolk die ontsnapt, zal zich direct verspreiden in de omgeving. Een plasbrand is binnen een half uur na ontstaan opgebrand en een dreigende explosie door brandbare gassen moet binnen twintig minuten gekoeld worden om escalatie te voorkomen. Echter, de overheid en hulpdiensten kunnen niet alle risico’s uitsluiten of binnen een paar minuten ter plaatse zijn wanneer zich een calamiteit voordoet. Hierdoor kunnen mensen enige tijd op zichzelf aangewezen zijn en zullen zij zichzelf (en anderen) moeten redden of in veiligheid moeten brengen.
 
Veiligheidswinst is daardoor vooral aan de voorzijde van de veiligheidsketen te halen door gevaarlijke situaties te voorkomen en effecten te minimaliseren. Het is daarom van belang te investeren in het vergroten van de publieke bewustwording en de kennis van handelingsperspectieven, zodat niet alleen overheden en bedrijfsleven, maar ook burgers hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Gedeelde verantwoordelijkheid dus. Dit kan alleen als men ‘zelfredzaam[1]’ is.
 
Bij het verhogen van het risicobewustzijn en de zelfredzaamheid – en daarmee het beter beheersbaar maken van een incident bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor in de voorbereidende, maar ook in de operationele en herstelfase – speelt een effectieve risicocommunicatie een cruciale rol. Een geïnformeerde bevolking kent de risico’s en weet wat ‘de overheid’ doet om rampen te voorkomen en te bestrijden. Maar weet ook wat ‘de overheid’ niet doet of kan doen, in welke situaties men zichzelf moet redden en wat men kan doen om zich hierop voor te bereiden. Daarom ligt de focus van communicatie activiteiten op zowel de proactieve (voorkomen van incidenten), als preventieve (beperken van escalatie) en preparatieve (voorbereiding) sfeer.
 
DOELSTELLING
De doelstelling van het project is:
Het – in samenwerking tussen Veiligheidsregio, gemeente, maatschappelijke partners en inwoners – vergroten van de weerbaarheid en zelfredzaamheid van aanwezigen in invloedsgebieden rondom het spoor met betrekking tot spoorvervoer van gevaarlijke stoffen.  
 
DOELGROEPEN
De volgende doelgroepen worden onderscheiden:
(Lokale) doelgroepen:
- Omwonenden van specifieke risicolocaties (bijvoorbeeld m.b.t. bestrijdbaarheid of bluswatervoorziening);
- Verminderd en niet zelfredzamen in invloedsgebieden rond het spoor, waaronder kinderen (scholen en kinderdagverblijven), bewoners van bejaardenhuizen, ziekenhuizen, verpleeghuizen, etc.;
- Aanwezigen op specifieke risicolocaties.
Het algemene publiek: met name de personen die (regelmatig) aanwezig zijn in invloedsgebieden rond het spoor, zoals treinreizigers.
 
RESULTAAT
VRT levert uiterlijk op 31 december 2014 het product “modelaanpak risicocommunicatie voor invloedsgebieden” op. Deze modelaanpak is beproefd en gerealiseerd in een (test)gebied binnen VRT (gemeente Borne) en leidt o.a. tot meer zelfredzaamheid van de verschillende doelgroepen waarop het project zich richt. Het eindproduct omvat:
Een beschrijving van de modelaanpak risicocommunicatie voor invloedsgebieden;
Een handleiding / handreiking / gebruiksaanwijzing van de modelaanpak;
Een presentatie / workshop 'modelaanpak risicocommunicatie voor invloedsgebieden' voor stakeholders in de provincie Overijssel;
Een meetmethode waarmee kan worden aangetoond dat de modelaanpak leidt tot meer zelfredzaamheid.
Samen sterk in de hulpverlening!